تکذیب حضور نیروهای پیشمرگ در سوریه

۱۴ مرداد ۱۳۹۱ | ۱۵:۵۵ کد : ۱۹۰۵۰۸۳ سرخط اخبار

'عمر اوسی' نماینده مجلس سوریه و رئیس تشکل 'ابتکار ملی کردی' ادعای نخست وزیر ترکیه و شایعه برخی رسانه ها مبنی بر حضور نیروهای پیشمرگ کردستان عراق و یا نیروهای حزب کارگران کردستان ترکیه در خاک سوریه را تکذیب کرد.

اوسی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در دمشق افزود که سران منطقه کردستان عراق حضور نیافتن نیروهای مزبور در سوریه را به وی اطلاع دادند.

به گفته این شخصیت کرد سوری مسعود بارزانی رئیس منطقه کردستان عراق در چند روز اخیر هیاتی را نزد بشار اسد رئیس جمهور سوریه و دیگر مسئولان این کشور فرستاد تا به آنها اطمینان دهد که دولت کردستان عراق در هیچ یک از زمینه های نظامی، سیاسی، لجستیکی، مالی و تسلیحاتی داخل سوریه دخالت نمی کند.

به گفته اوسی در مناطق کردنشین سوریه تشکلی به نام 'اتحاد دمکراتیک' حضور دارد که اخیرا کمیته های مردمی مسلح برای دفاع از غیر نظامیان کرد، عرب و مسیحیان و جلوگیری از نفوذ عناصر باند موسوم به 'ارتش آزاد سوریه(مخالفان نظام سوریه) در منطقه تشکیل داد.

این مقام کرد سوری افزود که توزیع مواد غذایی و فراورده های نفتی کمیاب به شهروندان بخشی از فعالیت این کمیته های مردمی است.

وی شایعه سیطره کمیته های مردمی کردهای سوریه بر مراکز امنیتی و مراکز دولتی در شمال این کشور را رد کرد و گفت: دولت سوریه قوی است و حاکمیت خود را بر همه مراکز نظامی و امنیت اعمال کرده است.

اوسی ادعای رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه مبنی بر حضور نیروهای پیشمرگ و یا افراد حزب کارگران کرد ترکیه در شمال سوریه را بهانه ای برای ارتباط دادن درگیری ترکیه با بحران سوریه توصیف کرد.

وی در عین حال گفت: عده زیادی از کردهای سوریه با حزب کارگران کردستان ترکیه ارتباط عاطفی دارند وآن را تایید می کنند.

به گفته این عضو مجلس سوریه، دولت ترکیه از آغاز بحران سوریه در 17 ماه پیش برای ایجاد مناطق حائل و گذرگاه های امن در سوریه برنامه ریزی می کرد.

به عقیده اوسی اقدام ترکیه در تجمع نیروهایی در مرز خود با سوریه در چارچوب فشار آوردن بر رهبری سوریه می گنجد اما در عین حال اقدام ارتش ترکیه به نقض حاکمیت سوریه از قبیل اشغال زمین را بعید دانست ولی اقدام به برخی عملیات امنیتی محدود در مرز را قابل تصور خواند.

کلید واژه ها: سوریه ترکیه کردستان کردستان عراق عراق


نظر شما :