آنکارا خود را تنها بازنده تحولات سوریه می‌داند

سرخوردگی ترکیه از سیاست‌های امریکا

۱۵ شهریور ۱۳۹۱ | ۱۵:۱۴ کد : ۱۹۰۶۴۰۶ اخبار اصلی خاورمیانه
وزیر امور خارجه ترکیه به همتای امریکایی اش گفته است که روابط آنکارا با تهران به خاطر سوریه تیره شده و محیط پیرامونی ترکیه به خصوص در مرزهای ترکیه با سوریه و ترکیه با عراق بیش از پیش ناامن شده است.
سرخوردگی ترکیه از سیاست‌های امریکا

دیپلماسی ایرانی: به نظر می رسد ترکیه در وضعیت کنونی تنها بازنده تحولات جاری در سوریه باشد. آنکارا که از آغاز بحران در سوریه بی پروا وارد میدان شده بود و حتی خود را برای جنگ علیه ارتش سوریه آماده می کرد و گمان می کرد که اسد ظرف دو ماه سقوط می کند، اکنون که نزدیک به 18 ماه از بحران سوریه گذشته، می بیند که نه اسد سقوط کرده و نه دستاوردی در این کشور به دست آورده است. از سویی هزینه های حمایت از مخالفان و پذیرفتن پناهندگان سوری در خاکش نیز در حال افزایش است. تمامی این مسائل باعث شده است تا آنکارا خود را در تنگنایی شدید احساس کند.

این مساله ظاهرا در گفت وگوهای اخیر مقام های ترکیه ای از جمله احمد داوود اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه با مقام های امریکایی از جمله هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه امریکا نیز مطرح شده و طرف ترکی مراتب ناخرسندی خود را از روند جاری در سوریه به خصوص در بعد بین المللی و رفتار جامعه جهانی با آن بیان کرده است.

به گزارش روزنامه القدس العربی، چاپ لندن، امریکایی ها و به دنبال آنها هم پیمانان اروپایی شان به ویژه فرانسوی ها، انگلیسی ها و آلمانی ها اعلام کرده اند که جدیدا به اطلاعات تازه و نگران کننده ای دست یافته اند که نشان می دهد گروه گروه افراد تندرو و رادیکال از اروپا و از طریق ترکیه وارد سوریه شده اند و عملیات مسلحانه ای را علیه ارتش سوریه آغاز کرده اند.

یک مقام امریکایی که نخواسته نامش فاش شود به روزنامه واشنگتن پست گفته است که به دلیل وجود عناصر تندرو و وابسته به القاعده باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا شخصا تصمیم گرفته است که با ارسال هر گونه اسلحه به سوریه برای کمک به گروه های شبه نظامی مخالف اسد مخالفت کند چرا که این نگرانی جدی وجود دارد که این سلاح ها به دست این افراد بیفتد. وی تاکید کرده است که اوباما به شدت با دخالت نظامی در سوریه مخالف است به ویژه که درگیر انتخابات امریکا است و نمی خواهد در این فضا چنین گزینه ای را انتخاب کند. وی تاکید می کند، حداقل تا پایان سال جاری میلادی امریکا هیچ گزینه نظامی ای را علیه هیچ کشوری حتی سوریه انتخاب نخواهد کرد.

 

اوباما فقط در صورتی که قاچاق سلاح های شیمیایی از سوریه آغاز شود و انبارهای سلاح های شیمیایی از کنترل دولت این کشور خارج شوند، ممکن است که تصمیم به حمله نظامی به سوریه بگیرد.

 

وی همچنین می گوید: «اوباما فقط در صورتی که قاچاق سلاح های شیمیایی از سوریه آغاز شود و انبارهای سلاح های شیمیایی از کنترل دولت این کشور خارج شوند، ممکن است که تصمیم به حمله نظامی به سوریه بگیرد. او این موضوع را به اطلاع مقام های سوریه نیز رسانده و اعلام کرده است که این موضوع را خط قرمز خود می داند.»

