انتخابات آمریکا زیر ذره بین دیپلماسی ایرانی

مرد شماره 45 چه کسی خواهد بود؟

شمارش معکوس در ایالات متحده برای تعیین رئیس جمهور آتی آغاز شده و طرفداران کاندیداها تلاش می کنند آرای رای دهندگان سرگردان را به سبد نامزد مورد نظر خود منتقل کنند
مرد شماره 45 چه کسی خواهد بود؟

دیپلماسی ایرانی : رقابت ریاست جمهوری 2012 هم اکنون با ساعت و دقیقه اندازه گیری می شود.رأی گیری پیش از موعد از چند هفته قبل در سراسر کشور جریان دارد ولی الان روز انتخابات است.کاندیداها و طرفدارانشان،پشت سرهم فعالیت های خود را در ایالت های متغیر و کلیدی، که مستأجر سال آینده ی اتاق بیضی را، مشخص می کنند،انجام می دهند.
رئیس جمهور اوباما آخرین روز رقابت های خود را در مدیسون،ویسکانسین سپری می کند،ایالتی که تقریباً در تمام مدل های دموکرات ها برای پیروزی اوباما،در ستون وی فرض می شود.اما نماینده پل رایان از ویسکانسین در برگه رأی جمهوری خواهان است.رئیس جمهور فرصت ندارد و باید به اوهایو و آیووا هم در آخرین توقفش برود.
بعد از یک تجمع و سخنرانی موقع صبح در فلوریدا، میت رامنی آخرین فعالیتش را در ویرجینیا،اوهایو و نیوهمشایر، به منظور متقاعد کردن رأی دهندگان به این موضوع که، سیاست های اوباما دیگر بس است،سپری می کند.آخرین پیام وی این است : این تغییر است،نگاه کنید
رویدادهای ریاست جمهوری تجسم عینی رقابت ها است.اما آنها به سختی مهم ترین امر در ساعات پایانی هستند. فرق این است که هزاران داوطلب از هر دو طرف در ایالت های مهم،مأموریت پیدا می کنند که برای هوادارانی که هنوز رأی نداده اند،شعبه اخذ رأی پیدا کنند.
در فلوریدا،اوهایو وآیووا تلاش هایی مانند هم، برای کشمکش قانونی بین دو حزب، به منظور نزاع بر سر صندوق های موقت،تعیین هویت رأی دهندگان و رأی گیری پیش از موعد انجام شد.
در تجمع صبح میت رامنی در سنفورد،فلوریدا،هوادارانش شعار می دادند «45،45،45» که منظورشان این بود که اگر رامنی انتخاب شود،چهل و پنجمین رئیس جمهور می شود.
آقای رامنی در کنار آشیانه ی فرودگاه سنفورد،خوشبینی نامحدودی برای شانس الکترالش پیش بینی کرد «فردا، ما از نو شروع می کنیم» «فردا، ما فردای بهتری خواهیم داشت»
کاندیدای جمهوری خواه در روز آخر، سفر 14 ساعته ی گیج کننده ای به ایالت های فلوریدا،اوهایو،ویرجینیا و نیوهمشایر دارد.
در سخنرانی ای خارج از اورلاندو،آقای رامنی از کلمات تندی که اغلب در مورد آقای اوباما می گفت کمتر استفاده کرد و بر روی چشم انداز روشن کشور تحت ریاست خودش، تمرکز کرد و این که متعهد می شود که روابط دوستانه ای با دموکرات ها داشته باشد.
رامنی گفت «اگر هرکسی نگران این است که چهار سال گذشته ما بهتر می توانستیم باشیم و یا اگرکسی می ترسد که رؤیای آمریکایی نابود شده است،و یا هرکسی که تصور می کند که شغل بهتر و حقوق بهتر چیزهایی مربوط به گذشته است،من یک پیام مشخص و صریح دارم : با یک مدیریت درست،آمریکا دوباره غرش خواهد کرد»
وی در ادامه گفت  «ما آمریکایی هستیم،ما هر کاری می توانیم انجام دهیم، تنها چیزی که بین ما و بهترین سال های که تصور می کنیم ،ایستاده است،فقدان مدیریت است و این دلیل این است که، چرا ما انتخابات داریم»
سه تا از برنامه های تبلیغاتی رامنی در دوشنبه واقعاً فشرده است،آنها در آشیانه فرودگاه برگزار می شوند،وقتی که آقای رامنی از پله های هواپیمای شخصی اش پایین می آید در حالی که آهنگی از «کید راک» پخش می شود،بعد به شهر بعدی می رود تا آخرین دست دادن ها را انجام دهد و آخرین بچه ها را هم ببوسد.
وقتی هواپیمای آقای رامنی در فلوریدا بعد از 18 ساعت (4 تجمع در چهار ایالت) قبل از ساعت 1 صبح دوشنبه به زمین بنشیند،مشاورین وی مقدمات برپایی تجمعش با عنوان «دید شفاف،با قلبی کامل،شکست نمی خورد» را فراهم می کنند و این جمله بر تابلویی نوشته شده و به هواپیما خوشامد می گوید و آشیانه ی خالی روشن می شود و برای رأی دهندگان آماده می شود و مردم در آن جمع می شوند.
برای آقای اوباما که در آخر هفته در تمام ایالت های کلیدی ماراتن انجام داده بود،برنامه ریزی دوشنبه تقریباً بی مزه است،در حالی که بعد از رفتن به سه ایالت،شب به خانه ی محبوبش در شیکاگو باز می گردد.
بعد از تجمع صبح دوشنبه که در کالج مدیسون برنامه ریزی شده است،آقای اوباما به مهم ترین ایالت کلیدی،یعنی اوهایو بر می گردد.برای برگزاری تجمع در کلمبوس،رئیس جمهور در نظرسنجی ها با فاصله ی کمی در اوهایو پیش است و مشاور کمپینش معتقد است اگر وی در اوهایو پیروز شود،کل انتخابات را می برد.مگر این که آقای رامنی تمام ایالت های کلیدی را پاکسازی کند و یا حتی ایالت های آبی را هم قرمز کند (مانند پنسیلوانیا). بعد از اوهایو،میشل اوباما به همسرش می پیوندد تا در آخرین تجمع، در جایی باشند که فکر می کنند تمام این ها از آن جا شروع شد، یعنی دی موین آیووا.
نویسنده : مایکل شییر / منبع : نیویورک تایمز 
    

کلید واژه ها: باراک اوباما میت رامنی انتخابات آمریکا


نظر شما :