انتخابات امریکا زیر ذره بین دیپلماسی ایرانی

بدل اوباما در مناظره شرکت کرده بود؟

نویسنده خبر: حسین هوشمند
میت رامنی در کمال ناباوری در اولین مناظره با باراک اوباما توانست پیروز باشد و عملکرد بهتری داشت.در مناظره چه گذشت؟
بدل اوباما در مناظره شرکت کرده بود؟

دیپلماسی ایرانی: میت رامنی در کمال ناباوری در اولین مناظره با باراک اوباما توانست پیروز باشد و عملکرد بهتری داشت.در مناظره چه گذشت؟

اولین مناظره دو کاندیدا در دانشگاه دنور درکلرادو، با اجرای جیم لرر از شبکه پی بی اس برگزار شد.این مناظره اختصاص به مسائل داخلی داشت و در آن در رابطه با اقتصاد، شغل، کسری بودجه و بیمه درمانی بحث شد.

رامنی 1   0 اوباما :

بینندگان در مناظره چهارشنبه شب شاهد یک مناظره سرد و بدون جذابیت بودند.قبل از مناظره،رامنی ماه بدی را سپری کرده بود و در تمام نظرسنجی ها از اوباما عقب افتاده بود و همچنین در ایالت های کلیدی هم فاصله ی اوباما با او بیشتر شده بود.تمام نظرسنجی ها قبل از مناظره نشان می داد که اکثریت قاطع مردم و کارشناسان اوباما را پیروز مناظره می دانند.حتی کمپین رامنی و جمهوری خواهان امیدی به رامنی در مناظره نداشتند.

Screen-shot-2012-10-03-at-10.49.49-AM [washington post].png

منبع : واشینگتن پست

در نظرسنجی های واشینگتن پست – ای بی سی،پیو،کوئینیپاک و سی ان ان، با فاصله ی زیاد اوباما قبل از مناظره،پیروز مناظره محسوب می شد.در نظرسنجی گالوپ هم اوباما پیشتاز بود.

Americans Predict Obama Will Do a Better Job in Debates 11.gif

منبع : گالوپ

57 درصد مردم پیش بینی کرده بودند که اوباما و 33 درصد رامنی پیروز می شود و 59 درصد مستقل ها هم شانس اوباما را بیش تر می دانستند.

اما برخلاف پیش بینی ها،رامنی عملکرد موفقی در مناظره داشت و برخلاف وی، اوباما عملکرد دور از انتظاری داشت. مناظره، لحظات جالب و اثرگذار نداشت ولی در زیر به 5 جمله جالب دو کاندیدا اشاره می کنیم.

5 جمله جالب اوباما :

 1- «امشب نکات مهمی وجود دارد که می خواهم به آن ها اشاره کنم ولی مهم ترین آن ها این است که 20 سال پیش در چنین روزی من خوشبخت ترین مرد دنیا شدم چون میشل اوباما با درخواست من برای ازدواج موافقت کرد و مراسم سالگرد خوبی را برایت آرزو می کنم عزیزم و می خواهم این را بدانی که سال های دیگر ما جلوی 40 میلیون آدم مراسم نمی گیریم»

2- «طبق تعریف فرماندار رامنی، تمام میلیونرها و میلیاردرها، دارای کسب و کار کوچک هستند.دونالد ترامپ هم کسب و کار کوچک دارد.البته من می دانم که ترامپ دوست ندارد ما او را کوچک حساب کنیم»

3- «به هر حال واژه ی بیمه درمانی اوباما، با اسم من همراه است»

4- «برای 18 ماه وی با برنامه مالیاتی اش بازی کرده است و حالا 5 هفته مانده به انتخابات می گوید برنامه وی ایده بزرگ و برجسته ای دارد... اهمیت ندهید»

5- «من 5 ثانیه وقت داشتم قبل از این که حرف من را قطع کنی»

5 جمله جالب رامنی :

1- «و من هم به شما سالگردتان را تبریک میگم آقای رئیس جمهور و مطمئن هستم که رمانتیک ترین جایی که شما می توانید تصور کنید این است که این جا باشید، پیش من»

2- «آقای رئیس جمهور شما حق داشتید که خانه ی خودتان،هواپیمای خودتان را داشته باشید، ولی نه حقایق خودتان را»

3- «من متأسفم جیم،من کمک مالی به پی بی اس را قطع می کنم،من پی بی اس را دوست دارم،من عاشق جوجه بزرگ (یکی از شخصیت های عروسکی شبکه پی بی اس) هستم،در حقیقت، همچنین تو را هم دوست دارم»

4- « نگاه کنید،من 5 پسر دارم،من به مردم چیزایی را گفته ام که شاید درست نبوده اند ولی  آن را تکرار کرده ام و در نهایت به آن چیزی که امید داشتم معتقد بودم»

5- « من 25 سال است که در تجارت هستم و نظری درمورد چیزی که تو صحبت می کنی ندارم،شاید احتیاج به یک حسابدار جدید داشته باشم،اما این نظر که من شغل ها را به خارج از کشور منتقل کردم به سادگی درست نیست»

