خبرگزاری بلومبرگ مدعی شد

133 میلیون دلار ضرر ناشی از کاهش صادرات نفتی

۱۴ مرداد ۱۳۹۱ | ۱۵:۳۶ کد : ۱۹۰۵۰۷۸ اخبار اصلی آمریکا
خبرگزاری بلومبرگ در گزارشی مدعی شده است تحریم هایی که به رهبری آمریکا علیه ایران اعمال می شوند، برای سومین تولید کننده بزرگ اوپک روزانه 133 میلیون دلار ضرر ناشی از عدم فروش محصولات نفتی پدید آورده و این در حالی است که بهای جهانی نفت رشد چشمگیری نداشته است.
133 میلیون دلار ضرر ناشی از کاهش صادرات نفتی

دیپلماسی ایرانی: خبرگزاری بلومبرگ در گزارشی مدعی شده است تحریم هایی که به رهبری آمریکا علیه ایران اعمال می شوند، برای سومین تولید کننده بزرگ اوپک روزانه 133 میلیون دلار ضرر ناشی از عدم فروش محصولات نفتی پدید آورده و این در حالی است که بهای جهانی نفت رشد چشمگیری نداشته است.

این خبرگزاری آمریکایی ادعا کرد، این یک پیروزی برای دولت باراک اوباما در سال انتخابات ریاست جمهوری به شمار می رود.

بنابراین گزارش، صادرات نفت از ایران از زمان اعمال ممنوعیت خرید، حمل و نقل، تامین مالی و بیمه گذاری محصولات نفتی ایران ( اول جولای) یک میلیون و 200 هزار بشکه در روز یا 52 درصد کاهش یافته است. برآورد ها نشان می دهد این کاهش صادرات به معنی کاهش درآمد 48 میلیون دلاری دولت خواهد بود.

این در حالی است که مقامات در تهران تهدید کرده بودند در صورت افزایش فشار ها تنگه هرمز را می بندند. اما افزایش تولید عربستان سعودی، وضعیت اقتصادی آمریکا و کاهش رشد اقتصاد جهانی موجب شد بهای نفت با وجود این تهدید در مقایسه با سال گذشته یک درصد کاهش یابد. این روند به دولت اوباما کمک کرده است پیش از انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر با مشکلاتی مانند افزایش قیمت بنزین و نارضایتی رای دهندگان مواجه نشود.

مایک ویتنر، محقق امور نفت با اشاره به نگرانی هایی که در خصوص تاثیر تحریم های اعمالی بر ایران بر بهای نفت در بازار جهانی وجود داشت، این نکته را خاطرنشان می کند با وجود همه این نگرانی ها، شوک نفتی ایجاد نشد و آمریکا و اروپا در فضای کم تشنجی تحریم ها را اعمال کردند.

به گزارش بلومبرگ، تولید نفت روزانه ایران در ماه جولای 9.5 درصد کاهش یافته و به 2 میلیون و 860 هزار بشکه در روز رسیده است که کمترین میزان تولید از فوریه 1990 تا کنون است. از سوی دیگر ایران اخیرا به جایگاه سوم تولید کنندگان اوپک نزول کرده است در حالی که در می 2000 توانسته بود مقام دومی این کارتل نفتی را از آن خود کند.

این در حالی است که باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا و همچنین کنگره، اخیرا دو بسته جدید تحریم ها علیه ایران را به تصویب رسانده اند که بخش نفت و بانکداری ایران را هدف گرفته است. به موجب این تحریم ها ، راه های دور زدن تحریم محدود تر شده و مجازات های سنگین تری نیز برای افراد حقیقی و حقوقی ناقض تحریم ها در نظر گرفته شده است.

از سوی دیگر گفته می شود اتحادیه اروپا نیز درصدد طرح ریزی دور جدیدی از تحریم ها علیه ایران است. برخی گزارش ها حاکی از آن است که در تحریم های جدید اتحادیه اروپا کشور های هم مرز این اتحادیه و روابط آنها با ایران مورد توجه قرار گرفته است. مقامات حامی این طرح ادعا می کنند برخی کشور های هم مرز اتحادیه اروپا به ایران در جهت دور زدن تحریم ها کمک می کنند. ترکیه از جمله کشور هایی است که در سال های اخیر شماری از شرکت های ایرانی در آن ثبت شده اند و به تسهیل تجارت و نقل و انتقال پول برای ایران کمک می کنند.

تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

 


نظر شما :