تا دیروز روسیه از امروز سوریه

۳۰ تیر ۱۳۹۱ | ۲۲:۴۸ کد : ۱۹۰۴۴۳۰ سرخط اخبار
خبرآنلاین: ملک عبدالله پادشاه عربستان کمتر از 24 ساعت پیش سفیر سابق کشورش در آمریکا را به ریاست سازمان اطلاعات عربستان منصوب کرد.بندربن سلطان عبدالعزیز در حالی این پست را در اختیار گرفت که چهره ای محبوب در میان آمریکایی ها و متحدان غربی آنها به حساب می آید و البته این جابه جایی مهره های قدرت درست در روزهایی که بحران در سوریه وارد مرحله تازه تری شده است رخ می دهد. شاهزاده بندر بن سلطان که از سال 1983 تا 2005 عنوان سفیر عربستان در امریکا را به خود اختصاص داده بود، جایگزین مرقن بن عبدالعزیز آل سعود شد. رئیس اطلاعات سابق عربستان از سوی بسیاری از دیپلمات ها در محافل خصوصی و برخی مقام های سعودی در ملاعام و در تویتر به دلیل بی کفایتی مورد انتقادهای شدید قرار گرفته بود. رئیس برکنار شده اطلاعات عربستان از امروز عنوان مشاور پادشاه را بر عهده خواهد داشت.

وال استریت ژورنال در نخستین تحلیل خود از این انتصاب می نویسد: برای سعودی ها و غربی هایی که بلندر بن سلطان را مردی می دانند که در دهه 80 اجماع جهانی برای تجهیز مبارزان مسلمان در افغانستان در راستای بیرون راندن نیروهای اتحاد جماهیر شوروی سابق از این کشور را به یاد دارند، این انتصاب هم معنای بسیاری خواهد داشت. ساده ترین این تعبیرها این است که آل سعود در روزهایی که جهان عرب سرتاسر بحران را تجربه می کند و البته اوضاع در سوریه نیز چندان آرام نیست، خود را برای ایفای نقش چشمگیرتر در منطقه مهیا می کند.
عبدالله الشمری از تحلیل گران مسائل سیاسی در این خصوص می گوید: سیاست خارجی عربستان در این روزهای بحرانی به فردی مانند بندربن سلطان سخت نیازمند است. او در سیاست به آتشفشان می ماند و ما نیز این روزها به یک آتشفشان نیاز داریم.
این تحلیل گر مسائل سیاسی در ادامه سخنانش به رابطه " خاص " میان بندبن سلطان و مقام های آمریکایی اشاره می کند. ماجرای همکاری امریکا و عربستان در دهه هشتاد در افغانستان و مقابل دشمنی واحد به نام اتحاد جماهیر شوروی نیز هنوز از حافظه سیاستمداران عصر پاک نشده است. امروز نیز در سوریه منافع امریکا و عربستان با هم همخوانی پیدا کرده است و باز هم پای روسیه به عنوان مخالف در میان است. واشنگتن نشین ها و اهل ریاض خواهان بیرون رفتن بشار اسد از قدرت هستند.

مایکل استفان از تحلیل گران مسائل منطقه در موسسه سلطنتی قطر با توجه به تاثیر اشغال افغانستان توسط اتحاد جماهیر شوروی سابق بر رابطه میان بندربن سلطان و چین می گوید: اگر عربستانی ها خواهان همکاری های مشترک بیشتر در حوزه سوریه هستند، بندر بن سلطان همان مردی است که از عهده این کاربرخواهد آمد.
با اینهمه این تحلیل گر اعتقاد دارد که سازمان اطلاعات عربستان مکانی نیست که نقشی تعیین کننده در حوزه سیاست خارجی عربستان داشته باشد. بندربن سلطان که فرزند وزیر دفاع فقید عربستان است در بازه زمانی دو دهه حضور در سفارتخانه عربستان در آمریکا شخصیت تاثیرگذاری از خود به غربی ها نشان داد. او رابطه بسیار نزدیک با جورج بوش رئیس جمهوری سابق آمرکیا و دیگر مقام های این کشور داشت.

برکناری او در سال 2005 تفسیرهای فراوانی را به راه انداخت. برخی بیماری را عامل این ترک دفتر آمریکا در واشنگتن دانستند و عده ای نیز از بروز اختلاف هایی میان او و ملک عبدالله سخن گفتند. او در این سالها ریاست شورای امنیت ملی عربستان را بر عهده داشت و البته چندان در رسانه ها از او چیزی نخوانده و یا دخالت او در مسائل سیاسی را شاهد نبودیم. با اینهمه در رسانه های دولتی عربستان سعودی هرگاه تصویری از گردهم آیی مقام های آل سعود دیده شد در گوشه ای از تصویر بندربن سلطان هم حضور داشته است. به عنوان نمونه در جریان سفر دیوید پترائوس رئیس سازمان اطلاعاتی امریکا به ریاض ، در جلسات دوجانبه میان مقام های دو کشور بندربن سلطان نیز حضور داشته است.
عربستان سعودی به دنبال سقوط حکومت حسنی مبارک در فوریه سال 2011 میلادی ، امریکا را به عدم حمایت از دولت مرکزی در قاهره در آن بازه زمانی محکوم کرد. امروز مجددا آمریکا و عربستان سعودی در روزهای مواجهه با بشار اسد رئیس جمهوری سوریه و تعمیق بحث پرونده هسته ای ایران با هم متحد شده اند.

نظر شما :