تأیید رسمی سفر مرسی به تهران

۲۹ مرداد ۱۳۹۱ | ۱۶:۳۳ کد : ۱۹۰۵۶۸۱ سرخط اخبار

خبرنامه دانشجویان ایران: تأیید رسمی سفر مرسی به تهران و بازتاب گسترده این خبر، تحلیل روزنامه آمریکایی از تأثیر ناآرامی های سوریه بر بافت قومی خاورمیانه، انتقاد رامنی از اوباما بر سر موضع گیری های اخیر مقامات ایرانی، واکنش اتحادیه اروپا به سخنرانی اخیر احمدی نژاد و تحقیق و تفحص دولت آمریکا از یک بانک آلمانی به اتهام همکاری با ایران، از جمله مهمترین مطالب امروز رسانه های جهان درباره ایران است.

 
 
به گزارش «تابناک»، با اعلام رسمی شرکت «محمد مرسی»، رئیس جمهور جدید مصر در اجلاس سران جنبش عدم تعهد در تهران، موضوع برگزاری این اجلاس بار دیگر به صدر اخبار مطبوعات جهان بازگشته است. خبرگزاری آسوشیتد پرس از جمله اولین رسانه هایی بود که خبر حضور مرسی در ایران را به نقل از یکی از مقامات ریاست جمهوری مصر منتشر کرد. این خبرگزاری اشاره کرده که سفر مذکور می تواند موجب گرم شدن روابط میان ایران و مصر شود که به ویژه پس از امضای پیمان صلح مصر و اسرائیل در سال 1979، به سردی گراییده بود. 
 
با این حال، شبکه خبری «الجزیره» در مطلبی که در این رابطه منتشر کرده نوشته با توجه به وجود تحریم های بین المللی علیه ایران و با عنایت به اینکه آمریکا یکی از مهمترین حامیان مالی ارتش مصر به شمار می رود، نزدیکی دو کشور به یکدیگر مسیری دشوار است. خبر حضور مرسی در اجلاس غیرمتعهدها در تهران، در شمار زیادی از دیگر مطبوعات بین المللی نیز بازتاب یافته است.
 
 
اما روزنامه «واشنگتن پست» امروز مطلبی را درباره اوضاع سوریه و ناآرامی ها در این کشور منتشر کرده که از خلال آن می توان به اهداف اصلی غرب از مداخله در امور سوریه به روشنی پی پرد. این روزنامه می نویسد ناآرامی ها و شورش های سوریه، در صورت منجر شدن به سقوط بشار اسد، ترکیب مذهبی خاورمیانه را به نفع اهل سنت تغییر خواهد داد و این امر می تواند موجب قرار گرفتن ایران و حزب الله لبنان در موضع ضعف شود. البته بهانه انتشار این مطلب، سخنان اخیر سید حسن نصرالله در روز قدس است که واشنگتن پست سعی کرده با این مطلب، از تأثیر نگران کننده آن بر اسرائیل و غرب بکاهد.
 
در ارتباط با همین موضوع، یعنی سخنرانی های روز قدس، باید اشاره کرد که واکنش های بین المللی به اظهارات گوناگون مطرح شده در این روز، همچنان ادامه دارد. در این میان، به نظر می رسد واکنش به سخنان مطرح شده از سوی محمود احمدی نژاد در این روز، تبدیل به یکی از بخش های رقابت انتخاباتی آمریکا شده است. به نوشته «نیوز مکس»، میت رامنی، کاندیدای جمهوری خواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، با اشاره به سخنان احمدی نژاد، از اوباما به دلیل عدم اتخاذ موضعی سفت و سخت در قبال این سخنان به شدت انتقاد کرده و نیز مدعی شده زمان آن رسیده که دنیا به رهبری آمریکا جلوی دستیابی ایران به سلاح هسته ای را بگیرد.
 
از سوی دیگر، به نوشته روزنامه «تایمز اسرائیل»، کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز به جمع افرادی پیوسته که اظهارات احمدی نژاد را محکوم کرده اند. پس از دولت آمریکا، فرانسه و دبیر کل سازمان ملل متحد، اشتون نیز با انتشار بیانیه ای اعلام کرده حق حیات اسرائیل نباید مورد سوال قرار گیرد. این در حالی است که اشتون نیز همچون سایر مقامات غربی، تاکنون در مقابل تهدیدات هر روزه رژیم اسرائیل در مورد حمله به ایران و از میان بردن تأسیسات هسته ای کشور، سکوت اختیار کرده است.
 
 
در نهایت، روزنامه «گاردین» در خبری به موضوع تحقیق و تفحص دولت آمریکا از یک بانک آلمانی به اتهام همکاری مالی با ایران اشاره کرده است. پس از آنکه طی هفته های اخیر موضوع طرح اتهام آمریکا علیه بانک «استاندارد چارترد» انگلیس و در نهایت محکوم شدن این بانک، به صدر اخبار رسانه های جهان آمده بود، اینکه «دویچه بانک» آلمان نیز وضعیتی مشابه پیدا کرده است. گاردین می نویسد نهادهای ذیربط آمریکایی در پی تحقیق در این رابطه هستند که آیا این بانک و چندین بانک دیگر اروپایی، از شعبه های خود برای انجام معاملات کلان مالی با ایران استفاده کرده اند یا خیر.

نظر شما :