مردم به بلاتکلیفی وضعیت بستگانشان در زندان‌ها معترض هستند

عربستان زندان بزرگ فعالان سیاسی

۰۵ مهر ۱۳۹۱ | ۱۳:۰۵ کد : ۱۹۰۷۲۶۳ اخبار اصلی خاورمیانه
نزدیک به 30 هزار نفر در زندان‌های عربستان هستند، در حالی که مقام‌های کشور می‌گویند که هیچ زندانی سیاسی در زندان‌های عربستان وجود ندارد.
عربستان زندان بزرگ فعالان سیاسی

دیپلماسی ایرانی: گویا قرار است حوادث کشورهای دیکتاتوری مثل لیبی برای عربستان نیز تکرار شود. گویا عربستانی ها نمی خواهند از تاریخ درس بگیرند و اجازه ندهند که حوادث دیگر کشورها برای کشورشان تکرار نشود.

به گزارش روزنامه القدس العربی، چاپ لندن، روز دوشنبه مقام های عربستانی ده ها نفر را که در اعتراض به بازداشت بستگانشان در برابر زندان الطرفیه در منطقه القصیم در مرکز عربستان تجمع کرده بودند، بازداشت کردند. گفته می شود که تعداد بازداشت شدگان بیش از یک صد نفر بوده است.

بنا به گزارش منابع خبری برخورد پلیس و نیروهای امنیتی با معترضان بسیار بد بوده است. بدین ترتیب که پلیس معترضان را که در میان آنها زنان و کودکان نیز بودند در یک منطقه بیابانی خارج از زندان بدون آب و غذا نزدیک به یک روز نگه داشته است.

مقام های عربستانی می گویند که این افراد را به دلیل مسائل امنیتی بازداشت کرده اند اما نزدیکان آنها می گویند که دلیل بازداشت آنها فقط اتهام های سیاسی است و این که چرا نسبت به آزاد نشدن بستگانشان اعتراض دارند در غیر این صورت هیچ اتهامی متوجه آنها نیست.

فعالان حقوق بشر می گویند که پلیس با اسلحه و گاز اشک آور به معترضان حمله کرده و به آنها گفته است که به خانه هایتان بروید، پیامتان شنیده شد و مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

این در حالی است که شهروندان عربستانی برخورد پلیس عربستان را فراتر از این حد توصیف می کنند. خانم ریما الجریش که نسبت به تداوم بازداشت همسرش اعتراض دارد و در جمع تجمع کنندگان بوده است، در این باره می گوید: «وقتی که محل را ترک کردیم، نیروهای گارد ویژه ماشین ما را تعقیب کردند، سپس خودروی ما را محاصره کرده و آن را متوقف کردند و پس از آن همه مردان ما را بازداشت کردند. آنها پنج نفر از ما را بازداشت کردند و وقتی که دخالت کردم و خواستم که مانع از این کار آنها شوم مرا هل دادند و با باطوم زدند.»

وی تاکید می کند، نیروهای گارد ویژه ده ها مرد را بازداشت کرده و به مکان های نامعلومی منتقل کرده اند.

روز گذشته وب سایت پشبکه خبری الجزیره گزارش داده بود که وضعیت زندانیان سیاسی در زندان های عربستان بسیار بد است و بسیاری از آنها تحت بدترین شرایط به سر می برند و به شدت مورد شکنجه قرار می گیرند.

در حال حاضر نیروهای امنیتی راه های منتهی به زندان صحراویه را بسته اند اما این مساله باعث نشده است تا نزدیکان زندانیان از انجام تظاهرات اعتراضی خود منصرف شوند. اعتراضاتی که در عربستان معمولا به ندرت اتفاق می افتد. یکی از اعتراض کنندگان زن به خبرگزاری فرانس پرس می گوید: «ما این جا در برابر زندان الطرفیه، نزدیک القصیم از روز یک شنبه مانده ایم و تا زمانی که مطالبات ما برای دیدن نزدیکان زندانی مان بدون هیچ پیش شرطی فراهم نشود از جایمان تکان نمی خوریم.»

وی که نخواست نامش فاش شود، در ادامه می افزاید: «دادگاه برادرم را چهار سال پیش به سه سه سال زندان محکوم کرد، اما وی تا کنون به رغم گذشت یک سال از پایان دوران محکومیتش آزاد نشده است. این در حالی است که دیگر برادر من به دلیل بی توجهی مسئولان زندان به وضعیت جسمانی اش در زندان در گذشت.»

او در پاسخ به این سوال که آیا برادران شما به دلیل تمایلات مذهبی بازداشت شده اند، می گوید: «بله، برادران من برای این که به دین دیگری تمایل داشتند، بازداشت شده اند، آیا ما نمی توانیم از دینمان در حد وسعمان دفاع کنیم؟ آنها بر اساس کدام شریعت بر ما حکومت می کنند؟»

القدس العربی از ذکر دینی که این خانم به آن اشاره می کند با آوردن سه نقطه داخل پرانتز امتناع می کند.

مجامع حقوقی و حقوق بشری مقام های عربستانی را متهم می کنند که هزاران نفر را بدون تفهیم اتهام یا انجام هر گونه محاکمه ای بازداشت کرده اند و رفتار آنها با کسانی که بر حفظ مناسک دینی شان اصرار می کنند، بسیار بدتر است.

ریما الجریش می گوید: «آنها روز ملی را جشن می گیرند در حالی که شوهران ما در زندان بدون تفهیم هر گونه اتهامی یا برقراری محاکمه ای تحت شکنجه های شدید قرار دارند.»

وی در ادامه می افزاید: «همسر من بیش از 9 سال است بدون تفهیم هر گونه اتهامی در زندان به سر می برد، آنها هر کسی را که کوچک ترین خطایی مرتکب شود، فورا بازداشت کرده و به جای نامعلومی منتقل می کنند. فقط کافی است درباره چیزی که آنها خوششان نمی آید، حرفی بزنی تا فورا بازداشتت کنند.»

الجریش که خود از فعالان سیاسی است، همچنین می گوید: «نزدیک به 30 هزار نفر در زندان های عربستان هستند، در حالی که مقام های کشور می گویند که هیچ زندانی سیاسی در زندان های عربستان وجود ندارد.»

وی همچنین می گوید: «همسرم مریض است، می خواهم او را ببینم، از آخرین باری که او را دیده ام هشت ماه می گذرد، می خواهم نسبت به سلامتی اش مطمئن شوم.»

الجریش شمار کسانی را که روز گذشته توسط پلیس بازداشت و در وضعیت بدی به سر می برند را شامل 60 مرد، 45 زن و 13 کودک بر شمرد.  

تهیه کننده: تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: زندانیان سیاسی عربستان زنان عربستان


نظر شما :