روزنامه هاآرتص مدعی شد

مشاور اوباما اطلاعات ایران را به اسرائیل داد

۰۸ مرداد ۱۳۹۱ | ۱۶:۲۱ کد : ۱۹۰۴۷۹۳ اخبار اصلی آمریکا پرونده هسته ای
به دنبال جنجال آفرینی های رسانه های اسرائیلی علیه ایران، روزنامه هاآرتص مدعی شد مشاور امنیت ملی باراک اوباما، طرح احتمالی حمله به ایران در صورت شکست دیپلماسی بر سر محدود کردن برنامه های هسته ای جمهوری اسلامی را به اطلاع بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل رسانده است.
مشاور اوباما اطلاعات ایران را به اسرائیل داد

دیپلماسی ایرانی: به دنبال جنجال آفرینی های رسانه های اسرائیلی علیه ایران، روزنامه هاآرتص مدعی شد مشاور امنیت ملی باراک اوباما، طرح احتمالی حمله به ایران در صورت شکست دیپلماسی بر سر محدود کردن برنامه های هسته ای جمهوری اسلامی را به اطلاع بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل رسانده است.

این روزنامه اسرائیلی مدعی شده است که توماس دانیلون، در اوایل ماه جاری میلادی این طرح را برای نخست وزیر اسرائیل تشریح کرده است.

این در حالی است که مشاور عالی نتانیاهو از اظهار نظر در این خصوص خودداری کرد و یک مقام اسرائیلی دیگر نیز مدعی شده است، اظهار نظر در خصوص نشست های دیپلماتیک پشت درهای بسته، در تل آویو رسم نیست.

با این وجود هاآرتص مدعی شده است تشریح این طرح محرمانه، یکی از بارزترین تلاش ها از سوی مقامات عالی رتبه آمریکایی شامل هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه است که در ماه گذشته به منظور راضی کردن اسرائیل برای خودداری از اقدام نظامی علیه ایران به این کشور سفر کرده اند.

این گزارش همزمان با سفر میت رامنی، رقیب انتخاباتی اوباما به اسرائیل منتشر شده است. وی که منتقد سیاست های اوباما است و او را به ملایمت در قبال تهران متهم می کند، امروز ( یکشنبه ) با نتانیاهو ملاقات می کند و مساله هسته ای ایران نیز در دستور کار این نشست قرار دارد.

هاآرتص به نقل از یک مقام عالی رتبه آمریکایی که نام خود را فاش نکرده گزارش داد، دانیلون در گفت و گو با نتانیاهو مدعی شده است که پنتاگون، برای تصمیم گیری احتمالی در خصوص حمله به تاسیسات هسته ای ایران طرح ریزی کرده و برخی از طرح ها را نیز به وی نشان داده است.

این مقام ناشناس در ادامه مدعی شده مشاور امنیت ملی اوباما جزئیات توانایی نظامی آمریکا برای هدف قرار دادن تاسیسات هسته ای زیرزمینی ایران را برای نتانیاهو شرح داده اما در عین حال تاکید کرده است از طرح حمله احتمالی تنها در صورت به بن بست رسیدن دیپلماسی  استفاده خواهد شد.

این در حالی است که دور آخری مذاکرات هسته ای ایران و غرب که در سطح معاونان مذاکره کنندگان ارشد ایران و اتحادیه اروپا در استانبول برگزار شده، در بازگرداندن مذاکرات به سطح عالی چندان ثمربخش نبود. با این حال گزارش ها حاکی از آن است که کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و سعید جلیلی مقام ارشد مذاکرات هسته ای ایران به زودی به صورت تلفنی با یکدیگر گفت و گو می کنند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، در شرایط جاری و با توجه به تهدید نظامی اسرائیل، ایران و غرب ادامه روند مذاکرات را ترجیح می دهند. به گزارش این خبرگزاری آمریکایی مذاکرات در هر سطح ممکن ادامه خواهد یافت. این در حالی است که انتخابات ریاست جمهوری پیش روی آمریکا نیز بر حساسیت موضوع افزوده است. اوباما قصد دارد دست کم تا زمان برگزاری انتخابات 6 نوامبر، اوضاع را آرام نگاهدارد و به همین دلیل مشاوران آن همواره در حال رایزنی با دوستان اسرائیلی خود هستند.

کلینتون نیز در سفر اخیر خود به اسرائیل اعلام کرد ، واشینگتن و تل آویو به طور نزدیک در مورد نحوه برخورد با ایران با یکدیگر مشاوره می کنند.

تهیه کننده: تحریریه دیپلماسی ایرانی/10


نظر شما :