امیر شبه نظامیان فرمان حمله داد

خیزش مجدد القاعده در عراق

۰۵ مرداد ۱۳۹۱ | ۰۱:۰۱ کد : ۱۹۰۴۵۴۶ ترجمه برگزیده
ابو بکر البغدادی، امیر القاعده عراق در یک نوار ویدئویی از جوانان خواست که به مجددا به عراق باز گردند و فعالیت خود را دوباره در این کشور از سر بگیرند.
خیزش مجدد القاعده در عراق
 

دیپلماسی ایرانی: صدای پای القاعده مجددا در عراق شنیده می‌شود. غول تروریسم بازگشت خود را به بلاد رافدین اعلام کرده و با انجام عملیات تروریستی خونین در شهرهای مختلف عراق در کوچه پس کوچه های شهرهای مختلف این کشور نعره مرگ سر داده است. تنها ساعتی پس از آن که رهبر جدید القاعده عراق اعلام کرد که آغاز عملیات جدید این شبکه در عراق با نام ویران ساختن دیوارها را کلید زده است، صدای انفجار از شهرهای مختلف عراق شنیده شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی میدل ایست آنلاین، روز یک‌شنبه در عملیات گوناگون در سراسر عراق دست کم 103 نفر کشته شده و نزدیک به 117 نفر دیگر نیز زخمی شدند. این انفجارها تنها چند ساعت پس از دعوت شبکه تروریستی "شباب المسلمین" وابسته به القاعده برای بازگشت به عراق صورت گرفته است.

وزارت کشور عراق اعلام کرد، دو خودروی بمب‌گذاری شده در بازار شلوغ محمودیه، 30 کیلومتری جنوب بغداد در نزدیکی‌های موعد افطار منفجر شدند که جان دست کم 10 نفر را گرفت و 26 نفر دیگر را نیز زخمی کرد. منابع نزدیک به وزارت بهداشت شمار قربانیان را 17 کشته و 48 زخمی اعلام کردند. این منابع همچنین دو پلیس را از جمله قربانی شدگان معرفی کردند.

در شهر موصل، 350 کیلومتری شمال بغداد نیز 15 نفر از جمله دو پلیس در اثر انفجار یک خودروی بمب‌گذاری شده، کشته شدند.

در شهر رمادی، یک صد کیلومتری غرب بغداد نیز انفجار دو خودروی بمب‌گذاری شده جان دست کم 9 نفر را گرفت.

در این میان اتفاقی که بی‌سابقه بوده، انفجار در شهر نجف اشرف در نزدیکی یک رستوران بوده که جان 23 نفر را گرفت. نجف از آرام‌ترین شهرهای عراق محسوب می‌شود که به طور کلی چندان حوادث تروریستی زیادی در آن رخ نمی‌دهد. آخرین آن انفجار یک خودروی بمب‌گذاری شده در سال گذشته بود که نزدیک به 17 نفر کشته و زخمی بر جای گذاشت. اما قبل و پس از این حادثه حوادث تروریستی چندانی در نجف رخ نداده‌اند.

بزرگ‌ترین حادثه تروریستی روز یکشنبه عراق انفجار یک خودروی بمب‌گذاری شده در شهر دیوانیه بود که باعث کشته شدن دست کم 39 نفر و زخمی شدن 69 تن دیگر شد.

به گزاری خبرگزاری فرانس پرس در طول ماه ژوئن نزدیک به 280 نفر در سراسر عراق کشته و صدها تن دیگر زخمی شدند که در سایه کش‌مکش‌های داخلی عراق و همچنین ناآرامی‌های امنیتی در کشورهای همسایه آن نگرانی‌هایی را به وجود آورده است. منابع امنیتی و پزشکی عراق همچنین می‌گویند که از ابتدای ماه جاری میلادی تا کنون نیز نزدیک به 120 نفر در عملیات ترویستی متفرقه در سراسر عراق کشته شده و بیش از 339 نفر دیگر نیز زخمی شده‌اند.

این حوادث خونین تنها چند ساعت پس از بیانیه شاخه القاعده در عراق که از هواداران خود خواسته بود به عراق باز گردند و دور تازه‌ای از حملات را آغاز کنند، صورت می‌گیرد. القاعده همچنین علنا اعلام کرده است که دور تازه‌ای از ترور قضات و بازجویان امنیتی را آغاز می‌کند.

ابو بکر البغدادی، امیر القاعده عراق در یک نوار ویدئویی از جوانان خواست که به مجددا به عراق باز گردند و فعالیت خود را دوباره در این کشور از سر بگیرند. وی اعلام کرد، طرح جدید ما ترور قضات و بازجوهای قضایی است.

وی در این نوار ویدئویی همچنین به شیعیان به شدت تاخت و علیه آنان اعلام جهاد کرد.

ابو بکر البغدادی که پس از مرگ ابو عمر البغدادی در آوریل 2010 جانشین وی شده است در این نوار ویدئویی همچنین گفت: «پایگاه‌های نظامی کشور و همچنین خانه‌های عراق به روی همه مسلمانان باز است و بغداد قلب معرکه‌های اهل تسنن است، ما باید صفوی‌ها را از خاک عراق بیرون کنیم، ای جوانان مسلمان ما را دریابید که این معرکه نیاز به نیرو دارد.»

وی همچنین گفت که عملیات جدیدی را در عراق دنبال خواهد کرد که نام "ویران ساختن دیوارها" را بر خود دارد. در سایه ناآرامی‌های داخلی سوریه که رد پای القاعده در آن روز به روز بیشتر نمایان می‌شود، نگرانی‌ها از بابت آینده فضای امنیتی عراق که دو سه سالی است روی بهبودی به خود گرفته، افزایش یافته است. مقام‌های عراقی و کارشناسان همواره ابراز نگرانی می‌کرده‌اند که ناآرامی‌های سوریه باعث بیدار شدن غول تروریسم که به زحمت توانسته بودند آن را بخوابانند، در عراق شود.

حالا که القاعده بازگشت خود را به عراق اعلام کرده و علنا گفته است که شیعیان را هدف حملات خود می‌داند، آینده فضای امنیتی عراق به کدام سمت و سو خواهد رفت؟

تهیه کننده: تحریریه دیپلماسی ایرانی

 

نظر شما :