به رغم حمایت‌های غرب و استقبال روسیه و چین

براهیمی ناامید است

۲۹ مرداد ۱۳۹۱ | ۱۷:۳۰ کد : ۱۹۰۵۶۷۳ اخبار اصلی خاورمیانه
لخضر براهیمی، نماینده جامعه جهانی در امور سوریه گفت: «من به آن‌چه در سوریه می‌گذرد خوش بین نیستم، فرصت‌های ادامه درگیری‌ها در سوریه بسیار است.»
براهیمی ناامید است

دیپلماسی ایرانی: نماینده جدید سازمان ملل در سوریه، لخضر براهیمی که به تازگی جانشنین کوفی عنان شده، گفته است که به هیچ وجه اعتمادی به اوضاع ندارد و گمان نمی کند که بحران جاری در سوریه به این زودی ها پایان بگیرد. این در حالی است که ایالات متحده امریکا اعلام آمادگی کرده است که به طور کامل از وی حمایت کند.

به گزارش شبکه خبری الجزیره، وی در این باره گفت: «من به آن چه در سوریه می گذرد خوش بین نیستم، فرصت های ادامه درگیری ها در سوریه بسیار است. اما من سعی می کنم هر آن چه در توان دارم انجام دهم تا بحران در سوریه پایان یابد.»

وی در ادامه افزود: «امیدوارم سوری ها از ابتدای کار با من همکاری کنند و جامعه جهانی نیز از من حمایت کند.»

در همین رابطه ادواردو دیل بوی، سخنگوی بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل گفت که اخضر ابراهیمی نماینده ویژه جامعه جهانی برای سوریه است ولی نماینده خاص همانند لقبی که به کوفی عنان دادند، نیست.

روزنامه الاخبار لبنان که درباره مسئولیت ابراهیمی با ادواردو دیل بوی گفت وگو کرده، از او پرسیده است که آیا وظیفه براهیمی تطبیق بندهای شش گانه طرح کوفی عنان است، وی گفته است که براهیمی به زودی به نیویورک می آید و با دبیر کل سازمان ملل در این زمینه گفت وگو می کند و به زودی جزئیات بیشتری در این زمینه منتشر خواهد کرد. وی تاکید کرد تا زمانی که براهیمی به نیویورک نیامده، نمی تواند جزئیات بیشتری درباره مسئولیت و کارهای او بگوید.

این در حالی است که روسیه و چین از انتخاب براهیمی استقبال کرده و جیرار آرو، نماینده فرانسه در شورای امنیت سازمان ملل نیز به اطلاع دبیر کل سازمان ملل رسانده است که کشورش حمایتی قاطع از براهیمی می کند.

از سوی دیگر روسیه در تشکیل نشستی کاری ویژه در مورد سوریه با حضور ایران و عربستان ناکام ماند که دلیل آن به مخالفت ایالات متحده امریکا، بریتانیا و فرانسه از شرکت در آن نشست باز می گردد. هدف از برگزاری این نشست صدور بیانیه ای برای پایان دادن به خشونت ها در سوریه و چگونگی اجرای بندهای شش گانه کوفی عنان که مورد حمایت شورای امنیت سازمان ملل است، اعلام شده بود.

در همین رابطه وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرده است که نقش فعالی در هیئت نمایندگی سازمان ملل در سوریه داشته و تلاش می کند تا نقش ناظران در سوریه بیش از پیش تقویت شود.

این در حالی است که نگاه کارشناسان نسبت به انتخاب براهیمی چندان خوشبینانه نیست. به گفته کارشناسان وی به دلیل داشتن نگاه های طایفه ای و حمایت ذاتی از سنیان فرد چندان مطمئنی برای این سمت نیست و احتمالا حضور وی در سوریه بحران جاری در این کشور را نه تنها حل نکرده بلکه پیچیده تر هم بکند. برای همین است که روزنامه القدس العربی در یادداشتی نوشت که امریکایی ها و هم پیمانانشان پس از انتخاب براهیمی خود را برای بدترین سناریو یعنی ارسال ده ها هزار نیروی زمینی به سوریه برای حفاظت از انبارهای سلاح های شیمیایی و بیولوژیکی آماده می کنند.

با این حال یک مقام امریکایی که نخواست نامش فاش شود در این باره گفت: «تا کنون ایالات متحده هیچ طرحی برای اعزام نیروی نظامی به سوریه ندارد و باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا تا کنون با ارسال کمک های کافی به شورشیان مخالف اسد مخالف است.»

این مقام مسئول همچنین گفت: «وزارت دفاع امریکا با اعمال منطقه پرواز ممنوع بر فراز سوریه مخالف است و برای همین تلاش کرده اظهارات دیپلمات های وزارت امور خارجه در این زمینه را کم اهیمت جلوه دهد.»

با این حال عده ای نیز می گویند که به دلیل همکاری های نزدیک براهیمی با خانواده اسد در سوریه برای پایان دادن به جنگ داخلی در لبنان در دهه هشتاد و نود میلادی احتمال یافتن راه حلی برای پایان دادن به درگیری ها در سوریه وجود دارد. براهیمی معمار طرح طایف برای لبنان بود و بسیاری انتظار دارند که مشابه چنین خوابی را برای سوری ها نیز ببیند. اگر چه کار او در سوریه بسیار سخت خواهد بود و همان طور که خودش نیز در مصاحبه ای قبل از انتصابش به جانشینی عنان گفته بود، می داند که تا چه اندازه در پرونده سوریه سنگ اندازی وجود دارد و کشاندن مخالفان و موافقان اسد به یک راه حل توافقی مشکل و سخت است.

تهیه کننده: تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: سوریه لبراهیمی امریکا کوفی عنان


نظر شما :