فرصتی برای افشای حقیقت

سرنوشت عرفات در دست فرانسوی ها

۱۸ مرداد ۱۳۹۱ | ۱۶:۱۸ کد : ۱۹۰۵۱۲۰ ترجمه برگزیده خاورمیانه
بهترین فرصت برای اثبات قطعی اینکه چه چیزی عرفات را کشت، دست داده است. وکلای خانواده یاسر عرفات خواستار انتصاب یک قاضی مستقل برای بررسی مجدد علت مرگ او شدند.
سرنوشت عرفات در دست فرانسوی ها

دیپلماسی ایرانی: بهترین فرصت برای اثبات قطعی اینکه چه چیزی عرفات  را کشت، دست داده است. وکلای خانواده یاسر عرفات خواستار انتصاب یک قاضی مستقل  برای بررسی مجدد علت مرگ او شدند. رئیس جمهور فلسطین 29 اکتبر 2004 در پی وخیم تر شدن حالش به بیمارستان نظامی پرسی منتقل شده بود. عرفات به کما رفت و در تاریخ 11 نوامبر همان سال درگذشت. یک دانشمند سوئیسی متوجه شد لکه هایی با سطح بالایی از پلونیوم 210 در لباسی که عرفات در زمان رجوع به بیمارستان بر تن داشت وجود داشته است.

این قوی ترین و تنها مدرک موجود تا به امروز است که نشان می دهد عرفات ترور شده است. کسی نمی تواند پلونیوم که یک ماده رادیواکتیو است را از سوپرمارکت بخرد و چیزی نیست که در خون یا ادرار کسی در سطحی که این دانشمند سوئیسی تشخیص داده وجود داشته باشد. از انجایی که مرگ، یکی از اجزای جرم قتل است این مهم نیست که عرفات اولین بار کجا با مواد رادیواکتیو در تماس بوده است.

عرفات در فرانسه و تحت مراقبت رسمی دولت فرانسه فوت کرد. همسر و دختر عرفات هر دو شهروندان فرانسوی هستند. همچنین هر دو قربانیان احتمالی یک جرم هستند مخصوصا دختر 17 ساله وی که در هنگام مرگ پدرش نتها 9 سال داشت.

بر همین اساس اصرارهای وکیل یاسر عرفات برای موشکافی بیشتر این پرونده، مقبول به نظر رسیده است. این پیگیری ممکن است زیرا فرانسه از سیستم تفتیش عقاید عدالت کیفری پیروی می کند. قضات مستقل فراتر از امیال سیاستمداران  داخلی و نوسانات الیزه ممکن است به جمع آوری مدرک در موارد پیچیده و بزرگ بپردارند از جمله پرونده قتل؛ مساله ای که وزارت دادگستری یا دیگران موفق به بررسی آن نمی شوند.

قضات مستقل می توانند شاهدان را فرا بخوانند و شهادت آنها را جمع آوری کنند. علاوه بر این، آنها می توانند برای آزمایش باقیمانده پیکر عرفات ، قبر وی واقع در رام الله را نبش قبر کنند. موضوعی که موافقت همسر عرفات را در پی داشته است. بازپرس، یک زنجیره مدارک از هر نمونه بیولوژیکی جدید که می تواند نهایتا قبل از دادگاه با ریاست قضات مستقل جدید ارائه شود را حفظ خواهد کرد.این فراتر از حوزه روزنامه نگاری تحقیقی است و بیشترین  امید ممکن را برای اجرای عدالت و پاسخگویی که تا به حال در این پرونده غایب بوده است را ارائه می دهد.

فرد فرانسوی که برای ریاست این ماموریت حساس منصوب می شود، چیزهای زیادی در فرانسه دارد که باید مورد بررسی قرار دهد. اولین مرحله کار، تحقیق از بیمارستان نظامی فرانسوی و آزمایشگاه ژاندارمری است که ادعا می کند بیش از یک لیتر از نمونه ادرار و خون عرفات در سال 2008 را تنها پس از گذشت 4 سال معدوم کرده، چرا که کسی به دنبال آنها نرفته است. جالب توجه این است که بیش از 30 پزشکی  متخصص فرانسوی عرفات به عنوان را در بستر مرگ مورد آزمایش قرار دادند، از جمله چند متخصص در سموم رادیولوژیکی.  در مرحله بعد باید آنها را مورد پرسش قرار داد.

