بهار عربی به امارات رسید

ابوظبی نگران از اقدام ‌تلافی‌جویانه تهران

۲۷ تیر ۱۳۹۱ | ۱۶:۲۳ کد : ۱۹۰۴۲۱۵ اخبار اصلی
امارات هم‌زمان با افتتاح خط لوله نفتی خود که به قصد جایگزین کردن آن با تنگه هرمز راه‌اندازی شده خبر از دستگیری اعضای یک گروه را داده و مدعی شده است که آنها با طرف‌های خارجی در ارتباط بوده‌اند.
ابوظبی نگران از اقدام ‌تلافی‌جویانه تهران
 

دیپلماسی ایرانی: دولت امارات متحده عربی اعلام کرد، اعضای یک گروه را دستگیر کرده که به گفته آن درصدد تهدید امنیت کشور بودند. دولت امارات هیچ اشاره‌ای به گرایش‌های سیاسی این گروه نکرده اما دستگیری آنها با افتتاح خط لوله نفت این کشور با هدف جایگزین کردن عبور نفت امارات از تنگه هرمز هم‌زمان شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی میدل ایست آنلاین، دولت امارات اعلام کرده است که عملیات بازجویی و تحقیق از این افراد آغاز شده و سعی می‌شود تا ابعاد تلاش‌های آنها برای ناامن ساختن کشور کشف شود. ابوظبی همچنین مدعی شده است که افراد دستگیر شده قصد پیاده کردن دستورالعمل خارجی‌ها در کشور داشته‌اند.

با اعلام این خبر توجه‌ها به فعالیت اخوان المسلمین در امارات جلب شده به ویژه که امارات در مقایسه با دیگر کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس از فضای بازتری برخوردار است و این مساله باعث می‌شود تا اخوانی‌ها با توجه به جامعه عموما مذهبی امارات مکان مناسبی برای فعالیت خود داشته باشند.

آن‌چه باعث شده تا توجه‌ها به اخوانی‌ها در این زمینه بیشتر شود، تبلیغات گسترده رسانه‌های نزدیک به آنها در امارات است که به شدت برای پیوستن افکار عمومی امارات به این جنبش تلاش می‌کنند. پس از آغاز بهار عربی، دولت امارات شماری از فعالان اخوان المسلمین در این کشور را به بهانه تهدید امنیت ملی دستگیر و روانه زندان کرد که این مساله توجه افکار عمومی به آنها را بیش از پیش افزایش داد.

اخیرا نیز در امارات تظاهراتی انجام شد که به گفته برخی ناظران محرک اصلی آن اخوانی‌ها بودند که تلاش دارند با استفاده از وضعیت پیش آمده در سوریه وضعیت نظام حاکم در امارات را نیز تغییر دهند و گرایش‌های اخوانی را تقویت کرده و بر افکار عمومی حاکم بر این کشور غالب کنند.

این در حالی است که گفته می‌شود قطر نیز از این تحرکات حمایت می‌کند اگر چه گفته می‌شود اندیشه اخوانی به قطر نیز نفوذ کرده است. برخی کارشناسان بر این اعتقادند که قطر برای سوار شدن بر موج اخوان‌گرایی و فرار از وضعیتی مشابه وضعیت دیگر کشورهای عربی که اخوانی‌ها مسبب آن هستند به حمایت از آنها بر آمده‌اند. در حال حاضر دولت قطر روابط بسیار نزدیکی با اخوان المسلمین مصر برقرار کرده است.

محمد هویدن، استاد علوم سیاسی در این باره می‌گوید: «احساس می‌شود که یک قدرت خارجی قصد دارد از وضعیتی که در منطقه می‌گذرد بهره‌برداری کرده و در همین چارچوب امارات را نیز ناآرام کند. به اعتقاد من در حال حاضر بهار عربی‌ای که به سمت کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس حرکت کرده است بر اساس یک دستورالعمل خارجی عمل می‌کند.»  

وی در گفت‌وگو با شبکه خبری اسکای نیوز عربی در این باره همچنین می‌گوید: «به نظر می‌رسد که پس از بروز ناآرامی در دیگر کشورهای عربی که شامل بحرین و عربستان نیز شده این بار نوبت به امارات متحده عربی رسیده است. این مساله باعث نگرانی دولت امارات شده و تلاش دارد تا به هر تریبی شده بر افکار عمومی داخلی خود مسلط شود.»

