ابهام در حادثه فرودگاه بورگاس بلغارستان

حمله کار القاعده بود آقای بی بی

۰۳ مرداد ۱۳۹۱ | ۱۶:۱۴ کد : ۱۹۰۴۵۵۹ اخبار اصلی
به رغم این که گفته می شود عامل حادثه بلغارستان القاعده بوده است، همچنان تلاویو اصرار دارد که ایران را عامل آن حادثه بداند.
حمله کار القاعده بود آقای بی بی
 

دیپلماسی ایرانی: به رغم جنجال‌های اسرائیل و ادعاهایی که هر روز مطرح می‌شوند، هنوز هویت عامل حادثه فرودگاه بورگاس بلغارستان در روز 18 جولای ماه جاری میلادی که باعث کشته شدن 5 گردشگر اسرائیلی به همراه راننده اتوبوس منتقل کننده آنها و عامل بمب‌گذاری شد، مشخص نشده است.

به گزارش وب سایت شبکه خبری الجزیره، مقام‌های بلغاری همچنان نسبت به کشف هویت عامل آن حادثه عاجزند. اگرچه گفته می‌شود که وی سوئدی الجزایری الاصل بوده و نام مهدی محمد الغزالی را بر خود داشته است، اما دولت سوئد به طور رسمی دست داشتن این شهروند در آن حادثه را رد کرده است. به رغم انکار دولت سوئد دولت بلغارستان اصرار دارد که وی گذرنامه سوئدی داشته است.

تیم تحقیقاتی پلیس بلغارستان می‌گوید که پس از بررسی بقایای جسد عامل آن حادثه توانسته است قد، رنگ چشم، رنگ پوست، رنگ مو و دیگر جزئیات را کشف کند. با این حال پلیس بلغارستان می‌گوید، به رغم این که اعلام شده بود که غزالی در زندان گوانتانامو مدتی را زندانی بوده است، هنوز نمی‌تواند تایید کند که واقعا وی در زندان گوانتانامو بوده است یا خیر. آنها همچنین هنوز نتوانسته‌اند که هویت دستیاران غزالی را شناسایی کنند به ویژه این که تا کنون هیچ رد و اثری از آنها در صوفیه به دست نیامده است. آنها تاکید دارند که حتی نمی‌دانند مواد منفجره استفاده شده در آن حادثه در خاک بلغارستان تهیه شده بوده یا این که از کشوری دیگر وارد بلغارستان شده است. ولی تاکید می‌کنند که عامل آن حادثه چهار روز پیش وارد بلغارستان شده بود و با عده‌ای نیز تماس داشته است.

این در حالی است که القاعده با قبول مسئولیت آن حادثه حیرت ناظران و مجامع بین‌المللی را برانگیخته است. چرا که اسرائیل اصرار دارد که وانمود کند عامل آن حادثه ایرانی یا عواملی وابسته به ایران یا مرتبط با آن بوده است. شبکه القاعده با صدور بیانیه‌ای در این باره اعلام کرد که شاخه‌ای از این شبکه توانسته بوده به طور دقیق رد کاروان گردشگران یهودی اشغالگر سرزمین‌های مقدس را بگیرد و آن حادثه را رقم بزند. القاعده در بیانیه خود همچنین تاکید می‌کند، ما همه تلاش خود را می‌کنیم که با یهودی‌ها و امریکایی‌ها بجنگیم و آنها را از سرزمین‌های اسلامی اخراج کنیم. اما حتی در بیانیه القاعده نیز اشاره نشده است که آیا محمد الغزالی عامل انفجار بورگاس بوده است یا خیر؟

به موازات آن در اینترنت فیلمی از تصاویر متفرقه غزالی پخش شد که به نوعی نشان می‌داد وی با حادثه فرودگاه بورگاس بلغارستان ارتباط داشته است. همچنین فیلم‌هایی منتشر شد که نشان می‌داد الغزالی دقایقی قبل از حادثه در فرودگاه بورگاس بوده است. در توضیح این فیلم آمده بود: ویدئو..عملیات استشهادی مهدی الغزالی: ابو صهیب الجزائری، مرد شجاعی که صهیونیست‌ها را در قلب اروپا هدف قرار داد.

در همین رابطه شیخ عمر البکری، یکی از رهبران سلفی اخراج شده از بریتانیا که در حال حاضر در طرابلس در شمال لبنان ساکن است در این باره به شبکه تلویزیونی لبنانی الجدید گفت: «من وقتی که صورت او را دیدم فهمیدم که الغزالی است و آن عملیات را انجام داده است.»

وی همچنین گفت: «الغزالی در لندن زندگی می‌کرد و با بسیاری از رهبران سلفی ارتباط داشت. وی در لندن دروس شرعی عقاید سلفی را آموزش دید و حتی شاگرد خود من در برخی از دروس بود.»

به رغم اینها تا کنون سابقه نداشته است که القاعده یا شاخه‌ای از آن به اسرائیلی‌ها چه گردشگر چه سرباز در جایی حمله کرده باشد. البته به استثنای حمله به هتل مومباسا در کنیا که 15 نفر کشته شدند و سه نفر از کشته‌شدگان اسرائیلی بودند. آن حادثه در پی یک هواپیماربایی ناکام در خطوط هوایی اسرائیل رخ داده بود. اما این سوال نیز وجود دارد که آیا حادثه فرودگاه بورگاس حلقه دومی از حوادث مومباسا به حساب می‌آید؟ پرسشی که هنوز کارشناسان و ناظران نتوانسته‌اند پاسخی برای آن بیابند.

در این میان تنها بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل و پنتاگون اصرار دارند که بگویند ایران و حزب الله پشت آن حادثه بوده‌اند. آنها مدعی‌اند که اطلاعاتی در اختیار دارند که نشان می‌دهد هر دو طرف در آن حادثه دست داشته‌اند.

جورج لیتل، سخنگوی وزارت دفاع امریکا دو روز پیش مدعی شد که اطلاعاتی وجود دارد که نشان می‌دهد حزب الله در حادثه کشته شدن گردشگران اسرائیلی در بلغارستان دست داشته است. وی از پاسخ دادن به این سوال که پنتاگون چگونه به این نتیجه رسیده‌ است که حزب الله عامل آن حادثه بوده فرار کرد و حتی توضیح نداد که چگونه تشخیص دادند آن حادثه توسط القاعده صورت نگرفته است.      

ترجمه: تحریریه دیپلماسی ایرانی

 

نظر شما :