چرا بندر بن سلطان؟

۳۱ تیر ۱۳۹۱ | ۱۷:۴۱ کد : ۱۹۰۴۴۵۹ سرخط اخبار
اقدام ناگهانی پادشاه عربستان در تعیین سفیر سابق و کهنه‌کار این کشور در آمریکا به عنوان رئیس جدید سازمان اطلاعات عربستان در سایه شرایط کنونی منطقه و به ویژه درگیری‌های سوریه سوال‌های فراوانی را برانگیخته است اما آنچه کاملا مشهود است شیوه تفکرات "بندر بن سلطان" درخصوص مقاومت در منطقه و لزوم از بین بردن حلقه‌های مقاومت در خاورمیانه به ویژه سوریه است.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سایت اینترنتی شبکه المنار در گزارشی به قلم "نضال حمادة" نوشت: «منابع کردی در سوریه اعلام کرده است که نهاد الغادری، یکی از مخالفان سوری مقیم واشنگتن نسبت به شخصیت بندربن سلطان بن عبدالعزیز آل سعود که اخیرا به عنوان رئیس سازمان اطلاعات عربستان تعیین شده ابراز شگفتی کرده است چرا که بندر بن سلطان درخصوص نحوه برخورد با ایران و همپیمانان آن یعنی سوریه و لبنان به گونه‌ای دیگر می‌اندیشد. این منابع به نقل از الغادری اعلام کردند که بندر بن سلطان معتقد است ائتلاف ایران از تهران تا بیروت و بغداد و دمشق کشیده شده و سوریه ضعیف‌ترین حلقه در این ائتلاف به شمار می‌آید و باید این ائتلاف را به وسیله سوریه متلاشی کرد.
منابع برجسته کردی هم‌چنین اعلام کردند که بندر بن سلطان یکی از کارشناسان در مساله سوریه و لبنان به شمار می‌آید و وی با عبدالحلیم خدام، معاون سابق اسد که از وی جدا شده و عشایر سوریه ارتباطات خوبی دارد.
الغادری همچنین عنوان داشت که در نشست بندر بن سلطان با عبدالحلیم خدام در سال 2005 در عربستان دو طرف به این توافق رسیدند که نظام سوریه باید سرنگون شود و بندر بن سلطان در این دیدار به خدام وعده داده که در سرنگونی بشار اسد وی را یاری دهد چرا که سقوط سوریه می‌تواند ایران را تضعیف کند.


این منابع کردی معتقدند که بندر بن سلطان از گروه‌های سلفی در لبنان که در عملیات تروریستی در این منطقه دست داشته‌اند حمایت مالی می‌کرده و دوستان زیادی در گروه 14 مارس (وابسته به سعد الحریری) داشته و آنان را به رویارویی با حزب الله لبنان به ویژه همزمان با بحرانی شدن شرایط در سوریه تشویق می‌کرده است. بدون شک بازگشت بندر بن سلطان پیامدهای منفی بر امنیت لبنان خواهد گذاشت.
تعیین بندر بن سلطان در شرایط کنونی به عنوان رئیس سازمان اطلاعات عربستان به مساله سوریه و وخیم‌ شدن شرایط در این کشور مرتبط است چرا که بن سلطان یکی از اعضای خاندان آل سعود به شمار می‌آید که سال‌های زیادی در خصوص مساله سوریه و براندازی نظام بشار اسد فعالیت کرده است.

