هدفی که مسکو از نزدیکی به تهران و دمشق دنبال می‌کند

روسیه در سودای احیای جنگ سرد

۲۹ تیر ۱۳۹۱ | ۱۹:۳۱ کد : ۱۹۰۴۳۰۵ اخبار اصلی
برای روسیه فضای جاری در منطقه عربی ایجاب می‌کند که به فکر توسعه گروهی متضاد با غرب باشد، برای همین سعی می‌کند ایران را به سمت خود بکشد و نظام بشار اسد را به زیر چتر خود بیاورد.
روسیه در سودای احیای جنگ سرد
 دیپلماسی ایرانی: در راستای تلاش برای دستیابی جایگاه کشوری که بتواند در میان جامعه بین‌المللی جزء تصمیم‌گیران اصلی باشد و بار دیگر قطب دوم قدرت جهانی شود، مسکو به رویارویی با واشنگتن بر خواسته است. قطب دومی که در گذشته در اختیار اتحاد جماهیر شوروی بود. در همین راستا مسکو نه تنها فقط در قضایای مختلف بین‌المللی برای امریکا مزاحمت ایجاد می‌کند بلکه تلاش دارد اوضاع را نیز تغییر دهد و متغیرهای بین‌المللی را هم دگرگون کند. مسکو بر این باور است که بهترین وسیله برای شریک شدن با واشنگتن در نشست‌های بزرگ بین‌المللی از سرگیری و احیای جنگ سرد با غرب است.

از آن‌جا که چنین جنگی ابزارها و میدان‌های رویارویی سیاسی خاصی را برای دو کشور طلب می‌کند، از آن‌جا که میزان قدرت دو طرف به یک اندازه نیست هر کدام از دو طرف تلاش می‌کند در حد توانایی‌هایش علیه دیگری تحرکاتی انجام دهد و تلاش‌های آن را با چالش مواجه کند. برای همین واشنگتن دایره هم‌پیمانان خود را گسترش داده و کشورهای تازه‌ای را به جمع کشورهای خود افزوده است که حتی در میان آنها برخی کشورهای شوروی سابق که در زمره کشورهای کمونیستی بودند نیز به چشم می‌خورد، و در مقابل روسیه پوتین تلاش کرده و همچنان هم تلاش می‌کند تا مجموعه متضادی در مقابل این هم‌پیمانی، فارغ از تعداد کشورهای عضو در آن، ایجاد کند. حوادثی که در خاورمیانه و منطقه عربی رخ داده‌اند و به خاورمیانه بزرگ مشهور شده‌اند در شکل‌گیری این مجموعه اثرگذار بوده‌اند، تا کنون چین که تا پیش از این محاسبه‌های خود را مستقل از معادلات روسیه پیش می‌برد خود را به مسکو نزدیک کرده است و در همین چارچوب تلاش دارد تا علیه واشنگتن نیز موضع‌گیری کند.

برای روسیه فضای جاری در منطقه عربی ایجاب می‌کند که به فکر توسعه گروهی متضاد با غرب باشد، برای همین سعی می‌کند ایران را به سمت خود بکشد و نظام بشار اسد را که در موقعیت بسیار سختی به سر می‌برد، به زیر چتر خود بیاورد.

بدین ترتیب از طریق بحران سوریه مسکو تلاش می‌کند که در مواجهه با واشنگتن نقش‌آفرینی کند حتی اگر بنا باشد که این نقش‌آفرینی سلبی باشد و با تمامی طرح‌ها و راه حل‌های غرب مغایرت داشته باشد و تلاش‌های جامعه جهانی را به چالش بکشد. روسیه برای رسیدن به این هدف ابزار استفاده از حق وتو در شورای امنیت را دارد که وجود چین نیز به آن کمک می‌کند تا بتواند قدرت مانور بیشتری در برابر غرب داشته باشد و به همراه آن دائما غرب را تا لبه تیغ بکشاند.

علاوه بر آن مواضع سلبی‌ای که روسیه در شورای امنیت اتخاذ کرده است، نقشی کاملا مغایر با جامعه جهانی به آن داده است. روسیه با این نقش عاملا به جنگ غربی‌ها به رهبری واشنگتن برخواسته و تلاش می‌کند رفته رفته جنگ سرد را با غرب آغاز کند. مسکو بر این باور است که بدین ترتیب می‌تواند جایگاه سابق خود را در میان کشورهای تصمیم‌گیر در عرصه جهانی به دست آورد و جهان دو قطبی را به رغم اختلاف‌های بسیار در معیارهای قدرت سیاسی، اقتصادی و نظامی احیا کند.

 

منبع: روزنامه عربستانی الجزیره

تهیه‌کننده: تحریریه دیپلماسی ایرانی

 

نظر شما :