هویدن همچنین می‌گوید: «اخوان المسلمین مصر تاثیر به سزایی در تحریک و به حرکت انداختن اخوان المسلمین امارات علیه وضعیت حاکم بر این کشور دارد. به خصوص پس از پیروزی اخوان المسلمین در انتخابات ریاست جمهوری مصر این جریان توانسته کنترل کاملی بر وضعیت حاکم بر منطقه بیابد. مصر بزرگ‌ترین کشور عربی محسوب می‌شود و تسلط اخوانی‌ها بر آن می‌تواند نزد آنها غرور ایجاد کند.»

هویدن همچنین به تهدیدی که امارات از سوی ایران احساس می‌کند، اشاره می‌کند و می‌گوید: «نباید فراموش کنیم که تاسیس نخستین خط لوله نفتی از ابوظبی به فجیره برای کم کردن از اهمیت تنگه هرمز برای صادرات نفتی منطقه می‌تواند به ضرر منافع برخی کشورها به ویژه ایران تمام شود که کنترل کاملی بر تنگه هرمز دارد و به دلیل افزایش فشارهای بین‌المللی و اعمال تحریم‌های جامعه غربی تهدید به بستن آن کرده است.»

بشیر عبدالفتاح، مدیر مرکز مطالعات سیاسی و استراتژیک مرکز الاهرام نیز در این باره می‌گوید: «با توجه به تحولات جاری در منطقه و آن‌چه در امارات می‌گذرد به نظر می‌رسد که این بار نوبت به امارات متحده عربی است که تغییرات گسترده را تجربه کند. وقتی دولت امارات اقدام به صدور بیانیه رسمی می‌کند بدانید که احساس خطر می‌کند، این احساس خطر هم جدی است، ما حرف از افراد نمی‌زنیم بلکه صحبت از یک جریانی می‌زنیم که می‌خواهد نظر خود را بیان کند و اتفاقا نظرش با نظر حاکمان حاکم بر ابوظبی متفاوت و مغایر است.»

وی نیز با نظر هویدن مبنی بر امکان انجام اقدامی تلافی‌جویانه از سوی ایران علیه امارات موافق است و می‌گوید: «نباید فراموش کنیم که بزرگ‌ترین کشوری که از تحرکات نفتی امارات احساس خطر می‌کند، ایران است، امارات تلاش دارد تا از اهمیت تنگه هرمز، این تنگه استراتژیک نفتی دنیا بکاهد و این مساله می‌تواند مصالح ایران را که از سوی جامعه جهانی تحت فشار تحریم‌ها است، تهدید کند.»

وی به رغم افتتاح این خط لوله بعید دانست که امارات بتواند به کمک آن ایران را تحت فشار قرار دهد چرا که به اعتقاد او ایران این توانایی را دارد که ثبات اقتصادی و امنیتی امارات را به هم بریزد در حالی که امارات تلاش می‌کند تا توازن را با این کشور حفظ کند. اگر چه بر سر سه جزیره نیز با ایران اختلاف دارد.

در همین رابطه اخیرا شیخ سلطان بن محمد القاسمی، حاکم شارجه که شاعر است و او را چهره‌ای فرهنگی می‌دانند به شدت از تاسیس احزاب جدید سیاسی و فعالیت‌های جریانهای سیاسی تازه در امارات انتقاد کرد و گفت: «این احزاب و جریان‌ها تلاش دارند با استفاده از دستورالعمل‌های خارجی جوانان اماراتی را جذب کرده و آنها را علیه دولت مرکزی بشورانند.»

وی همچنین ضمن انتقاد شدید از فعالیت اخوان المسلمین در امارات خواستار برخورد قاطع با هر جریان سیاسی که به زعم او امنیت امارات را مورد تهدید قرار می‌دهد و قصد دارد تا شورش و ناآرامی در کشور ایجاد کند، شد.

چندی پیش یوسف القرضاوی، روحانی برجسته اهل تسنن که اخوان المسلمین توجه ویژه‌ای به نظرات وی می‌کنند و در قطر ساکن است انتقادهای شدیدی را متوجه دولت امارات و رهبران آن کرد و آنها را متهم به نقض حقوق اولیه انسان‌ها با هدف حفظ قدرت کرد.

 

نظر شما :