راهکار ایران در برابر بازی روانی رژِیم صهیونیستی چیست؟

پرهیز از دشمن سازی، توسل به اتحادهای استراتژیک

۰۴ مرداد ۱۳۹۱ | ۱۴:۴۶ کد : ۱۹۰۴۵۵۰ گفتگو
حسن بهشتی‌پور، کارشناس مسائل رسانه تاکید دارد که ایران باید برای مقابله با شیطنت های تل آویو ، کشورهای دشمن را به کشورهای بی‌تفاوت، کشورهای بی‌تفاوت را به دوست و کشورهای دوست را به متحدان استراتژیک تبدیل کند.
پرهیز از دشمن سازی، توسل به اتحادهای استراتژیک

دیپلماسی ایرانی: رسانه‌ها از دوره‌ای به بعد نقش محوری در تحولات و ساختن نگرش افکار عمومی بازی می‌کنند. در چنین فضایی هر کشوری که قدرت بیشتری در تسلط رسانه‌ای داشته باشد به طور قطع می‌تواند افکارعمومی را بیشتر به سمت آنچه که هدف در نظر دارد، جذب کند. امروزه امریکا و غرب که رسانه‌ها را در دست گرفته‌اند، عملیات روانی خود را از این طریق پیش می‌برند. رژیم صهیونیستی با نفوذ در این رسانه‌ها دست به اقداماتی می‌زند تا به نوعی جامعه بین‌الملل را بیش از پیش علیه ایران تحریک کند. در چند ماه اخیر شاهد بودیم که رژیم صهیونیستی بر فعالیت‌های عملیات روانی خود علیه ایران افزوده است. دیپلماسی ایرانی با حسن بهشتی‌پور، کارشناس مسائل رسانه، در خصوص اهداف اسرائیل از افزایش متهم کردن ایران در فضای رسانه‌ای پرسش‌هایی را طرح کرده است که در زیر می‌خوانید:

به نظر می‌رسد در طول چندماه اخیر رژیم صهیونیستی بیش از گذشته  به دنبال ایجاد جو رسانه‌ای علیه ایران و متهم کردن آن است. دلیل و هدف اصلی آنها در پیگیری این روند چیست؟

در سال‌های اخیر اسرائیل موضوع ایران هراسی را همیشه دنبال کرده است که آن هم عمدتا در سطح رسانه‌هایی بوده که با اسرائیل رابطه نزدیک دارند و لابی صهیونیستی در آن نفوذ داشته است. رژیم صهیونیستی توانسته است چنین موضوعی را به عنوان یک مساله اساسی نهادینه کند. درباره این مساله که هدف آنها چیست، باید گفت که :

1.     ایران رژیم صهیونیستی را به رسمیت بشناسد

2.      سعی کند تا مناسبات ایران و اسرائیل عادی شود

3.     در نهایت قصد دارند تا تهدید ایران را به عنوان یک تهدید بین‌المللی مطرح کنند، بدین معنا که آنها از ایران به عنوان تهدیدی علیه خود استنباط کرده، اما آن را به عنوان تهدیدی بین‌المللی طرح می‌کنند.

4.     عمده‌ترین مساله‌ای که درمورد ایران مطرح می‌شود، بحث سلاح هسته‌ای است.

ایران را متهم می‌کند که دست به اقدامات تروریستی علیه رژیم صهیونیستی در مناطق مختلفی می‌زند که آخرین مورد آن نیز بحث بلغارستان بوده است. بنابراین بحث تروریسم و سلاح کشتار جمعی و مخالفت با روند صلح خاورمیانه موضوعاتی است که در رسانه‌های اسرائیلی و در مجموعه رسانه‌هایی که به نوعی مبلغ دیدگاه‌های صهیونیست‌هاست، وجود دارد.
 

ریشه اینگونه اقدامات رژیم صهیونیستی چیست؟ آیا به دنبال زمینه‌سازی برای حمله نظامی ایران است؟

خیر، جوسازی اسرائیل علیه ایران و طرح مساله حمله نظامی تنها عملیات روانی است. بدین معنا که آنها اصلا به دنبال حمله نظامی به ایران نیستند و  نه می‌توانند. مساله قابل توجه این است که رژیم صهیونیستی بیشتر از یک راهبرد کلی دنبال این است تا:

1.     ایران موجودیت اسرائیل را به رسمیت بشناسد

2.     ایران از یک کشور تهدید کننده به کشوری دوست تبدیل کنند

مشکل رژیم صهیونیستی این است تا زمانی که نظام جمهوری اسلامی برقرار است، به اهداف خود نخواهد رسید و در نتیجه به دنبال سرنگونی جمهوری اسلامی ایران هم هستند.
 