بنابراین ملک عبدالله بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان به دو دلیل بندر بن سلطان را به این پست منصوب کرده است، اول بازسازی اوضاع کنونی خاندان آل سعود همزمان با آغاز اعتراضات در مناطق شیعه نشین در عربستان و بحرین. دوم تخصص بندر بن سلطان در خصوص مساله سوریه و ضرورت حل و فصل آن.
رئیس جدید سازمان اطلاعات عربستان بی شک بار دیگر طرح قدیمی خود را برای حل و فصل مساله سوریه اجرا خواهد کرد اما شرایط در لبنان در راس اولویت‌های وی قرار خواهد گرفت.
در سال 2007 میریال میراک، یک نویسنده آمریکایی در مجله آمریکایی "EIR" نوشت: تشکیلات فتح الاسلام ساخته دست دیک چنی، معاون وقت رئیس جمهوری آمریکا و با همکاری بندر بن سلطان برای مسلح ساختن اهل تسنن با هدف رویارویی با حزب الله لبنان و شیعیان در منطقه است.
این نویسنده آمریکایی همچنین نوشت که هدف از ایجاد این تشکیلات مبارزه با شیعیان با حمایت مالی عربستان بوده است.
مایکل مور، کارگردان مشهور آمریکایی نیز در فیلم فارنهایت 11 / 9 خود به مساله ارتباط بندر بن سلطان با جورج بوش پرداخته است. در این فیلم جورج بوش، رئیس جمهور وقت آمریکا نشستی با بندر بن سلطان در کاخ سفید تنها بعد از گذشت دو روز از حملات 11 سپتامبر برگزار کرده است. بن سلطان شخصیتی است که بیشترین سود را از قرارداد تسلیحاتی میان انگلیس و عربستان برده است. ارزش این قرارداد تسلیحاتی 50 میلیارد پوند و برابر 100 میلیارد دلار بوده است. گزارش‌های خبری بیانگر آن بود که بندر بن سلطان نقش میانجی گر را در این قرارداد تسلیحاتی ایفا کرده است.
ویلیام سیبسون، نویسنده کتاب "بندر بن سلطان" عنوان داشت که وی فرزند نامشروع سلطان بن عبدالعزیز به شمار می‌آید. وی توانسته در پست‌های کلیدی در میان نیروهای هوایی عربستان جای خود را پیدا کند. سلطان بن عبدالعزیز برای مدت طولانی رابطه خود را با بندر بن سلطان تکذیب می‌کرده اما ملک فهد بن عبدالعزیز وی را مجبور کرده بپذیرد بندر بن سلطان فرزند او است.
رئیس جدید سازمان اطلاعات عربستان که پیشتر به عنوان سفیر این کشور در آمریکا فعالیت می‌کرده با رونالد ریگان رئیس اسبق آمریکا و رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) نیز همکاری داشته است.
او همچنین نقش مهمی در برخی حوادث برجسته جهان از جمله راضی کردن میخائیل گورباچف، رئیس جمهوری وقت اتحادیه جماهیر شوروی برای خارج کردن ارتشش از افغانستان و مذاکرات برای پایان بخشیدن به جنگ میان ایران و عراق ایفا کرده است.
بندر بن سلطان مشاور غیر رسمی جورج بوش نیز به شمار می‌آمد به طوری که نشست‌هایی با وی در کاخ سفید به صورت ماهانه برای بررسی مسائل جهانی داشته است. این در حالی است که سفیر یک کشور در آمریکا نمی‌تواند به این راحتی وارد کاخ سفید شده و با رئیس جمهوری وقت این کشور در هر زمانی که بخواهد دیدار کند اما این شرایط برای بندر بن سلطان کاملا متفاوت بوده است به طوری که دو طرف در خصوص مساله فلسطین و براندازی نظام صدام و افزایش قیمت جهانی نفت نیز با یکدیگر مذاکره کرده‌اند.
تنها بعد از گذشت دو هفته از نشست بوش و بندر در کاخ سفید، چین یک فروند هواپیمای جاسوسی وابسته به نیروهای دریایی آمریکا را ساقط کرده و خدمه آن را بازداشت کرد. این نخستین بحران بین‌المللی دولت جورج بوش به شمار می‌آمد.
مسئولان آمریکایی تاکید داشتند که بندر بن سلطان باید برای حل و فصل این بحران از طریق روابطش با مسئولان چینی مداخله کند و این اتفاق نیز افتاد به طوری که خدمه هواپیمای جاسوسی آزاد شدند.
بندر بن سلطان کسی است که سیاست‌های عربستان را از سال 2001 به ویژه بعد از اشغال عراق توسط نیروهای آمریکایی هدایت می‌کند و ریاض از آن زمان تاکنون تلاش کرده تا درگیری‌های طائفه‌ای میان شیعیان و اهل تسنن را در منطقه شدت بخشد تا بدین ترتیب به هدف نهایی خود برای ساقط کردن نظام سوریه و محاصره ایران و حزب الله لبنان دست یابد.
بازگشت بندر بن سلطان به عرصه سیاست عربستان در شرایط کنونی هشداری برای وقوع حوادث گوناگونی در آینده به شمار می‌آید.»

نظر شما :