انتخابات آمریکا زیر ذره بین دیپلماسی ایرانی

رفیقی که اوباما و رامنی را به جان هم انداخت

واشکافی نظرات دو کاندید ریاست جمهوری آمریکا در خصوص صلح خاورمیانه و مناقشه فلسطین - رژیم صهیونیستی
رفیقی که اوباما و رامنی را به جان هم انداخت

دیپلماسی ایرانی : آبشار تحولات مردمی که از سال 2011 آغاز شد، در ادامه به سمت تغییر چشم انداز سیاسی جهان عرب می رود و لایه های جدیدی از عدم قطعیت به روند منجمد شده سازش میان اسرائیل و فلسطین می افزاید، مخصوصا با توجه به اینکه فلسطینی ها در سال 2011 برای عضویت کامل در سازمان ملل متحد درخواست دادند. علاوه بر این، درگیری های اخیر در سوریه و نگرانی ها در مورد برنامه هسته ای ایران توجهات جهانی و منطقه ای را از تلاش برای راه اندازی مجدد مذاکرات صلح دور کرده است.
با وجود حمایت عمومی اسرائیلی ها و فلسطینی ها از راه حل دو کشور، برخی تحلیلگران پیش بینی می کنند که سازش میان این دو ممکن است بسیار دور تر از جایی باشد که در مذاکرات 1993 اسلو قرار داشت. میت رامنی، نامزد ریاست جمهوری جمهوری خواهان در جولای سال 2012 به اسرائیل سفر کرد تا حمایت همه جانبه خود را از کشوری که آن را نزدیک ترین متحد ایالات متحده در منطقه می داند تاکید کند، و در عین حال دولت اوباما را به دلیل پشتیبانی ضعیف از اسرائیل مورد سرزنش قرار داد.
اوباما بارها بر تعهدش نسبت به امنیت اسرائیل تاکید کرده در حالی که از راه حل دو کشور بر مبنای مرزهای 1967 حمایت می کند. اما شکست وی در دیدار از اسرائیل در دوران ریاست جمهوری اش و تنش با بنیامین نتانیاهو بر سر ادامه گسترش شهرک سازی ها و مسائل دیگر باعث ایجاد اصطکاک در روابط آمریکا و اسرائیل شده است.

باراک اوباما / نامزد دموکراتها، همراه انتخاباتی: جو بایدن
از کمک های نظامی تا متهم شدن های سیاسی

اوباما در سپتامبر سال 2010 تلاش کرد تا بانی دور جدیدی از مذاکرات مستقیم بین اسرائیل و فلسطسنیان باشد اما زمانی که اسرائیل از پذیرش تمدید توقف گسترش شهرک ها یهودی نشین در کرانه باختری خودداری کرد مذاکرات نیمه تمام ماند.
اوباما در جولای 2012 و پیش از سفر رقیبش میت رامنی به اسرائیل لایحه ای را که توسط کنگره برای افزایش روابط امنیتی با اسرائیل تصویب شده بود را امضا کرد و به " تعهد ضربه ناپذیر" خود به امنیت اسرائیل تاکید کرد. وی همچنین اعلام کرد که 70 میلیون را برای سیستم دفاعی گنبد آهنی اسرائیل تخصیص می دهد.
در حالی که رئیس جمهور در سخنرانی ماه می خود به تعهدش در قبال امنیت اسرائیل در خاور میانه تصریح کرد، گفت که "وضع موجود با فلسطینی ها غیر قابل تحمل است." وی از مذاکراتی که نتیجه اش راه حل دو کشوری است حمایت کرد – یک فلسطین پایدار و یک اسرائیل امن- بر اساس مرزهای 1976 و توافق طرفین بر سر معاوضه زمین ها. اوباما اضافه کرد: مذاکرات بر سر قلمرو و امنیت، باید زمینه ای را فراهم کند که از آن برای آغاز بحث بر سر آینده بیت المقدس و بازگشت پناهندگان فلسطینی استفاده شود. همچنین اوباما تقاضا کرده است که حماس حق اسرائیل برای بقا را بپذیرد، از خشونت پرهیز کند و از توافقنامه های موجود پیروی کند. به علاوه، اوباما اشاره کرده است که اگر وی دوباره انتخاب شود به اسرائیل سفر خواهد کرد و تاکید کرده است که روابط وی با بنیامین نتانیاهو ، نخست وزیر اسرائیل در وضع خوبی به سر می برد.
در سال 2011، دولت اوباما به پیشنهاد به رسمیت شناختن فلسطینی ها در سازمان ملل به عنوان طرحی ناپخته و زیان آور برای فرایند مذاکرات اعتراض کرد. اوباما در سخنرانی خود در سازمان ملل متحد گفت: "یک سال قبل، در این جایگاه ایستادم و خواستار یک فلسطین مستقل شدم. اعتقاد داشته و دارم که مردم فسطین مستحق کشوری برای خودشان هستند. اما من چیز دیگری هم گفتم و آن این بود که صلح واقعی تنها می توانند بین خود فلسطینیان و اسرائیلی ها تحقق یابد.
دولت اوباما برای سال مالی 2011 خواستار 3 میلیارد دلار حمایت مالی خارجی برای اسرائیل شد که این مبلغ بالاترین میزان از سال 2003 بوده است. به گفته وزارت خارجه، هدف از این کمک، حفظ " کیفیت بازدارندگی نظامی" اسرائیل و اطمینان دادن به اسرائیل از تامین " امنیتی که اسرائیل برای تحقق صلح جامع منطقه ای نیاز دارد."
در همین دوره دولت اوباما در خواست کمک 400 میلیون دلاری خارجی به فلسطینی را کرده است که نیت ان جلوگیری از تروریسم علیه اسرائیل، ایجاد ثبات در کرانه باختری و براورده کردن احتیاجات مردم فلسطین است.
اوباما در سخنرانی ماه سپتامبر خود در کنوانسیون دمکرات ها گفت: " نه تعهد ما به امنیت اسرائیل و نه پیگیری ما برای انجام صلح نباید دچار تزلزل شود."

