مرسی به انور سادات نشان افتخار داد

۱۳ مهر ۱۳۹۱ | ۲۳:۵۳ کد : ۱۹۰۷۵۸۶ سرخط اخبار

محمد مرسی رئیس جمهور مصر با صدور حکمی دستور داد به انور سادات رئیس جمهور وقت مصر برای تقدیر از تصمیمات تاریخی وی در جنگ اکتبر 1973 با اسرائیل، نشان دولتی گردنبد نیل و ستاره شرف اعطا شود.

به گزارش عصر ایران به نقل از خبرگزاری رسمی مصر، علاوه بر سادات، به سعد الدین الشاذلی از فرماندهان ارشد جنگ اکتبر 1973 نیز ، نشان دولتی افتخار اهدا شد. سادات در هنگام جنگ اکتبر، ریاست جمهوری را برعهده داشت.

مرسی در مراسمی ویژه در کاخ ریاست جمهوری، این نشان های دولتی را تسلیم خانواده های سادات و دیگر افراد برگزیده کرد.
 

محمد مرسی رئیس جمهور مصر در حال اهدای نشان های افتخار به خانواده سادات و سعد الدین الشاذلی


مرسی همچنین صبح امروز پنجشنبه و همزمان با جشن های جنگ اکتبر ، در مقابل مزار سرباز گمنام و مزار انورسادات حاضر شد و ضمن ادای احترام، دسته گل اهدا کرد. مزار سرباز گمنام و مزار انور سادات در کنار یکدیگر در جنب مسجد الرفاعی قاهره قرار دارد.

در واکنش به این موضوع، جیهان، همسر انور سادات از مرسی به دلیل صدور حکم اعطای نشان دولتی گردنبد نیل ودرجه ستاره شرف به انور سادات قدردانی کرد.

جیهان سادات در این باره به شبکه اول تلویزیون دولتی مصر گفت: تنها درستکار ، دست به اقدام صحیح می زند. خداوند از انسان هایی که ایمان آورده اند دفاع می کند.
 

انور سادات رئیس جمهور مصر در سال های 1970 تا 1981
 

 

جنگ اکتبر 1973 به جنگ چهارم ارتش های عربی با اسرائیل گفته می شود. این جنگ توسط ارتش های مصر و سوریه با حمایت های نظامی، سیاسی ، اقتصادی کشورهای عربی علیه اسرائیل در روز شنبه 6  اکتبر 1973 آغاز شد.

این جنگ با هدف پس گرفتن صحرای سینا مصر و ارتفاعات جولان سوریه از کنترل ارتش سوریه آغاز شد. دو کشور سوریه و مصر در این ابتدای این جنگ توانستند به موفقیت هایی دست یابند و بخش هایی از مناطق اشغالی خود را آزاد کنند.
 

مزار سرباز گمنام قاهره محل دفن انور سادات


 

انور سادات پس از جنگ اکتبر 1973 با اسرائیل معاهده صلح امضا کرد و این رژیم را به عنوان یک کشور، به رسمیت شناخت. سادات در سال 1981 نیز توسط خالد اسلامبولی از جمله مخالفان اسلامگرای داخلی در اعتراض به امضای این معاهده صلح ، ترور شد و به قتل رسید.

ایران نیز در همان مقطع به دلیل امضای این معاهده صلح، روابط دیپلماتیک با مصر را به طور کامل قطع کرد.
 

      


در ایران قاتل انورسادات یعنی خالد اسلامبولی، شهید توصیف می شود و یکی از خیابان های مرکز تهران نیز به نام او نامگذاری شده است. پست جمهوری اسلامی ایران هم تمبرهایی در تقدیر از خالد اسلامبولی با تصویری از وی منتشر کرد. در این تمبر، ترور انورسادات "اعدام انقلابی" توصیف شده بود.

کلید واژه ها: مصر انور سادات


( ۳ )

نظر شما :