به موازات سفر صالحی به ترکیه انجام گرفت

انتقاد آنکارا از تهران

۱۸ مرداد ۱۳۹۱ | ۱۶:۴۱ کد : ۱۹۰۵۲۷۱ اخبار اصلی خاورمیانه
درحالی که علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران به طور سرزده به ترکیه سفر کرده تا به مقامات آنکارا در خصوص مسئولیتی که در قابل زایران ایرانی ربوده شده در سوریه دارد، هشدار دهد، همتای ترکی وی، از اظهارات فرمانده سپاه جمهوری اسلامی در خصوص ترکیه انتقاد کرد.
انتقاد آنکارا از تهران

دیپلماسی ایرانی: درحالی که علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران به طور سرزده به ترکیه سفر کرده تا به مقامات آنکارا در خصوص مسئولیتی که در قابل زایران ایرانی ربوده شده در سوریه دارد، هشدار دهد، همتای ترکی وی، از اظهارات فرمانده سپاه جمهوری اسلامی در خصوص ترکیه انتقاد کرد. حسن فیروزآبادی ترکیه را به دست داشتن در درگیری های سوریه متهم کرده و هشدار داده است که این کشور هدف بعدی پس از سوریه خواهد بود.

وزارت امور خارجه ترکیه در بیانیه ای اظهارات فیروزآبادی را به شدت مورد انتقاد قرار داده و تاکید کرده است وزیر خارجه مراتب نارضایتی خود را در ملاقات با صالحی به اطلاع وی می رساند. این در شرایطی است که مقامات ایرانی بر این باورند ترکیه با توجه به موضع حمایتی که در قبال گروه های مخالف در سوریه اتخاذ کرده می تواند به آزادی زایران ربوده شده ایرانی کمک کند. اتوبوس حامل این زایران روز شنبه در دمشق ربوده شده و گروهی موسوم به ارتش آزاد سوریه مسئولیت این اقدام را بر عهده گرفته  است.

این در حالی است که خبرگزاری رویتزر در گزارشی مدعی شده است 3 نفر از ایرانیان ربوده شده در سوریه در جریان بمباران محل اسکان آنها کشته شده اند. هرچند این خبر تایید یا تکذیب نشده است اما دستگاه دیپلماسی ایران را در سطوج مختلف به تکاپو واداشته است. سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران روز سه شنبه به سوریه سفر کرد و در ملاقات با بشار اسد ضمن محکوم کردن ربوده شدن زایران ایرانی، بر حمایت تهران از دمشق صحه گذاشت. از سوی دیگر یادداشت دیپلماتیک ایران برای آمریکا نیز از طریق کاردار سفارت سوئیس به این کشور ارسال شده است. در این یادداشت آمریکا با توجه به حمایت از گروه های تروریستی مسئول 48 ایرانی ربوده شده معرفی شده است. از سوی دیگر صالحی نیز به طور سرزده به ترکیه سفر کرده است.

روزنامه هوریت به نثل از یک دیپلمات ترک گزارش داده است که وزیر امور خارجه ایران اواخر وقت دوشنبه به آنکارا اطلاع داد خواستار ملاقاتی با همتای ترکی خود است. همچنین اعلام شد بحران سوریه و ایرانیان ربوده شده در این کشور در دستور کار این ملاقات قرا دارد.

گفتنی است روز شنبه، ساعاتی پس از ربوده شدن ایرانیان در سوریه، صالحی به صورت تلفنی با احمد داود اغلو گفت و گو کرده و درخواست کمک به آزادی زایران ایرانی را مطرح کرده بود. اما به گزارش ویکلیش ترکی مقامات ترکیه در این خصوص چندان خوش بین نیستند چرا که حتی سفارت ترکیه در دمشق نیز دیگر فعال نیست.

سفر صالحی به ترکیه در حالی انجام شد که وی باید روز پنجشنبه برای میزبانی نشتست مشورتی وزیران امور خارجه به منظور بررسی بحران سوریه در تهران حضور داشته باشد. مقامات اعلام کرده اند در این نشست کوفی عنان، دبیر کل سابق سازمان ملل و نماینده سابق اتحادیه عرب در امور سوریه و برخی همسایگان شرکت خواهند داشت. اما نام ترکیه، عربستان و قطر که رهبری تلاش ها علیه اسد را بر عهده دارند در فهرست حاضران در این نشست به چشم نمی خورد.

تهیه کننده: تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10


نظر شما :