برنامه هسته‌ای ایران جای نگرانی ندارد

۱۴ شهریور ۱۳۹۱ | ۲۱:۵۲ کد : ۱۹۰۶۴۰۹ سرخط اخبار
بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی، به تازگی خواستار تعیین «خط قرمز» برای برنامه هسته ای ایران شده؛ اظهارنظری که تاکنون به راه های گوناگون، مورد اشاره مقامات این رژیم قرار گرفته است. با این حال، روزنامه انگلیسی تلگراف در تحلیلی با بررسی برنامه هسته ای ایران، نتیجه گیری کرده که این برنامه جای نگرانی ندارد.

به گزارش «تابناک»، روزنامه تلگراف با اشاره به گزارش جدید آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته ای ایران، نوشته که این گزارش از شماری از رسانه های غربی به عنوان دلیلی بر موجه بودن ترس ها و نگرانی ها درباره ایران مورد توجه قرار گرفته است.

افزون بر این، این روزنامه ضمن اشاره به سخنان ایهود باراک، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی، نوشته به باور این رژیم، ایران در آستانه رسیدن به «مرحله مصونیت» است؛ یعنی مرحله ای که با رسیدن به آن، دیگر حمله نظامی نخواهد نتوانست برنامه هسته ای این کشور را از خط بیرون کند.

با این حال، تحلیلگر تلگراف بر این باور است، این اظهارنظر باراک اصولاً بی معناست، زیرا اگر منظور از «از خط خارج کردن»، از میان بردن باشد، باید گفت که برای این کار بسیار دیر شده و ایران هم اکنون نیز به مرحله مصونیت رسیده است. همان گونه که ژنرال دمپسی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا اظهار داشته، حمله اسرائیل می تواند برنامه هسته ای ایران را به تأخیر بیندازد، اما نمی تواند آن را از میان ببرد.


در حقیقت، آنچه می توان از گزارش جدید آژانس دریافت، دو چیز است؛ نخست این که این کشور اورانیوم بیشتری را غنی کرده، به ویژه ذخیره اورانیوم ۲۰ درصدی این کشور از ماه فوریه تاکنون دو برابر شده است. دوم آن که ایران از ماه می تاکنون، شمار سانتریفیوژهای خود را به دو برابر افزایش داده است.

اما آنچه به عنوان مبنای نگرانی مطرح می شود، این است که شاید ایران با وارد کردن این میزان اورانیوم به سانتریفیوژهای افزایش یافته خود، اورانیوم با غنای لازم برای بمب را تولید کند، ولی نکته اینجاست که چنین کاری دور از چشم بازرسان و کاملا پنهانی امکان پذیر نیست.

از سوی دیگر، تلگراف می افزاید، باید توجه داشت که ایران بیش از نیمی از ذخیره اورانیوم ۲۰ درصدی خود را جهت تبدیل به صفحه های سوخت برای رآکتور پزشکی اش کنار گذاشته و میزان آن برای استفاده حتی ساخت یک بمب نیز کافی نیست. قطعاً ایران می تواند در آینده این جای خالی را پر کند؛ اما چنین کاری هم زمان بر و هم آن که خود به عنوان ابزاری برای چانه زنی در اختیار ایران است.

افزون بر این، در صورتی که ایران به انجام این کار نیز تصمیم بگیرد، چندین ماه زمان لازم است تا بتوان اورانیوم لازم برای ساخت یک بمب را تولید کرد؛ اما حتی در این شرایط نیز، این کار از چشم بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی پنهان نخواهد ماند. ایران به مرحله مصونیت «پرش» نخواهد کرد.

فرا تر از آن، اگر هم ایران موفق شود، میزان اورانیوم لازم برای تولید یک بمب را به دست آورد، گرد آوردن این میزان در قالب یک دستگاه هسته ای، خود نزدیک یک سال دیگر زمان می برد. برای گذاردن این دستگاه در یک موشک، زمان بیشتری نیز لازم است؛ اما اگر هم چنین اتفاقی بیفتد، کمپینی نظامی به رهبری آمریکا علیه ایران شکل خواهد گرفت.

در پایان، تحلیلگر تلگراف تأکید می کند به جای ایجاد نگرانی و صحبت از اینکه اسرائیل به زودی به تأسیسات هسته ای ایران حمله می کند، باید گزارش های آژانس را با دقت و احتیاط بسیار بیشتری تفسیر کرد.

 

کلید واژه ها: برنامه هسته ای ایران


نظر شما :