این مسائل سبب شده تا ترکیه ای ها بیش از هر زمانی احساس زیان و ضرر در بحران سوریه کنند. آنکارا همچنان از غربی ها می خواهد که در امور داخلی سوریه مداخله نظامی کرده و امریکایی ها به این کشور نیرو اعزام کنند. با وجود این که هیلاری کلینتون در سفر ماه گذشته خود به ترکیه اعلام کرده بود که آنکارا و واشنگتن در یک همکاری نزدیک امنیتی به سر می برند ولی وی به اطلاع مقام های ترکیه ای رسانده است که واشنگتن به هیچ وجه به فکر استفاده از گزینه نظامی نیست و نمی خواهد خود را درگیر نظامی در سوریه کند.

یک منبع نزدیک به وزارت امور خارجه ترکیه در این باره می گوید: «کلینتون در تماس تلفنی نسبتا طولانی اخیر خود با داوود اوغلو به وی یادآور شده است که به رغم این که امریکا از مخالفان اسد و گروه های شبه نظامی درگیر با ارتش سوریه در مرز ترکیه با سوریه حمایت امنیتی می کند ولی با این حال آنکارا بداند که به هیچ وجه به فکر استفاده از گزینه نظامی در سوریه نیست.»

این منبع آگاه همچنین درباره پاسخ اوغلو به کلینتون می گوید: «اوغلو در پاسخ به اظهارات کلینتون به او یادآور می شود که اوضاع جاری در سوریه بسیار شبیه اوضاع بوسنی و هرزگوین شده است و دخالت خارجی برای پایان دادن به این بحران ضروری است. اوغلو همچنین یادآور می شود که آنکارا در حال حاضر در حال پرداخت هزینه های حمایت یک تنه خود از سقوط نظام اسد است در حالی که تا کنون هیچ چیز به دست نیاورده و هر روز نیز هزینه بیشتری می پردازد. وی همچنین گفته است که روابط آنکارا با تهران به خاطر سوریه تیره شده و محیط پیرامونی ترکیه به خصوص در مرزهای ترکیه با سوریه و ترکیه با عراق بیش از پیش ناامن شده است.»

این منبع تاکید می کند، با وجود این توضیحات از سوی اوغلو، کلینتون تاکید کرده است که استفاده از گزینه نظامی هزینه های پیش بینی نشده و سرسام آوری به دنبال خواهد داشت به ویژه که اکنون شاهد حضور نیروهای تندرو و عناصر القاعده در سوریه هستیم و این مساله باعث شده است تا اوباما با هر گونه دخالت نظامی در سوریه آن هم در روزهای پر التهاب انتخابات امریکا مخالفت کند. او درباره اصرار اوغلو بر لزوم کمک تسلیحاتی امریکا به مخالفان اسد نیز گفته است که شخص اوباما و اطرافیان او در کاخ سفید با این کار کاملا مخالفند چرا که بیم آن می رود که این سلاح ها در اختیار گروه های شبه نظامی تندرو بیفتند و وضعیت خطرناکی به وجود آید.»

 

اوغلو به کلینتون یادآور می شود که آنکارا در حال حاضر در حال پرداخت هزینه های حمایت یک تنه خود از سقوط نظام اسد است در حالی که تا کنون هیچ چیز به دست نیاورده و هر روز نیز هزینه بیشتری می پردازد.

 

با این حال اوغلو در سخنرانی خود در نشست روز پنج شنبه گذشته شورای امنیت بار دیگر موضوع لزوم دخالت نظامی خارجی در سوریه را مطرح کرد و گفت: «آن چه در سوریه می گذرد بسیار شبیه اوضاع جاری در بوسنی هرزگوین در دهه نود قرن گذشته میلادی است. ترکیه نمی خواهد وضعیت جاری در سوریه به همین منوال ادامه پیدا کند اما در عین حال هم نمی خواهد به تنهایی وارد جنگ با سوریه شود و پیمان ناتو را به یک جنگ طولانی بکشاند.»

این در حالی است که لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه نیز ایجاد منطقه امن در سوریه یا اعمال منطقه پرواز ممنوع در این کشور را غیرممکن دانسته و گفته است که اصرار کشورهایی که بر اعمال چنین منطقه ای در سوریه اصرار دارند، غیر منطقی است. اشاره وی به طور روشن به ترکیه است که بیش از همه به اعمال منطقه پرواز ممنوع در سوریه و ایجاد منطقه ایمن در خاک این کشور اصرار دارد.

کلید واژه ها: روابط آمريكا و تركيه


نظر شما :