تشکیل گروه ویژه ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی

فعالیت گروهی که تهران از آن ابراز بی اطلاعی می کند

۰۹ شهریور ۱۳۹۱ | ۱۸:۳۶ کد : ۱۹۰۶۱۵۰ اخبار اصلی پرونده هسته ای
برخی بر این باورند تشکیل گروهی ویژه برای یک کشور از سوی آژانس اقدامی غیر معمول است که از نگرانی آژانس در مورد برنامه های هسته ای ایران ناشی می شود
فعالیت گروهی که تهران از آن ابراز بی اطلاعی می کند

دیپلماسی ایرانی: در حالی که علی اصغر سلطانیه، نماینده دائم ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی  نسبت به برخی اخبار منتشر شده در اوایل هفته جاری در خصوص تشکیل تیم ویژه ای در آژانس برای برسی برنامه های هسته ای ایران ابراز بی اطلاعی کرده بود، خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از برخی اسناد این خبر را تایید کرد.
به گزارش این خبرگزاری آمریکایی، آژانس بین المللی انرژی اتمی گروه ویژه ایران متشکل از بازرسان هسته ای و کارشناسان جاسوسی و دیگر متخصصان را ایجاد کرده تا در مورد ادعاهایی که در مورد برنامه های هسته ای ایران مطرح می شود، تحقیق کنند.
این در حالی است که مدارک نشان می دهد این گروه ویژه کار خود را از تاریخ 10 اگوست یعنی حدود 20 روز قبل آغاز کرده اند. به گفته آژانس گروه ویژه قرارداد های آژانس بین المللی انرژی اتمی با ایران را هماهنگ می کند. قرارداد هایی که به آن اجازه می دهد فعالیت های هسته ای ایران را زیر نظر داشته باشد. همچنین این تیم روی قطعنامه های آژانس و شورای امنیت سازمان ملل در مورد ایران متمرکز خواهد بود. این نهاد های بین المللی از ایران می خواهند فعالیت های هسته ای که می تواند در تولید سلاح هسته ای کارایی داشته باشد را متوقف کرده و با بازرسان بین المللی برای رفع نگرانی ها در مورد برنامه های هسته ای اش همکاری کند.
با این وجود این گروه از بازرسان و کارشناسان قدرتی فراتر از بازرسان آژانس نخواهند داشت و به نظر می رسد با همان سختگیری ها در مورد بازرسی از سایت های مورد تردید در ایران مواجه باشند. در حال حاضر بازرسان آژانس خواستار دسترسی به سایت نظامی پارچین در جنوب شرق تهران هستند اما هنوز نتوانسته اند مجوز مقامات ایرانی برای انجام این بازرسی را دریافت کنند. این در حالی است که ادعای انجام برخی عملیات پاکسازی در سایت پارچین از سوی برخی موسسه های بین المللی مطرح می شود که در این زمینه به تصاویر ماهواره ای استناد می کنند. اما مقامات در تهران این ادعا ها را بی پایه و اساس می دانند.
خبر تشکیل گروه ویژه برای ایران در حالی رسانه ای می شود که گزارش فصلی آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز در همین روزها منتشر می شود. برخی دیپلمات ها می گویند یوکیا آمانو در این گزارش به نصب سانتریفوژهای جدید در تاسیسات هسته ای زیرزمینی فوردو در نزدیکی قم اشاره خواهد کرد. برخی بر این باورند تشکیل گروهی ویژه برای یک کشور از سوی آژانس اقدامی غیر معمول است که از نگرانی آژانس در مورد برنامه های هسته ای ایران ناشی می شود.
اما علی اصغر سلطانیه که اخیرا از ایجاد گروه ویژه آژانس ابراز بی اطلاعی کرده بود، روز سه شنبه تاکید کرد ایران حتی برای لحظه ای عملیات غنی سازی اورانیوم را تعلیق نمی کند.عملیاتی که نگرانی اصلی آمریکا و متحدانش در برنامه های هسته ای جمهوری اسلامی به شمار می رود و بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل نیز در سفر جاری خود به ایران به دلیل اهمیت موضوع برنامه های هسته ای ایران را مورد توجه قرار داده است.
گزارش ها حاکی از آن است که بان کی مون در ملاقات شامگاه چهارشنبه با مقام معظم رهبری و رئیس جمهور ایران درخواست اقدام جمهوری اسلامی در مساله هسته ای را مطرح کرده است.

کلید واژه ها: برنامه های هسته ای آژانس بین المللی انرژی


نظر شما :