سوریه قصد استفاده از سلاح شیمیایی را دارد

۲۹ شهریور ۱۳۹۱ | ۱۹:۵۶ کد : ۱۹۰۷۰۲۵ سرخط اخبار

رئیس سابق زرادخانه شیمیایی سوریه در اظهاراتی مدعی شد، دولت این کشور قصد دارد از سلاح شیمیایی علیه مخالفان استفاده کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، سرتیپ عدنان سلو، رئیس سابق زرادخانه شیمیایی سوریه که نزدیک به سه ماه پیش از دولت این کشور جدا شد و به مخالفان پیوست، در سخنانی مدعی شد: دمشق برنامه هایی برای استفاده گسترده از سلاح شیمیایی علیه مخالفان در دست دارد و برنامه ریزی ها در این خصوص به شکلی جدی انجام شده است.

وی در اولین مصاحبه رسانه ای خود بعد از پیوستن به مخالفان گفت: من خود یکی از طرف های اصلی مذاکره کننده در این خصوص بودم و مذاکراتی در زمینه استفاده از سلاح شیمیایی علیه مخالفان، در مناطقی که کنترل آن از دست دولت خارج شده، انجام شده است.

عدنان سلو در این مصاحبه که با روزنامه تایمز انجام شد، عنوان داشت: طرح استفاده از سلاح شیمیایی به عنوان آخرین راهکار دولت سوریه در دستور کار قرار دارد و برای زمانی برنامه ریزی شده که دولت سوریه کنترل مناطق حساسی همانند حلب را از دست بدهد.

عدنان سلو که هم اکنون در ترکیه به سر می برد، ادامه داد: در مذاکرات برای چگونگی استفاده از سلاح شیمیایی نمایندگانی از یکی کشورهای منطقه نیز حضور داشتند که به ما در زمینه چگونگی استفاده از سلاح علیه مخالفان مشورت می دادند.

در همین حال روزنامه تایمز به نقل از یک مسئول امنیتی در کشورهای غربی نیز نوشت: مقامات سوریه که سومین زرادخانه بزرگ شیمیایی در جهان را در اختیار دارند، هم اکنون در حال نقل و انتقال سلاح های شیمیایی خود به مناطق استراتژیک هستند و تصمیم به آزمایش این سلاح ها گرفته اند که این مسائل از دید دستگاه های امنیتی کشورهای غربی مخفی نمانده است.

رهبران کشورهای غربی از جمله آمریکا و فرانسه اعلام کرده اند که استفاده دولت سوریه از سلاح شیمیایی خط قرمز آنها است و در صورت پناه بردن دمشق به سلاح شیمیایی چاره ای جز حمله به سوریه ندارند.

کلید واژه ها: سوریه سلاح شیمیایی


نظر شما :