همان طور که مشاهده می شود اوباما در مناظره حالت تدافعی داشت و این رامنی بود که در اکثر مواقع به اوباما حمله می کرد و حتی در جاهایی که رامنی به ناحق از اوباما انتقاد می کرد یا اتهام نادرستی را متوجه وی می کرد، اوباما به درستی نمی توانست از خودش دفاع کند و زمانی که رامنی مشغول به صحبت بود اوباما نوشته هایی که همراه داشت را مطالعه می کرد و سرش را بلند نمی کرد.اما نکته ی عجیب دیگر این بود که اوباما هیچ اشاره ای به گاف 47 درصدی رامنی نداشت، به عملکرد وی در کمپانی بین اشاره ای نکرد و یا وضعیت مالیات های رامنی، این ها مواردی بودند که کمپین اوباما در ماه های اخیر روی آن ها مانور داده بود و اوباما با اشاره به آن ها می توانست رامنی را دچار چالش کند.

نظر مردم :

نظر مردم نسبت به عملکرد دو کاندیدا در مناظره چه بوده است؟ و کدام کاندیدا را پیروز مناظره می دانند در زیر نظرسنجی سی ان ان را می بینیم.

snap_poll_3 11.jpg

منبع : سی ان ان

67 درصد مردم رامنی را پیروز مناظره و 25 درصد اوباما را پیروز می دانند.در نظرسنجی سی بی اس هم 46 درصد مردم، رامنی را پیروز مناظره می دانند.نظرسنجی گوگل را در زیر مشاهد می کنید.

GoogleWhoWon.jpeg

منبع : گوگل

47 درصد رامنی را پیروز مناظره ، 26 درصد اوباما،14 درصد عملکرد هر دو را مثل هم می دانند و 12 درصد هم مطمئن نبودند.

ارزیابی عملکرد دو کاندیدا :

دو کاندیدا 29 بار از کلمه ی طبقه متوسط استفاده کردند، 17 بار اوباما و 12 بار رامنی، همچنین 52 بار از کلمه ی بیمه درمانی سالمندان استفاده کردند.نشریه ویک، عملکرد دو کاندیدا را مورد ارزیابی قرار داده است.

the-week-logo.gif

میت رامنی

باراک اوباما

مجموع

B+

C

صداقت

B

B+

سبک و شیوه

A-

C

قدرت ارائه و دلیل

A

C

 

منبع : ویک

واکنش ها به مناظره :

استفانی کاتر معاون کمپین اوباما معتقد است که رامنی بسیار کج خلق بود و حتی به مجری لرر هم حمله می کرد و مجری نمی توانست وی را کنترل کند.اوباما هم بعد از مناظره گفت که با رامنی واقعی روبه رو نبودیم و وی خودش را پشت نقابی از دروغ پنهان کرده بود.دیوید اکسلرود مشاور انتخاباتی اوباما هم اعتقاد دارد که احتمالاً رامنی در نظرسنجی ها 1 تا 3 درصد وضعیتش بهبود خواهد یافت.ال گور در واکنش به علت عملکرد اوباما نکته ای را مطر ح می کند «من می خواهم یک مسئله ی بحث برانگیز را بگویم،اوباما در ساعت 2 وارد دنور شد یعنی چند ساعت قبل از شروع مناظره، ولی رامنی چند روز بود که در دنور مستقر شده بود،وقتی شما به شهری که در ارتفاع بالاتر از 5000 پا از سطح دریا است وارد می شوید،به زمان بیشتری برای عادت کردن با این هوا دارید» بر اساس گزارش دنور پست، دنور به نسبت شهرهای هم سطح دریا، 17 درصد اکسیژن کمتری دارد.

کریس متیو مجری ام اس ان بی سی از عملکرد اوباما عصبانی است، می گوید معلوم نیست اوباما امشب کجا بود و در ادامه می گوید « رامنی به راحتی از قطع کمک مالی به پی بی اس حرف می زند ولی هیچ صحبتی در مورد بحران اتومبیل سازی انجام نداد،اوباما صنعت اتومبیل سازی ما را نجات داد، بزرگترین صنعت کشور را، ولی هیچ صحبتی از آن نکرد» جو کلاین از نشریه تایم، هم با تعجب از عملکرد اوباما معتقد است که اوبامای واقعی در مناظره نبود و این بدل اوباما بود که در مناظره حضور داشت.بایدن معتقد است که اوباما عملکرد خوبی داشته است و در منش یک رئیس جمهور صحبت کرده است و این که هنوز دو مناظره دیگر باقی مانده است.

