همزمان با تهدیدهای تهران برای بستن تنگه هرمز

خط لوله نفتی امارات افتتاح شد

۲۶ تیر ۱۳۹۱ | ۲۱:۴۷ کد : ۱۹۰۴۱۷۹ اخبار اصلی
در بیانیه ای که از سوی سفارت امارات متحده عربی در واشینگتن منتشر شده، آمده است: افتتاح این خط لوله تعهد متحد آمریکا به تامین منابع نفتی مطمئن و امن برای بازار های جهانی را نشان می دهد.
خط لوله نفتی امارات افتتاح شد

دیپلماسی ایرانی: در شرایطی که ایران بار دیگر تهدید بستن تنگه هرمز را مطرح کرده است، رسانه ها روز یکشنبه از افتتاح خز لوله ای در امارات متحده عربی خبر دادند که تنگه هرمز را دور می زند و به این ترتیب امارات در صورت بسته شدن تنگه هرمز برای صادرات نفت خود دچار مشکل نخواهد شد.

این خط لوله 380 کیلومتری از ابوظبی نفت را به شهر فوجیره، در سواحل اقیانوس هند انتقال می دهد. این در حالی است که تا کنون همه نفت صادراتی امارات از طریق خلیج فارس و تنگه هرمز به دست مشتریان در بازار های جهانی می رسید. به گفته کارشناسان در صورتی که این خط لوله با کل ظرفیت خود کار کند می تواند دو سوم نفت تولیدی سومین تولید کننده بزرگ اوپک را بدون نیاز به عبور از تنگه هرمز انتقال دهد. این خط لوله ظرفیت انتقال یک میلیون و 500 تا یک میلیون و 800 هزار بشکه نفت را دارد.

به گزارش روزنامه کریستین ساینس مانیتور، تلاش ها برای وارد خط تولید کردن این خط لوله در ماه های اخیر تشدید شد چرا که مقامات تهران بارها تهدید بستن تنگه هرمز را مطرح کردند. روزانه 17 میلیون بشکه نفت یا یک پنجم نفت صادراتی جهان از طریق این تنگه عبور می کند و در هفته های اخیر حضور ناوهای جنگی آمریکا و متحدانش در این تنگه افزایش یافته است.

این در حالی است که مقامات اماراتی می گویند از 30 ژوئن به طور محرمانه انتقال نفت به خط لوله جدید را آغاز کرده اند. در بیانیه ای که از سوی سفارت امارات متحده عربی در واشینگتن منتشر شده، آمده است: افتتاح این خط لوله تعهد متحد آمریکا به تامین منابع نفتی مطمئن و امن برای بازار های جهانی را نشان می دهد.

از سوی دگر شرکت بین المللی سرمایه گذاری نفتی ، شرکتی دولتی که این پروژه را پیش برده، خبر فعال شدن خط لوله را تایید کرده و یادآور شده است که نخستین محموله برای انتقال به تانکر برای صادرات آماده شده است.

سفیر آمریکا در امارات متحده عربی که در مراسم افتتاح این خط لوله حضور داشت بر اهمیت استراتژیک خط لوله تاکید کرد. مایکل کوربین اظهار داشت: فعال شدن این خط لوله قدمی در راستای چند جانبه کردن راه های انتقال نفت از کشور های عربی است.

برخی کارشناسان بر این باورند که اغلب کشور های عربی از تهدید بسته شدن تنگه هرمز نگران هستند اما تنها امارات متحده عربی و عمان هستند که محدوده ارضی آنها تا اقیانوس هند گسترانیده شده و می توانند از این طریق بدون نیاز به تنگه هرمز نفت را صادر کنند. البته عربستان سعودی نیز می تواند از طریق ینادری در دریای سرخ نفت را به بازارهای جهانی برساند اما به این منظور باید زیر ساخت حمل و نقلی خود را به طور محسوسی توسعه دهد.

 تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

 


( ۱ )

نظر شما :