ریاض در تعقیب تعریف جدیدی از ملت

حذف شیعیان،هدف آل سعود است

۰۷ مرداد ۱۳۹۱ | ۱۷:۴۳ کد : ۱۹۰۴۷۵۷ اخبار اصلی
حسن هانی زاده،‌ کارشناس مسائل خاورمیانه در گفتاری برای دیپلماسی در خصوص تظاهرات شیعیان در عربستان سعودی و سرکوب آنها توضیحاتی داده است که در زیر می‌خوانید
حذف شیعیان،هدف آل سعود است

دیپلماسی ایرانی: آنچه که درمنطقه الشرقیه خاستگاه شیعیان عربستان می گذرد، نتیجه هشتاد سال سرکوب اقلیت عربستانی است که از سوی نظام حاکم آل سعود در طول هشت دهه گذشته صورت گرفته است. شیعیان منطقه الشرقیه بیش از ده درصد جمعیت عربستان سعودی را تشکیل می دهند و به دلیل آنکه در منطقه حساس و نفت خیز شرق عربستان قرار دارند و اینکه 40 درصد از کارگران شبه امریکایی آرام کو در الظهران عربستان از شیعیان عربستان تشکیل می شوند، بنابراین هم عربستان سعودی و هم امریکا و غرب حساسیت بسیار زیادی بر شیعیان دارند. بر همین اساس از مد ت ها پیش شیعیان عربستانی به دلیل وجود تبعیض و سرکوب های شدید دست به تظاهرات زدند که دستگیری شیخ نمر باقر النمر یکی از روحانیون برجسته شیعه عربستان در منطقه العوامیه موجب شده که مردم شرق عربستان دست به تظاهرات گسترده ای بزنند. بنابراین سرکوب تظاهرات مردم عربستان در منطقه الشرقیه به ویژه منطقه القطیف و الاحساء و العوامیه موجب شده که منطقه الشرقیه عربستان دچار ناآرامی شود.

عربستان سعودی در هشت دهه گذشته از ورود شیعیان به دستگاه های دولتی به عنوان کارمند و ورود آنها به نیروهای مسلح به عنوان کادر نیروهای مسلح و امنیتی و حتی دانشگاه ها در رشته های خاص جلوگیری کرده است، به همین دلیل شیعیان احساس می کنند به عنوان شهروند درجه 2 از حقوق مساوی با سایر گروه های عربستان محروم هستند. در نتیجه این خیزش و اعتراض ها کاملا مشروع بوده و هست و عربستان نیز به دلیل اهمیتی که منطقه الشرقیه از نظر نفت خیز بودن داشته و 80 درصد نفت این کشور در منطقه الشرقیه قرار دارد، حساسیت زیادی نسبت به آن دارند. پس از شروع درگیری ها در منطقه العوامیه و القطیف و الحساء ژنرال دیوید پترائوس رئیس سازمان سیای امریکا وارد ریاض شد و در رایزنی با مقامات بلندپایه عربستان پیشنهاد کرد برای جلوگیری از گسترش تظاهرات مردمی درمنطقه الشرقیه شاهزاده بندر بن سلطان به عنوان رئیس سازمان اطلاعات و امنیت عربستان منسوب شود که این کار انجام شد. درنتیجه باید در آینده شاهد درگیری های بیشتری در منطقه الشرقیه میان مردم این منطقه و نیروهای دولتی باشیم، چراکه بندر بن سلطان یکی ازجنایتکارترین چهره های منفور عربستان بشمار می رود.  

ایران و عربستان

سیاست خارجی عربستان تابعی از دستورات امریکاست. بدین معنا آنچه که امریکا به عربستان دیکته می کند، رژیم آل سعود آن را عملیاتی می کند. به دلیل وجود اختلاف میان ایران و امریکا، طبیعی است عربستان سعودی هم اکنون در منطقه به عنوان عامل امریکا برای توسعه سیاست های امریکا و رژیم صهیونیستی تلاش کند. بنابراین از آنجایی که امریکایی ها علاوه بر فشارها و تحریم ها در سیاست خارجی تلاش می کنند تا یاران خود را علیه جمهوری اسلامی ایران هماهنگ و همسو کنند، عربستان نیز تلاش می کند تا با نیابت از عربستان علیه ایران فعالیت کند و اعدام تعدادی از ایرانی ها، همچنین آزار حجاج ایرانی، تشکیل لابی وهابی علیه شیعیان و انتشار گزارش ها و احادیثی علیه شیعیان فعالیت کند که این امر در چارچوب سیاست مشترک امریکا و عربستان علیه شیعیان و جمهوری اسلامی ایران تلقی می شود.

در همین راستا عربستان سعودی امروزه یکصد شبکه ماهواره ای در اختیار دارد که سالانه 10 میلیارد دلار هزینه برای تبلیغات علیه ایران و شیعیان انجام می دهد و این بیشترین رقمی است که کشوری از طریق رسانه و پروپاگاندا علیه کشور دیگری انجام می دهد. در نتیجه عربستان سعودی به دلیل برخورداری از منابع و درآمدهای نفتی به نیابت از امریکا و اسرائیل علیه ایران عمل می کند.

به نظر می رسد دستگاه دیپلماسی ایران نیز باید تا اندازه ای از ملایمت با عربستان سعودی خودداری کرده و موضع تندتری اتخاذ کند و حتی اگر صلاح بدانند روابط خود را با عربستان قطع کند. چراکه با قطع روابط ایران و عربستان به انزوای رژیم آل سعود کمک خواهد شد. بنابراین وزارت امور خارجه باید موضوع قطع رابطه با عربستان سعودی را در دستور کار خودش قرار دهد، چراکه ایران نیازی به عربستان ندارد. اگر این روابط قطع شود رژیم آل سعود مشروعیت خودش را در میان ملت های اسلامی از دست خواهد داد و به همین دلیل امروزه عربستان باید موضع خود را نسبت به شیعیان و ایران تغییر دهد و اگر این تغییر انجام نشد، باید روابط قطع شود.

عربستان در منطقه

امروزه عربستان نقش تخریبی به نیابت از امریکا و رژیم صهیونیستی علیه دولت علوی سوریه انجام می دهد و با قطر به شکل مشترک از 17 ماه گذشته تا کنون 36 میلیارد دلار علیه دولت بشاراسد هزینه کرده تا این دولت را که دولتی ضدصهیونیستی است، سرنگون کند تا محور تهران، دمشق، بیروت را قطع کند. این کشور همچنین در عراق و لبنان نقش تخریبی دارد و علیه شیعیان انواع ترفندها را به کار می گیرد تا در لبنان و عراق شیعیان را تضعیف کند. /14  


نظر شما :