آیا رژیم صهیونیستی  برای سرپوش گذاشتن بر مشکلات داخلی خود مساله ایران را برای مردم خود پررنگ نمی‌کند؟

این مساله به عنوان موضوع جانبی است. یعنی آنچه که ذکر شد یک راهبرد و استراتژی است، اما این مساله به عنوان تاکتیکی درون این استراتژی وجود دارد.

بله، به دلیل آنکه رژیم صهیونیستی نمی‌تواند مشکلات داخلی خود را حل و فصل کند، دشمن‌تراشی می‌کند و یکی از این دشمنان هم ایران است که دائما علیه آن تبلیغ می‌کند تا بتواند مردم را تحت کنترل بیشتر قرار دهد و از این طریق بی سیاستی‌ها و کمبودها را جبران کند.
 

ایران هم در مقابل این اتهام‌های رسانه‌ای رژیم صهیونیستی،‌اعلام کرده است که دانشمندان هسته‌ای ایران از سوی اسرائیلی‌ها ترور شدند. به نظر شما راهکار صحیح ایران در مقابل این جو سازی رسانه‌ای و عملیات روانی چیست؟

از سال 2002 بود که مساله هسته‌ای ایران را به پرونده تبدیل کردند و از ان تاریخ دائما علیه ایران استفاده می‌کنند. صحنه‌گردان اصلی این روند هم اسرائیلی‌ها هستند، چراکه این رژیم برای اینکه بتواند دیگران را متقاعد کند تا با آن همراه شوند، تهدید علیه خودش را تهدید علیه جهان معرفی کرده و ایران را متهم به ساختن بمب هسته‌ای می‌کند که در نهایت قصد نابود کردن کل دنیا را دارد. آنچه که ایران مطرح می‌کند، اتهام نیست. بلکه تمامی قرائن و شواهد این مساله را نشان می‌دهد.راهکارهای زیادی وجود دارد. یک بعد آن رسانه‌ای است که ایران باید امکانات خود را در این زمینه افزایش دهد، چراکه آنها در بعد رسانه نفوذ گسترده‌ای دارند و ایران با چند رسانه محدود نمی‌تواند با آنها مقابله کند. اما باز می‌تواند با برنامه‌ریزی امکانات خودش را افزایش داده و از امکانات دیگر رسانه‌های در عرصه دیپلماسی عمومی استفاده کند.

بعد دیگر افزایش ارتباطات با دنیاست. استراتژی که ما دشمنان ایران را زیاد کنیم و همه را به سمت وابستگی بیشتر به رژیم صهیونیستی هل دهیم، سیاست درستی نیست. این رویکرد که تمامی کشورها را به وابستگی به اسرائیل متهم کنیم، جز بزرگ کردن این رژیم نتیجه دیگری در برنخواهد داشت. بنابراین ایران باید سعی کند در صفوف دشمنان خود اختلاف ایجاد کند و کشورهای دشمن را به کشورهای بی‌تفاوت، کشورهای بی‌تفاوت را به کشورهای دوست و کشورهای دوست را به کشورهای متحد استراتژیک تبدیل کند. این روند نیز مستلزم این است که نگرش خود را نسبت به دنیای امروز تغییر دهیم.

دنیای امروز از آغاز دهه 90 میلادی دچار تحولات بزرگی همچون فروپاشی شوروی، حوادث یازده سپتامبر، بیداری اسلامی یا بهار عربی شده است که تحولات بسیار بزرگی است و منشا آن از فروپاشی دیوار برلین و از سال 1989 آغاز شد. تغییر در دولت‌های بلوک شرق سابق همچون چکواسلواکی،‌مجارستام،‌لهستان و پس از آن شوروی و یوگسلاوی زمینه‌ساز تحولات مهم در دنیا شد. در نتیجه دنیا متحول شده، اما ایران هنوز دید خود را متحول نکرده است. به باور من ایران باید آرمان‌ها و اعتقادات خود را حفظ کند، اما ترجمه و زبان روز و درک دقیق تحولات و ابعاد آنها بسیار مهم است که ما متناسب با تغییراتی که در دنیای امروز به وجود آمده،‌نگاه خود را با آن منطبق کنیم. شیوه‌ها و تاکتیک‌های خود را تغییر داده و روش‌های روزآمدتری را در پیش بگیریم. این مساله که ایران ضد وابستگی و ظلم است آرمان‌های خوبی است، اما امروزه تعریف وابستگی با دهه 80 فرق کرده است. یعنی باید تعریف جدید آن را بدانیم و برنامه‌ها را متناسب با آن طرح‌ریزی کنیم. امروزه شکل،‌شیوه‌ها و روش نظام سرمایه‌داری نسبت به گذشته تغییر کرده است. رژیم صهیونیستی هم جدای از این موضوعات نیست و ایران برای مقابله با آنها باید نگرش خود را نو کرده و شیوه‌های جدید‌تری را بکار بگیرد.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/14     


نظر شما :