۱۱ سپتامبر به روایت تصاویر

۲۱ شهریور ۱۳۹۱ | ۱۷:۴۶ کد : ۱۹۰۶۷۰۰ سرخط اخبار

تصاویری که دوربین های متفاوت از ۱۱ سپتامبر ثبت کرده اند، تنها امید محققان برای رمزگشایی از حوادث یکی از مرموزترین روزهای تاریخ دنیاست.

به گزارش فارس، یازده سال پیش در چنین روزی برخورد دو هواپیما به ساختمان های تجارت جهانی و چند حادثه دیگر سرفصل جدیدی در روابط خارجی کشورها با یکدیگر گشود. 

با این حال، این حادثه که از ابتدا به عنوان «مجموع نشدنی ها در یک روز» غیرعادی می نمود، در سایه بررسی های بعدی خود به یکی از مرموزترین حوادث جهان تبدیل شد.

ساختمان های تجارت جهانی قبل از 11 سپتامبر

ساعت 8:46 دقیقه صبح 11 سپتامبر برج قدبرافراشته شمالی تجارت جهانی هدف حملاتی ناگهانی قرار گرفت؛ دقایقی بعد نیز هواپیمای دیگری برج جنوبی را هدف قرار داد. سوالی که به سرعت همه به دنبال پاسخش بودند این بود که این حملات را چه کسی انجام داده است.

منطقه «منهتن» نیویورک آمریکا که ساختمان های مرکز تجارت جهانی را در خود جای داده بود، لحظاتی پس از این حملات شاهد صحنه های غم انگیزی بود: افرادی از مناطق محل اصابت هواپیما که به خاطر آتش سوزی خودشان را از طبقات بالا به پایین پرتاب می کردند، نجات یافتگانی که از مرگ دوستانشان گریه سر می دادند، کسانی که به کمک می شتافتند و خود قربانی می شدند، مردم بهت زده ای که خون و دود و غبار را به هم آغشته می دیدند و ...

افرادی که داخل ساختمان گیر افتاده بودند، به امید نجات از شعله های آتش به پنجره های لب ساختمان آمده بودند

آخرین جدال های ساکنان داخل ساختمان ها با مرگ

این عکس از فیلمی گرفته شده است که بسیار مشهور شد و در آن مردی دیده می شود که پس از شدت گرفتن آتش سوزی خودش را از بالا به پایین پرتاب می کند. بسیاری از ساکنان دیگر ساختمان نیز چنین می کردند.

یکی از شاهدان 11 سپتامبر که با بهت زدگی به وقایع پیرامونش می نگرد

عکس خبرنگار آسوشیتدپرس از نوجوانی که سقوط برج شمالی را مشاهده می کرد.

شاهدان عینی بهت زده 11 سپتامبر

 

سقوط برج جنوبی، شاید اولین حادثه ای بود که جنبه های رمزآلود بیشتری به حوادث غیرعادی آن روز اضافه می کرد، زیرا این برج اولین ساختمان با اسکلت فولادی بود که طبق ادعای آمریکا بر اثر آتش سوزی فرو می ریخت.

سقوط ساختمان شماره 7 که تنها در دو طبقه از آن آتش سوزی راه افتاده بود، آن هم با سرعت سقوط آزاد و به صورت متقارن بر شبهات 11 سپتامبر می افزود

حجم گرد و غبار برخاسته از ریزش ساختمان ها اگر چه امری عادی می نمود، در سایه تحقیقات بعدی به یکی از چالش های آمریکا برای توجیه گزارش های رسمی اش بدل شد، زیرا تحقیقات آشکار کرد این حجم گرد و غبار و مهم تر از آن سرعت حرکت آن به عاملی مضاف بر انرژی پتانسیل ذخیره شده در ساختمان بر اثر نیروی جاذبه نیاز دارد ـ دانشمندان اظهار کردند تنها انفجار ساختمان با مواد منفجره می تواند این گرد و غبار عظیم را توجه کند.

گرد و خاک ناشی از ریزش برج ها با چنان سرعتی حرکت می کرد که چنانکه برخی شاهدان می گویند می توانست انسان را از زمین بلند کرده و پرت کند.

گرد و غبار برخاسته از ریزش ساختمان ها اثرات زیان باری بر سلامت افرادی که در معرض آن قرار گرفتند داشت، چنانکه از آن زمان دهها نفر به بیماری های تنفسی و سرطان ریه مبتلا شده اند.

تحقیقات علمی بعدی نشان داد از نوعی ماده منفجره قوی موسوم به نانوترمیت برای تخریب برج ها استفاده شده است؛ منتقدان این کشف علمی را «گورستان روایت رسمی آمریکا» از 11 سپتامبر دانستند.

پس از پیدا شدن مواد منفجره در خاک برج های دوقلو مشخص شد گزارش رسمی آمریکا از حوادث این روز تناقض های بسیاری با قوانین علمی داشته است؛ به عنوان مثال این که ساختمان مورد نظر با سرعت آزاد سقوط کرد، یکی از چنین مواردی بود.

ادعای آمریکا درباره انکه در روز 11 سپتامبر هواپیما به ساختمان پنتاگون برخورد کرد نیز به شدت چالش کشیده شد؛ منتقدان نشان دادند حفره ایجاد شده در ساختمان کوچک تر از اندازه هواپیما بود و با نوع خاصی موشک کروز مطابقت داشت

شبهه دیگر در روایت رسمی آمریکا از برخورد هواپیما به ساختمان پنتاگون این بود که اثری از بال هواپیما روی دیوار آن ساختمان مشهود نبود.

دولت آمریکا این افراد را به عنوان هواپیما ربا معرفی کرد که البته خالی از اشکال نبود. 

برخی از افرادی که به عنوان هواپیماربا معرفی شده بودند، زنده بودند

دهها نفر از کسانی که این حقایق را درباره 11 سپتامبر افشا می کردند به طرز مرموزی کشته شدند.

اما روح حقیقت یابی برای 11 سپتامبر در میان مردم آمریکا همچنان زنده است

کلید واژه ها: 11 سپتامبر


( ۹ )

نظر شما :