ظریف: ایران به دنبال خاموش کردن صدای جنگ است

۱۸ شهریور ۱۳۹۲ | ۱۳:۳۸ کد : ۱۹۲۱۰۹۷ سرخط اخبار

وزیران امور خارجه ایران و عراق در کنفرانس مطبوعاتی مشترک ضمن هشدار نسبت به آغاز جنگ جدید در منطقه بر حل مسالمت آمیز بحران سوریه تاکید کردند.

به گزارش مهر، به بغداد محمدجواد ظریف ظهر امروز بعد از دیدار با هوشیار زیباری همتای عراقی در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با حضور خبرنگاران رسانه های منطقه ای و بین المللی حضور یافت و در پاسخ به سوالی در رابطه با بحران سوریه و ادعای استفاده از سلاح شیمیایی توسط دولت سوریه اظهار داشت: هیچ دو ملتی به اندازه ایران و عراق قربانی سلاح شیمیایی توسط رژیم صدام و بی تفاوتی جامعه بین المللی نبوده و هیچ کس به اندازه ما معنی محکومیت استفاده از سلاح شیمیایی توسط هر کسی را درک نمی کنند.

وی اضافه کرد: ما از هر کسی محق تریم که استفاده از سلاح شیمیایی را محکوم و با آن مبارزه کنیم و ما در این رابطه موضع اخلاقی قوی داریم.

وی ادامه داد: ما نگران آتش افروزی در منطقه هستیم و می دانیم این آتش برای جهان خطرناک است و همه را توصیه به حقوق بین الملل و خودداری از کاربرد زور و آوردن همه طرف ها به پای میز گفتگو می کنیم تا شاهد پایان جنگ و برادرکشی در سوریه باشیم.

هوشیار زیباری نیز در پاسخ به سوالی در رابطه با بحران سوریه ضمن محکومیت استفاده از سلاح شیمیایی توسط هر کس اظهار داشت: ما خواستار حل مسالمت آمیز بحران سوریه هستیم و در مذاکرات خود با طرف های آمریکایی و اروپایی بر این موضع تاکید کرده ایم.

زیباری در پاسخ به سوالی در رابطه با اتفاقات اخیر پادگان اشرف محل استقرار گروهک تروریستی منافقین اظهار داشت: دولت عراق در این رابطه کمیته تحقیق تشکیل داده است، اما درهر صورت منافقین جایی در عراق ندارند و باید هر چه زودتر خاک عراق را ترک کنند.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران نیز در این خصوص اظهار کرد: ما حضور تروریست ها در عراق که با رژیم صدام در سرکوب مردم عراق همراه بودند را یک خطر برای روابط دو جانبه می دانسته ایم و متاسفیم علی رغم تلاش دولت عراق، تروریست ها آمادگی نداشتند خاک عراق را ترک کنند و در نهایت به درگیری انجامید

ظریف در پاسخ به سوال دیگری در رابطه با اقدامات ایران در خصوص بحران سوریه گفت: ما تلاش کرده ایم که از این جنگ جلوگیری کنیم چون می دانیم کسی که شروع کند نمی تواند تمام کند و ما می دانیم رئیس جمهور آمریکا در یک دامی که توسط دیگران برای او انداخته شده، بدون تمایل شخصی وارد شده و امیدواریم با درایت از آن خارج شود و خود را گرفتار آتشی نکند که خاموش شدن آن دشوار خواهد بود و امیدواریم با کمک همه دوستان صلح طلب مانع جنگی شویم که دودش به چشم همه خواهد رفت.

وزیر امور خارجه کشورمان در بخشی از سخنان خود تاکید کرد: احساس می کنیم جنگ در منطقه، جنگ علیه کل منطقه است و همه منطقه را با ناامنی مواجه می کند.

وی ادامه داد: تمام تلاش ما این است از این خیال بافی که برخی دچارش شده اند که با جنگ مشکلاتشان حل می شود، جلوگیری کنیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران اظهار داشت: اصولا اینکه برخی فکر می کنند با جنگ می شود مشکلات را حل کرد معلوم است که در صدسال قبل زندگی می کنند چطور کشورهایی که ادعا می کنند مهد قانون و حامی قانون حقوق بین الملل هستند، مبنای اصلی حقوق بین الملل که منع توسل به زور است را فراموش کرده اند.

وی تصریح کرد: نمی دانم چرا هیچ کس متوجه این مساله نیست که دنیای متمدن 65 سال است همه انتخاب ها را از روی میز برداشته و کسی انتخابی روی میزش نیست که بخواهد از او استفاده کند.

وزیر امور خارجه در پاسخ به سوالی درباره ادعای رسانه های آمریکایی مبنی بر اقدام طرفداران ایران علیه آمریکا در عراق در صورت حمله به سوریه اظهار داشت: حتما جمهوری اسلامی ایران اقدامی علیه تمامیت ارزی دولت دوست و برادر عراق انجام نخواهد داد.

ظریف خاطر نشان کرد: معتقدیم این صحبت ها برای توجیه اقدامات نظامی است که خطر جدی برای آغازکنندگان آن خواهد بود.

وی خطاب به حامیان حمله به سوریه اظهار داشت: نباید بر طبل جنگ کوبید و کوبیدن بر طبل جنگ به شرایطی می انجامد که منطقه را گرفتار می کند و کسانی که با دید کوتاه بر طبق جنگ می کوبند آتشی می افروزند که همه را خواهد گرفت.

وزیر امور خارجه ایران اضافه کرد: ایران به دنبال خاموش کردن صدای جنگ است نه برافروختن آن.

کلید واژه ها: عراق سوریه سلاح شیمیایی


نظر شما :