چرا رابرت بیکرافت انتخاب شد؟

تعیین سفیر جدید در دقیقه 90

۲۷ شهریور ۱۳۹۱ | ۱۵:۳۰ کد : ۱۹۰۶۸۹۱ اخبار اصلی خاورمیانه
باراک اوباما تلاش می‌کند که هر چه سریع‌تر موافقت کنگره را بر سر انتخاب بیکرافت کسب کند اگر چه جمهوریخواهان کنگره عجله ای برای این کار ندارند.
تعیین سفیر جدید در دقیقه 90

دیپلماسی ایرانی: اعلام خبر معرفی سفیر جدید امریکا در عراق ناگهانی بود. در بحبوحه انتخابات امریکا و در حالی که باراک اوباما، رئیس جمهوری این کشور تحت فشار شدید جمهوریخواهان تلاش می کند تا دستاویز تازه ای به دست آنها ندهد تا علیه او در این روزهای پر التهاب انتخاباتی استفاده کنند، وی اقدام به تغییر سفیرش در عراق که یکی از مهم ترین و حساس ترین سفارت خانه های امریکا در جهان محسوب می شود، کرده است.

به گزارش روزنامه الحیات، چاپ لبنان، باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا رابرت استفن بیکرافت، دیپلمات سابقه دار را به عنوان سفیر امریکا در عراق معرفی کرده است. وی پیش از این قصد داشت که برت مک گورک را به عنوان سفیر جدید امریکا در عراق معرفی کند اما اطلاعاتی منتشر شده که نشان می دهد وی در یک اختلاس مالی در عراق در زمانی که کارمند شورای امنیت ملی امریکا در سال های 2004 تا 2006 بوده، دست داشته است. علاوه بر آن وی متهم است که با آن دسته از نیروهای عراقی که به ایران بسیار نزدیک هستند، روابط بسیار نزدیکی داشته و تلاش می کرده است دوستی نزدیک خود را با آنها حفظ کند.

کاخ سفید در معرفی بیکرافت آورده است که وی از ژوئن 2011 تا کنون در سفارت امریکا در بغداد بوده است. در ابتدا نیز نایب رئیس کمیته امور عراق در سفارت امریکا بوده و در حال حاضر نیز سرپرست سفارت امریکا در بغداد است. وی قبل از آن که به عراق بیاید از سال های 2008 تا 2011 سفیر ایالات متحده در اردن بوده است. گفته می شود وی همچنین به جمهوریخواهان امریکا گرایش دارد و نمایندگان کنگره نظر مثبتی نسبت به او دارند.

این در حالی است که جمهوریخواهان مخالف اصلی معرفی مک گورک به عنوان سفیر جدید امریکا در عراق بودند. وی همچنین متهم است که در مقابل برقراری رابطه عاطفی با یکی از خبرنگاران اطلاعات طبقه بندی شده ای را افشا کرده است.  

دلیل اصلی گرایش جمهوریخواهان نسبت به معرفی رابرت بیکرافت، این است که می گویند وی از ابتدای بحران جدید عراق که از ابتدای سال جاری میلادی آغاز شده و تا کنون نیز ادامه دارد که البته با آغاز عقب نشینی نیروهای امریکایی از این کشور نیز هم زمان شده است، نقشی در آن نداشته و به غیر از حضورش در کنار مسئولان عراقی برای یافتن راه حلی برای پایان دادن به بحران و صدور بیانیه هایی از سوی سفارت امریکا برای رسانه ها چیز دیگری به خصوص در زمینه دیدارهایش منتشر نشده است.

بسیاری از منتقدان اوباما به وی خرده می گیرند که نسبت به پرونده عراق اهمال کرده و سفیر سابقش در این کشور بسیار منفعل عمل کرده است به گونه ای که رفتار او سبب شده تا ایران بتواند از فرصت ها نهایت استفاده را ببرد و دستورالعمل های خود را در عراق پیش ببرد و امریکایی ها در پیشبرد اهدافشان ناکام بمانند. به اعتقاد آنها دولت عراق در حال حاضر بیش از آن که از امریکا حرف شنوی داشته باشد و به فکر کسب رضایت آن باشد به ایران متمایل است و جریان های سیاسی عراقی بیشتر تلاش می کنند که رضایت ایران را به جای رضایت امریکا جلب کنند. به همین دلیل گفته می شود که دلیل اصلی تغییر سفیر امریکا در عراق مهار فشارهای جمهوریخواهان به اوباما در این زمینه است.

تحلیلگران عراقی در این باره می گویند که کاخ سفید اوباما تلاش می کند که هر چه سریع تر موافقت کنگره را بر سر انتخاب بیکرافت کسب کند، چرا که به اعتقاد آنها اوضاع جاری در عراق نگران کننده است و بحران های جدید امنیتی می تواند مشکلات تازه ای را برای این کشور نوپای تازه به دموکراسی رسیده، ایجاد کند. اما چنین نگرانی ای را جمهوریخواهان ندارند، به اعتقاد آنها در صورت پیروزی میت رامنی در انتخابات ریاست جمهوری پیش روی امریکا وی بیشتر به هشدارهای نمایندگان کنگره مبنی بر روابط نزدیک تهران – بغداد – دمشق خواهد پرداخت و تلاش خواهد کرد که این محور را با محور روابط بغداد – واشنگتن جایگزین کند. رابطه ای که شرکت های نفتی امریکایی می توانند تاثیر به سزایی در گسترش آن داشته باشند.

کلید واژه ها: سفارت امريكا در عراق سفير امريكا در عراق


نظر شما :