کاخ سفید: حمایت روسیه و چین از نظام سوریه اشتباه است

۳۰ تیر ۱۳۹۱ | ۱۶:۳۷ کد : ۱۹۰۴۳۹۵ سرخط اخبار

کاخ سفید مخالفت روسیه و چین با قطعنامه ضد سوری شورای امنیت را محکوم کرد و مدعی شد که نظام سوریه به روزهای پایانی خود نزدیک می شود و تلاش برای سرپا نگه داشتن این نظام اشتباه است.

به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری فرانسه، دولت آمریکا روز گذشته تصمیم چین و روسیه در وتوی قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل که به تشدید تحریم ها علیه "بشار اسد" رئیس جمهوری سوریه تهدید کرده بود را "بسیار تاسف آور" توصیف و محکوم کرد.

"جی کارنی" سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید مدت زمان اندکی بعد از وتوی قطعنامه ضد سوری سازمان ملل توسط مسکو و پکن، در یک جلسه ای توجیهی مدعی شد که این اقدام اشتباهی است که نظام سوریه را سرپا نگه می دارد؛ روسیه و چین در 9 ماه گذشته 3 بار قطعنامه های ضد سوری شورای امنیت را وتو کرده اند.

سخنگوی کاخ سفید در ادامه مدعی شد: این وتو تصمیمی بسیار تاسف آور است که من فکر می کنم این تصمیم برای کشورهایی که مدت زمانی طولانی است که قطعنامه (سازمان ملل درباره سوریه) را وتو می کنند، عواقب خواهد داشت.

کارنی ادعا کرد: تردیدی نیست که آینده سوریه شامل بشار اسد نخواهد بود (اسد در آینده سوریه جایگاهی نخواهد داشت)؛ روزهای قدرت اسد به شماره افتاده است و حمایت و سرپا نگه داشتن نظامی که دارد به پایان می رسد، یک اشتباه است.

اظهارات ضد سوری سخنگوی کاخ سفید بعد از اظهارات "سوزان رایس" نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل مطرح شده اند؛ رایس روز گذشته در واکنش به مخالفت روسیه و چین با تصویب قطعنامه ضد سوری شورای امنیت سازمان ملل، این وتو را "رقت‌انگیز و خطرناک" توصیف و تهدید کرد که کشورش خارج از چارچوب سازمان ملل عمل خواهد کرد.

این در حالیست که هر گونه اقدام دسته‌ جمعی کشورها خارج از چارچوب سازمان ملل متحد، غیرقانونی محسوب می‌شود.

رایس همچنین مدعی شد: ما تلاش خود را با طیف متنوعی از شرکایمان خارج از شورای امنیت تشدید می کنیم تا به نظام اسد فشار بیاوریم و به کسانی که نیاز دارند نیز کمک برسانیم؛ شورای امنیت کاملا در اجرای مهم ترین وظیفه ای که امسال در دستور کارش دارد، شکست خورده است.

این نوع واکنش های ضد سوری در شرایطی مطرح می شوند که 15 کشور عضو شورای امنیت روز گذشته نشستی را با هدف رای گیری درباره پیش‌نویس قطعنامه‌ای که تحریم‌ها علیه دمشق را مطابق با فصل 7 منشور سازمان ملل مطرح می کرد، برگزار کردند اما روسیه و چین برای بار سوم در طول 9 ماه گذشته این نوع قطعنامه ها را وتو کردند.

فصل 7 منشور سازمان ملل، اعمال تحریم‌هایی از اقدامات اقتصادی و دیپلماتیک گرفته تا تحریم تسلیحاتی و همچنین در صورت لزوم استفاده از نیروی نظامی را مجاز می‌داند؛ این قطعنامه در جلسه امروز با 11 رأی مثبت، دو رأی منفی (روسیه و چین) و دو رأی ممتنع (پاکستان، آفریقای جنوبی) روبرو شد.




نظر شما :