امریکا علیه حکومت خودگردان وارد عمل می‌شود

محمود عباس هدف حملات اعضای کنگره

۲۷ تیر ۱۳۹۱ | ۲۱:۵۰ کد : ۱۹۰۴۲۵۰ اخبار اصلی
اعضای کنگره امریکا محمود عباس را هدف حملات شدید خود گرفتند و او را عامل تخریب روند مذاکرات صلح و تحریک فضای ضد اسرائیلی در خاورمیانه دانستند.
محمود عباس هدف حملات اعضای کنگره
دیپلماسی ایرانی: در حالی که هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه امریکا در خاورمیانه به سر می‌برد و این روزها در بیت‌المقدس با رهبران حکومت خودگردان فلسطینی و اسرائیلی دیدار می‌کند، در واشنگتن برخی از اعضای کنگره امریکا محمود عباس، رئیس حکومت خودگردان فلسطینی را به باد انتقاد گرفتند و وی را عامل شکست در مذاکرات صلح و تحریک فضای ضد اسرائیلی در خاورمیانه دانستند و گفتند که وی تلاش می‌کند با تخریب روند مذاکرات صلح و ناکام گذاشتن آن حکومت اسرائیلی را بدنام کرده و جامعه جهانی را علیه آن تحریک کند تا به منافع شخصی‌اش برسد. آنها همچنین تلاش محمود عباس برای به عضویت در آوردن فلسطین در سازمان ملل را نکوهش کرده و آن را اقدامی غیرمسئولانه دانستند.

به گزارش خبرگزاری معا، نمر حماد، مشاور ارشد محمود عباس، رئیس حکومت خودگردان فلسطینی ضمن انتقاد از رفتار نمایندگان کنگره امریکا آن را در راستای تخریب چهره محمود عباس تحت تاثیر فشار لابی صهیوینیستی دانست و گفت: «این حملات را گروهی تندرو و متعصب که در لابی صهیونیست‌ها لانه کرده‌اند، مدیریت می‌کنند و تلاش دارند تا به هر قیمتی شده روند صلح را تخریب کنند.»

وی همچنین گفت: «این افراد اقلیت کوچکی هستند که هر کس بخواهد به اسرائیل نزدیک شود و به ملت فلسطین خدمتی کند را مورد حمله قرار می‌دهند و چهره وی را تخریب می‌کنند.»

مشاور ارشد محمود عباس همچنین کنگره امریکا را به بازار عکاظ تشبیه کرد و گفت: «کنگره امریکا یک مجلس منظم و تحت نظارت نیست بلکه یک بازار عکاظ است که هر کس هر چه دلش بخواهد انجام می‌دهد نه احترام کسی را نگه می‌دارد و نه کاری به عواقب و پیامدهای صحبت‌هایش دارد، هر چه بخواهد می‌گوید.»

حماد این رفتارها را تلاش‌های تازه لابی‌های صهیونیست در آستانه نشست سالانه سران سازمان ملل در نیویورک دانست و گفت: «ما این بار هم خواهان حمایت جامعه عربی برای پیشبرد طرحمان برای عضویت فلسطین در سازمان ملل متحد هستیم.»

امسال نیز همانند سال گذشته حکومت خودگردان فلسطینی قصد دارد که طرح عضویت فلسطین در سازمان ملل را مطرح کند. اسرائیل این بار دو شرط برای پذیرفتن عضویت فلسطین در سازمان ملل مطرح کرده که چندان مورد استقبال قرار نگرفته است اگر چه برخی منابع می‌گویند که فلسطینی‌ها در حال بررسی این درخواست‌ها هستند و در سفر فعلی کلینتون به خاورمیانه نیز این موضوع مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

حماد در این باره گفت: «رهبران فلسطینی به تاریخ و چگونگی عضویت در سازمان ملل التزامی ندارند. شاید 10 روز دیگر این تصمیم خود را عملی کنیم شاید هم یک ماه طول بکشد. این بستگی دارد که ببینیم بهترین زمان برای اعلام عضویتمان در سازمان ملل چه زمانی. اکنون شاهدیم که جامعه جهانی دچار دو دستگی شده و در دورن سازمان ملل و حتی شورای امنیت بر سر این موضوع اختلافاتی پیش آمده است. اما تماس‌های ما با طرف‌های بین‌المللی همچنان ادامه دارد و ما ارتباطاتمان را قطع نکرده‌ایم.»

این در حالی است که اخیرا باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا در گفت‌وگویی با یک روزنامه امریکایی تلاش‌های کاخ سفید تحت رهبری خود را برای حل بحران فلسطین شکست خورده دانست و مسئولیت آن را متوجه دو طرف فلسطینی و اسرائیلی کرد. در حال حاضر حکومت خودگردان فلسطینی به شدت از سوی ایالات متحده تحت فشار است که از رفتن به سازمان ملل برای به رسمیت شناختن عضویت فلسطین در این سازمان منصرف شود. فلسطینی‌ها انتظار دارند که حداقل بتوانند عضو ناظر غیر عضو سازمان ملل شوند، برای همین انتظار می‌رود که محمود عباس تصمیم‌های قاطع و با جراتی را به رغم مخالفت‌های امریکا در این زمینه بگیرد. پیش‌بینی می‌شود که این موضوع به زودی در نشست پیگیری اتحادیه عرب نیز مورد بررسی قرار بگیرد و آنها در نهایت تصمیمی قاطع درباره عضویت فلسطین در سازمان ملل اتخاذ کنند.  

تهیه کننده: تحریریه دیپلماسی ایرانی

 

نظر شما :