در مواجهه با پرونده ایران

رامنی دقیقا مانند اوباما است

۱۵ مرداد ۱۳۹۱ | ۱۴:۴۲ کد : ۱۹۰۵۱۲۹ اخبار اصلی آمریکا پرونده هسته ای
اگر سخن پراکنی در مورد ایران یک ورزش المپیکی بود، بدون تردید میت رامنی پس از سفر اخیر خود به اسرائیل، مدال طلای آن را به دست می آورد.
رامنی دقیقا مانند اوباما است

دیپلماسی ایرانی: اگر سخن پراکنی در مورد ایران یک ورزش المپیکی بود، بدون تردید میت رامنی پس از سفر اخیر خود به اسرائیل، مدال طلای آن را به دست می آورد.

رامنی جمهوریخواه که به پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری 6 نوامبر در آمریکا امیدوار است در مقابل جمعیت حاضر در اورشلیم، گفت: با وظیفه داریم از دستیابی ایران به سلاح هسته ای جلوگیری کنیم و در این راه هیچ گزینه ای از روی میز برداشته نمی شود. حتی دن سنور، مشاور عالی رامنی در امور خاورمیانه که پیش تر سخنگوی دولت بوش در امور عراق بوده نیز با سخن پراکنی در مورد ایران توانست توجه ها را به خود جلب کند. وی مدعی شد رامنی به اقدام نظامی احتمالی اسرائیل علیه ایران چراغ سبز نشان داده است.

این در حالی است که این همان رویه معمول دو رئیس جمهور اخیر در آمریکاست که در سیاست خود همواره کوشیده اند از اقدام یکجانبه اسرائیل علیه ایران جلوگیری کنند. از از نگاه آنها سپردن امور به دست اسرائیل اقدامی خطرناک است که می تواند کل خاورمیانه را به آتش بکشد.

اما آیا فرماندار سابق ایالت ماساچوست در آمریکا رویکرد جدیدی را دنبال میکند؟ پاسخ این پرسش به طور حتم منفی است. یکی از دلایل این پاسخ منفی این است که رامنی با وجود اینکه فرصت داشت اظهارات مشاور خود در خصوص چراغ سبز نشان دادن به اقدام نظامی اسرائیل علیه ایران را تایید کند، از این اقدام پرهیز کرد. ستاد تبلیغاتی وی به جای رامنی وارد عمل شد و برای توضیح اظهارات تند مشاور رامنی بیانیه ای صادر کرد. در این بیانیه به هیچ وجه مساله چراغ سبز رامنی برای حمله اسرائیل تایید نشد و تنها اعلام شد پس از دنبال کردن راه های دیپلماتیک و اعمال فشار اقتصادی علیه ایران، همه گزینه ها روی میز خواهد بود و دولت رامنی نیز حق اسرائیل برای دفاع از خود را درک کرده و آمریکا نیز باید از آن حمایت کند.

این سیاست به شدت به موضعی که باراک اوباما، رئیس جمهور کنونی آمریکا اتخاذ کرده، شبیه است و اصلا همان موضع اوباما است. اوباما در گفت و گوی اوایل سال جاری خود با مجله آتلانتیک خاطرنشان کرد، سرانجام بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل و ایهود باراک وزیر دفاعش و دیگر اعضای کابینه در می یابند که چه تصمیمی برای امنیت کشورشان بهترین تصمیم خواهد بود ، اما من نمی خواهم به آنها بگویم چه تصمیمی بهترین است.

رامنی می گوید ایرانیان اظهارات اوباما در این زمینه که همه گزینه ها روی میز است را جدی نگرفته اند و اگر رئیس جمهور جدیدی انتخاب شود اوضاع تغییر می کند. البته شاید اینگونه باشد، اما باید گفت نگرش اوباما نیز به اندازه رامنی قاطع است.  اوباما در همان مصاحبه با مجله آتلانتیک در مورد روی میز بودن گزینه نظامی علیه ایران تاکید کرده بود وی رئیس جمهور آمریکاست و بلوف نمی زند.

در حال حاضر به نظر می رسد ایران نزدیک به محدوده امن قرار دارد. تعبیری که ایهود باراک از وارد شدن به مرحله ای از فعالیت های هسته ای دارد که پس از آن امکان مقابله با این برنامه ها بسیار دشوار خواهد بود. ایران هم اکنون توانایی غنی سازی دارد و آن را در اعماق زمین پنهان کرده تا از گزند بمب ]ای اسرائیلی در امان بماند . به این ترتیب اسرائیل به تنهایی قادر نخواهد بود این برنامه ها را متوقف کند.

اما مقامات نظامی آمریکا بر این باورند که ایالات متحده اندک زمان بیشتری در اختیار دارد. بنا بر ادعای آنها بمب های آمریکایی می توانند به اعماق زمین نفوذ کنند. در عین حال آمریکایی ها با توجه به گزارش های آژانس بین المللی انرژی اتمی هنوز به این باور نرسیده اند که ایران برای ساخت سلاح هسته ای تصمیم گیری کرده باشد. و اگر تصمیم گیری کند شاید سال ها با تولید نخستین بمب فاصله داشته باشد.

در شرایط کنونی با توجه به سیاست زدگی ها تصور دستیابی به توافقی که مورد تایید ایران و غرب باشد، دشوار است. البته اختلافات بین رامنی و اوباما نیز اهمیتی ندارد. رامنی کاملا با ادامه غنی سازی در ایران مخالف است و اوباما نیز بخشی از غنی سازی در ایران را می پذیرد. اما این  اهمیتی ندارد چرا که هیچ کدام از این مواضع، ایران را قانع نمی کند.

آخرین امید به صلح از طریق نوعی توافق ضمنی ایجاد می شود: ایران از خطوط قرمز عبور نمی کند و آمریکا یا اسرائیل نیز از گزینه نظامی استفاده نخواهند کرد. به بیان دیگر اکنون نیز توافق هایی از این دست وجود دارند، اما تا چه زمانی می توانند ادامه داشته باشند؟

منبع: سی ان ان

تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

 

 


نظر شما :