جمع آوری مدارک در فلسطین سخت خواهد بود و به هماهنگی نیاز دارد هر چند ممکن است بیمارستان های آنجا نمونه های بیولوژیکی عرفات در 17 روز اول بیماری اش را نگه داشته باشند. متاسفانه، دفتر دو اتاقه ای که عرفات در حصر در آن زندگی می کرد و ممکن است محل صحنه جرم ارزشمندی باشد، با خاک یکسان و تبدیل به محلی برای پارک خودرو شده است. پزشکان فلسطینی در کنار همتایان مصری، اردنی و تونسی آنها که به صورت فیزیکی روی عرفات کار کرده اند و مراقب وی بوده اند باید مورد بازجویی قرار گیرند.

سوال بزرگتر که باید پاسخ داده شود این است که چه کسی پلونیوم رادیواکتیو دارد و این ماده از  کجا آمده است؟ در اینجا  تاکید می کنم که باید از سیاسی کردن این پرونده خودداری کرد و با هماهنگی متخصصان آژانس بین المللی انرژی اتمی باید پیش رفت.

یک کار نمادین اما کمتر امید بخش که توسط اتحادیه عرب مطرح شده ایجاد یک کمیسیون تحقیق بین المللی تحت قیمومیت شورای امنیت سازمان ملل متحد است چیزی شیه آنچه در پی مرگ رفیق حریری، نخست وزیر سابق ایجاد شد، است.

نبیل العربی دبیر کل اتحادیه عرب، پرونده عرفات را  در ماه سپتامبر مقابل 5 عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل مطرح خواهد کرد. احتمالا این پنج عضو دائم ، مخصوصا امریکا و بریتانیا امیدوار بودند که دیگر چیزی در مورد عرفات نشنود. بسیار بعید است که آنها انگشتشان را روی ماشه وتو نگه ندارند و با ماموریت، پشتیبانی مالی و اداری چنین کمیته ای موافقت کنند.

با توجه به کاهش عمر پلونیوم به نصف در هر 138.4 روز ، متخصص سوئیسی می گوید که نبش قبر عرفات باید هر چه سریعتر و طبق فرایندهای خاص انجام شود. برای درستی علمی و شفافیت بین المللی،  فرانسوی ها باید با آزمایشگاههای سوئیس در همخوانی تست ها همکاری کنند. میزان پلونیوم در نمونه عرفات ، مسواکش، لباس آغشته به عرق وی، لباس زیر وی، خون خشک شده روی کلاه بیمارستانی اش به طور قابل ملاحظه ای بالا بود ولی هنوز ناچیز است.اگر سیاسیون همچنان به تردیدشان ادامه دهند، ممکن است به زودی اثری از پلونیوم روی جسد عرفات باقی نماند. این بدین معنا است که ما به زودی به نقطه ای می رسیم که فهمیدن حقیقت دیگر ممکن نباشد.در گذشته فرانسه اغلب به همراه متحدان غربی اش فلسطینی ها را در مورد اهمیت پاسخگویی و عدالت موعظه می کردند. یک تحقیق کامل و جامع برای فاش کردن آنچه این نماد تاریخی را کشت، فرانسه و نظام حقوقی آن را با یک فرصت منحصر به فرد برای نشان دادن احترام به ارزش ها روبرو می کند.

منبع: گاردین/ ترجمه: تحریریه دیپلماسی ایرانی/20

انتشار اولیه : یکشنبه 15 مرداد 1391بازانتشار : چهارشنبه 18 مرداد 1391

کلید واژه ها: یاسر عرفات


نظر شما :