میت رامنی/ کاندیدای جمهوری خواهان، همراه انتخاباتی: پاول رایان
رها شدن در آغوش تل آویو

رامنی در سند انتخاباتی اش تحت عنوان "یک قرن امریکایی" که استراتژی های سیاست خارجی وی را ترسیم می کند،  اسرائیل را به عنوان نزدیک ترین متحد امریکا در خاورمیانه توصیف می کند و می گوید که وی " بازدارنگی نظامی استراتژیک" اسرائیل را حفظ خواهد کرد. رامنی در مورد درگیری اسرائیلی-فلسطینی، دولت اوباما را به دلیل فاصله گرفتن از اسرائیل مورد انتقاد قرار داده است و گفته است که کلید مذاکرات برای صلحی پایدار این است که اسرائیل مطمئن شود که در امنیت خواهد بود.
وی گفته است با "هر اقدامی" مانند توقف شهرک سازی یهودیان که مذاکرات مسنقیم بین دو طرف را بی نتیجه می گذارد مخالف خواهد بود. وی همچنین وعده داده است که کمک مالی به فلسطینیان را در صورتی که انها به تقاضای به رسمیت شناختن خود در سازمان ملل اصرار کنند یا دولت وحدت ملی که حماس را در برگیرد تشکیل شود، کاهش دهد.
رامنی در مناظره سیاست خارجی در 22 نوامبر 2011 گفت: " اولین سفر خارجی من به اسرائیل خواهد بود تا به دنیا نشان دهم که ما از این کشور و از این منطقه مراقبت می کنیم."  رامنی سفر به اسرائیل را به عنوان بخشی از سفر انتخاباتی اش به سه کشور در جولای 2012 انتخاب کرد. رامنی در جریان این سفر گفت که از نظر وی اورشلیم [بیت المقدس] پایتخت اسرائیل است و قول داد که دولت وی سفارت امریکا را به انجا انتقال دهد در حالی که سفارت کشورهای دیگر در تل آویو است. رامنی در یک سخنرانی در اورشلیم و در جریان سفرش به اسرائیل تاکید کرد در مواجهه با تهدید فزاینده ایران هسته ای، " در تحلیل ها نباید از هیچ گزینه چشم پوشی کرد. ما این حق را به اسرائیل می دهیم که از خود دفاع کند و این حق برای امریکا وجود دارد که در کنار آنها بایستد."
وی همچنین تاکید کرد که به دنبال روابطی مستحکم با رهبران اسرائیل است و گفت که به عنوان رئیس جمهور امریکا، در یک تضاد اشکار با مواضع اوباما، وی "بنای مستحکمی برای همکاری با رهبران اسرائیلی بنا خواهد کرد" و نمی خواهد که ارزش فاصله افتادن بین امریکا و متحدانش مانند اسرائیل را نشان دهد.
رامنی در سخنرانی خود در کنوانسیون جمهری خواهان بار دیگر روابط اوباما با اسرائیل را مورد انتفاد قرار داد. در ماه سپتامبر ویدئویی لو رفته از رامنی در جمع حامیان مالی اش وی را در حال بحث بر روی نظراتش درباره این درگیری نشان می دهد. .وی گفت که فکر می کند فلسطینی ها هیچ منفعتی در استقرار صلح ندارند و اینکه این مسیر به سمت استقرار صلح غیر قابل تفکر است. وی همچنین سوالاتی را درباره اعتبار راه حل دو کشوری مطرح کرد.


انتشار اولیه : پنجشنبه 13 مهر 1391  / بازانتشار : دوشنبه 17 مهر 1391

کلید واژه ها: باراک اوباما میت رامنی انتخابات آمریکا فلسطین رژیم صهیونیستی


نظر شما :