جمهوری خواهان از عملکرد رامنی بسیار خشنود هستند.سناتور روبیو معتقد است که مسیر رقابت ها عوض شد.سناتور پورتمن معتقد است که مناظره به رامنی این فرصت را داد که مردمی که هنوز تصمیم نگرفته اند،صدای وی را بشنوند.سناتور آیت می گوید ما امشب یک رهبر قوی و مؤثر را دیدیم.سناتور تون عقیده دارد که مناظره یک لحظه ی مهم برای کمپین رامنی بود تا بتواند به پیروزی دست پیدا کند و به جمهوری خواهان امید بخشید.رودی جولیانی هم گفت، مردم تفاوت یک معلم و شاگرد را دیدند.

 برطبق گرازش نیلسن،مناظره چهارشنبه شب که از 12 شبکه پخش می شد، 67 میلیون بیننده داشت که نسبت به مناظره اول اوباما و مک کین 28 درصد رشد داشت،مناظره اول آن ها 52 میلیون،مناظره  دومشان، 63 میلیون و مناظره ی آخرشان، 56 میلیون بیننده داشت.مناظره ریگان و کارتر در 1980 با 81 میلیون بیننده، پربیننده ترین مناظره بود. از لحاظ سنی می توان بینندگان مناظره را به صورت زیر تقسیم بندی کرد.

Screen-shot-2012-10-03-at-11.09.19-AM [washington post].png

منبع : گوگل

نمودار بالا نشان می دهد که کسانی که قصد دیدن مناظره را داشتند شامل چه گروه های سنی می شوند. 18 تا 24 ساله ها کمترین میزان را با 16 درصد داشتند و افراد بالای 65 سال با حدود 42 درصد بیشترین میزان را تشکیل می دهند.گروهی که رامنی در میان آن ها محبوبیت بیشتری دارد.

گزارش بیکاری سپتامبر :

گزارش های بیکاری در این مقطع از اهمیت زیادی برخوردارند،چون وضعیت اقتصادی کشور و عملکرد اوباما در رابطه با اقتصاد را نشان می دهد.امروز گزارش ماه سپتامبر، توسط وزارت کار ایالات متحده منتشر شد که براساس آن نرخ بیکاری به پایین ترین میزان خودش در 44 ماه اخیر رسیده است.بیکاری به 7 و هشت دهم درصد کاهش یافته است (نرخ بیکاری ماه آگوست 8 و یک دهم درصد بود).که این میزان کمترین میزان بیکاری از آغاز دولت اوباما یعنی ژانویه 2009 تاکنون  است.نمودار زیر نرخ بیکاری در دولت اوباما تاکنون را نشان می دهد.

Screen-shot-2012-10-05-at-9.15.14-AM.png

منبع : واشینگتن پست

در ماه سپتامبر 114 هزار شغل ایجاد شده است.این خبر خوبی برای کمپین اوباماست و می تواند نقش مثبتی در افزایش شانس پیروزی وی داشته باشد.با انتشار این گزارش خوشحالی کمپین رامنی از پیروزی در مناظره فقط یک روز دوام آورد.

نظرسنجی :

در این هفته شانس کاندیداها برای پیروزی چه میزان می باشد؟

New-York-Times-logo.jpg

cloud.obama negative 1.jpg

باراک اوباما

cloud.romney negative 2.jpg

میت رامنی

شانس پیروزی

87 درصد

13 درصد

رأی الکترال

321 الکترال

217 الکترال

رأی مردمی

52 درصد

47 درصد

 

منبع : نیویورک تایمز

اوباما با رشد خوبی نسبت به هفته های قبل روبه رو بوده است و به خوبی برتری وی در ماه سپتامبر تا قبل از مناظره مشخص است.

در ماه سپتامبر محبوبیت اوباما افزایش داشت و وی توانست به محبوبیتی که در ماه می 2011 بعد از مرگ اسامه بن لادن داشت برسد.نمودار زیر میزان محبوبیت وی را از ماه آگوست تاکنون نشان می دهد.

Obama Approval, Vote Support Both Reach 50% or Better.gif

منبع : گالوپ

وی در ماه سپتامبر توانست دوباره به محبوبیت بالای 50 درصد برسد.میزان محبوبیت وی در 1 تا 3 اکتبر یعنی قبل از مناظره به 54 درصد هم رسیده است.وی در رقابت با رامنی هم توانسته به بالای 50 درصد برسد.

Obama Approval, Vote Support Both Reach 50% or Better 1.gif

منبع : گالوپ

تا 25 سپتامبر اوباما با 50 درصد نسبت به 44 درصد رامنی از وی جلوتر است.البته این میزان قبل از مناظره می باشد که احتمالاً در نظرسنجی جدید رامنی باید افزایش محبوبیت داشته باشد.

روزشمار :

5 روز تا مناظره معاونین در دانویل، کنتاکی (11 اکتبر)

10 روز تا مناظره دوم کاندیداها در همپستد، نیویورک (16 اکتبر)

30 روز تا انتخابات سراسری (6 نوامبر) و (16 آبان)

حسین هوشمند

نویسنده خبر

عضو هيئت تحريريه ديپلماسي ايراني

hossein. houshmand@gmail.com

 

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: انتخابات ریاست جمهوری امریکا میت رامنی باراک اوباما مناظره


نظر شما :