آمریکا دولت اوکراین را تهدید به تحریم کرد

۰۲ مهر ۱۳۹۱ | ۱۴:۵۱ کد : ۱۹۰۷۱۴۲ سرخط اخبار

سنا آمریکا دولت اوکراین را به دلیل زندانی کردن نخست وزیر سابق این کشور و شکنجه وی تهدید به تحمیل تحریم کرد و خواستار آزادی هرچه سریعتر «یولیا تیموشنکو» شد.

به گزارش فارس به نقل از شبکه «راشاتودی»، سنای آمریکا دولت اوکراین را به دلیل زندانی کردن «یولیا تیموشنکو» نخست وزیر سابق این کشور تهدید به تحریم کرد و خواستار آزادی هرچه سریعتر این رهبر مخالفان اوکراین شد.

بر اساس این گزارش، سنای آمریکا روز گذشته با تصویب لایحه ای تأکید کرد که دادگاه تیموشنکو با انگیزه های سیاسی همراه بوده است و با توجه به وضعیت نامناسب جسمانی این نخست وزیر سابق اوکراین، خواستار آزادی هرچه سریعتر وی شد.

در اکتبر 2011، تیموشنکو که رقیب سیاسی اصلی «ویکتور یانکوویچ» رئیس جمهوری اوکراین به حساب می آمد، در خصوص مسئله قرارداد گاز سال 2009 با روسیه، به سوء استفاده از مقام خود متهم شد و از آن زمان، نخست وزیر سابق اوکراین یک دوره حبس 7 ساله را در زندانی در شهر «خارکوف» می گذراند.

قطعنامه سنا، از وزارت خارجه آمریکا می خواهد تا سفیر آمریکا در اوکراین را فراخواند و فعالیت سفارتخانه آمریکا را تا زمان آزادی تیموشنکو به حالت تعلیق درآورد.

سنا همچنین پیشنهاد تحمیل تحریم روادید برای آنهایی که در دستگیری تیموشنکو نقش دارند را مطرح کرده است که طبق این قطعنامه از ورود یانکوویچ و دیگر مقامات عالیرتبه اوکراین به آمریکا جلوگیری به عمل می آید.

بر اساس این گزارش، قطعنامه مذکور غیرالزام آور است و تنها یک حالت پیشنهادی دارد.

پیشتر، دولت «کی یف» از جانب آمریکا، اتحادیه اروپا و روسیه به دلیل رفتار نامناسب با تیموشنکو مورد انتقاد قرار گرفته بود و مقامات اروپایی از دولت اوکراین درخواست کردند تا به قوانین دموکراتیک متعهد باشد و محکومیت 7 سال حبس برای نخست وزیر اوکراین را محکوم کردند و آنرا با انگیزه های سیاسی همراه دانستند.

کلید واژه ها: تیموشنکو


نظر شما :