تبعات آماری حمله احتمالی تل آویو

۱۷ شهریور ۱۳۹۱ | ۱۵:۳۹ کد : ۱۹۰۶۴۹۰ سرخط اخبار

یک روزنامه سوییسی در مقاله ای با اشاره به تهدیدهای اسراییل علیه ایران تاکید کرد که پیامدهای درگیری با ایران برای اسراییل مصیبت بار خواهد بود و حداقل 25هزار اسراییلی با انفجار یک موشک در حیفا، از بین خواهند رفت.

 

به گزارش ایرنا، روزنامه سوییسی ˈله تمپسˈ نوشت: در صورت حمله اسراییل و به تبع آن ضد حمله ایران، یک چهارم جمعیت اسراییل فاقد امنیت خواهند بود.

این روزنامه سوییسی افزود: از تبعات دیگر این جنگ، انزوای اسراییل در سطح بین المللی خواهد بود و اسراییل عنوان ˈبهترین متحد دولت آمریکاˈ را نیز از دست خواهد داد.

روزنامه سوییسی ˈله تمپسˈ یادآور شد: لئون پانتا وزیر دفاع ایالات متحده، بر مبنای پیش بینی های رسمی سرویس دفاع غیر عامل اعلام کرده است که آمار تلفات غیر نظامیان اسرائیلیˈ بالغ برهزاران نفرˈ خواهد بود.

این روزنامه خاطرنشان کرد: سرویس دفاع غیر عامل، یکی از شاخه های ارتش اسراییل(Tsahal) است که اعضای آن با کلاه نارنجی شناخته می شوند. بنا به اعتراف این سرویس، تنها 54 درصد از جمعیت غیر نظامی اسراییل مجهز به ماسک های شیمیایی هستند که از طریق پست به آنها تحویل داده شده است و به دلیل پایان یافتن تاریخ اعتبارفیلتر بسیاری از این ماسک ها، عملیات توزیع تا سال 2016 به طول خواهد انجامید.

زیو بیلسکی رییس کمیته فرعی مجلس کنست اسراییل نیز در این زمینه اظهار داشته است: ˈ حدود 1.8 میلیون نفر از اسراییلی ها یعنی 25 درصد مردم اسراییل پناهگاه ندارندˈ.

به نوشته این روزنامه سوییسی این درحالی است که پس از سال 2002 یک پناهگاه زیرزمینی به منظور محافظت از مقامات اسراییل در تپه های اطراف بیت المقدس حفاری شده است.

روزنامه سوییسی ˈله تمپسˈ در ادامه مقاله خود نوشت: از سوی دیگر تعداد زیادی از روشنفکران و اساتید دانشگاه ها و متخصصان در برابر برآوردهای ایهود باراک مقاومت کرده اند. پژوهشگران دانشگاه حیفا پیش بینی کرده اند که 12000 تن محصولات شیمیایی بسیار سمی در بسیاری ازصنایع آلاینده واقع در حومه شهر حیفا انباشته شده است که تنها با انفجار یک موشک، آتش سوزی گسترده ای به شعاع 5 کیلومتر ایجاد و به کشته و زخمی شدن 25000 نفر منجرخواهد شد.

این روزنامه با اشاره به وحشت اسراییل از موشک های حزب الله نوشت: بر اساس آمار های موجود حزب الله دارای بیش از شصت هزار موشک است این در حالی است که در جنگ دوم لبنان این رقم از پانزده هزار تجاوز نمی کرد. از آنجایی که این راکت ها در نزدیکی مراکز مورد هدف اصابت می کند، امکان واکنش متقابل سریع، امری سخت تلقی می شود. برد موشک های حزب الله نه تنها شمال اسرائیل، بلکه کلان شهرهایی همچون تل آویو را هم در بر می گیرد. این در حالی است که 44 درصد از جمعیت اسراییل و مراکز تجاری و اقتصادی مهم، در این شهر واقع شده اند.

روزنامه سوییسی ادامه داد: تحلیلگران همچنین اعتراف نموده اند که تمام اراضی اسراییل تحت برد موشک های حزب الله است. محاسبات این کارشناسان نشان می دهد که 17 تا 20 درصد از اراضی اشغالی که جمعیتی در حدود 1.4 میلیون نفر را شامل می شود، مورد هدف موشک های حزب الله قرار خواهند گرفت.

ˈله تمپسˈ افزود: در پژوهش محرمانه ای که به مقامات اسراییلی تسلیم شده است، یک جنگ احتمالی موجب مهاجرت داوطلبانه 9 درصد از اسراییلی ها می شود. مشکل عمده ی این مهاجرت عدم پذیرفته شدن مهاجرین از سوی دولت های همسایه است. از سوی دیگر فرودگاه بین المللی بن گورین شهر تل آویو بسته خواهد شد و در صورت تداوم این وضع، شرکت های هوایی مایل به ادامه همکاری با دولت اسرائیل نخواهند بود. در نتیجه می توان گفت که مسافران مجبور به مسافرت دریایی با قایق به مقصد کشور قبرس خواهند شد.

این روزنامه سوییسی یادآور شد که گروه های تحقیقاتی وزارتخانه های بازرگانی، صنایع و همچنین وزارت امور مالی اسراییل محاسبه کرده اند که جنگ 33 روزه در سال 2006 هزینه ای در حدود 4میلیارد دلار برای مالیات دهندگان اسراییلی در بر داشته است؛ با این فرض، جنگ با ایران مخرب تر نیز خواهد بود و با وجود حمایت حزب الله لبنان و حماس از ایران، هزینه نهایی این جنگ را برای اسرائیل دو برابر خواهد کرد که تبعات آن ورود به یک دوره ˈرکود شدیدˈ خواهد بود

کلید واژه ها: درصد از


نظر شما :