وندی شرمن وارد مسکو شد

۲۸ مرداد ۱۳۹۱ | ۲۰:۲۱ کد : ۱۹۰۵۶۶۱ سرخط اخبار

ایران هسته ای- وندی شرمن نماینده امریکا در مذاکرات ایران و گروه 1+5 وارد مسکو شد.

وی که معاون امور سیاسی هیلاری کلینتون وزیر خارجه امریکاست در دیدار روز پنج شنبه 26 مرداد 1391 (16 اوت 2012) به منظور دیدار با سرگی ریابکوف نماینده روسیه در مذاکرات با ایران به مسکو سفر کرده است.
 
ویکتوریا نولند سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگاران تاکید کرده بود که بحث درباره ایران یکی از مهم ترین ماموریت های شرمن است. نولند گفته بود: «هدف اصلی از سفر وندی شرمن معاون وزیر خارجه آمریکا به روسیه گفت وگو در مورد مذاکرات 1+5 با ایران و همکاری با روسیه در مورد این موضوع است. وندی شرمن دیپلمات ارشد آمریکا در زمینه این گفت وگوهاست و نیاز است تا با همتای روسی خود درباره این مذاکرات گفت وگو کند».
 
مذاکرات امریکا و روسیه درباره برنامه هسته ای ایران در حالی برگزار می شود که کمتر از 3 روز تا پایان ماه مبارک رمضان باقی مانده و کاترین و اشتون و دکتر سعید جلیلی در پایان این ماه درباره چگونگی ادامه مذاکرات ایران و 1+5 مذاکره خواهند کرد.
 
مسائل متعددی از جمله اختلاف درباره سوریه، تفاوت راهبرد درباره برنامه هسته ای ایران، تحریم شرکت های روسی از جانب امریکا و همچنین مسئله نصب سپر دفاع موشکی امریکا در مرزهای روسیه موضوعاتی است که اختلاف نظرهای حادی ار میان مسکو و واشینگتن ایجاد کرده است و در نتیجه به نظر نمی رسد این دو کشور به زودی قادر به مشارکت در یک «تصمیم بزرگ» باشند.
 
برخی گزارش ها حکایت از آن دارد که گروه 1+5 در مراحل پایانی بازنویسی بسته ای قرار دارد که در بغداد به ایران پیشنهاد کرد و برخی دیپلمات ها در تهران احتمال می دهند نهایی کردن بسته بازنویسی شده که بناست در دور آتی مذاکرات به ایران ارائه شود، مهم ترین دستور کار شرمن در مسکو است.
 
هنور از محتوای این بسته جدید اطلاعی در دست نیست ولی منابع مطلع می گویند گروه 1+5 تا کنون چندین در شهرهایی چون پاریس، فرانکفورت و بروکسل در این باره برگزار کرده است.
 
این گروه در بسته بغداد به ایران پیشنهاد کرده بود که 2 فاز اعتماد سازی و یک فاز پای بندی را اجرا کند تا پس از آن درباره چگونگی انجام غنی سازی در ایران مذاکره شود. در فاز اول غنی سازی گروه 1+5 خواهان توقف غنی سازی 20 درصد، تعطیلی فردو و خروج مواد 20 درصد از ایران بود، در فاز دوم تعلیق فعالیت نطنز و اراک را درخواست می کرد و در فاز سوم خواستار پای بندی ایران به درخواست های قطعنامه های شورای امنیت و شورای حکام مانند اجرای پروتکل الحاقی بود.
 
ایران نیز در مذاکرات مسکو یک بسته 5 فازی پیشنهاد کرد که نهایتا منجر به پذیرش غنی سازی در ایران و لغو تحریم ها در ازای توقف غنی سازی 20 درصد و حل موضوع PMD می شد.
 
پس از مذاکرات کارشناسی 3 تیر در استانبول گروه 1+5 دریافت که بدون پذیرش صریح حق غنی ساز ی در ایران امکانی برای حرکت مذاکرات رو به جلو وجود نخواهد داشت.
 
انتظار می رود گروه 1+5 در بسته بازنویسی شده خود تا حدودی این امر را رعایت کرده باشد.

کلید واژه ها: مذاکرات گروه 1+5 روسیه شرمن امریکا مسکو غنی سازی


نظر شما :