توافقات تازه تجاری ایران و ترکیه

۱۵ مهر ۱۳۹۱ | ۱۴:۵۴ کد : ۱۹۰۷۶۳۶ سرخط اخبار

ˈمهدی غضنفریˈ وزیر صنعت، معدن و تجارت روز جمعه در آنکارا گفت: مذاکرات برای انعقاد موافقتنامه تجارت ترجیحی بین ایران و ترکیه تقریبا نهایی شده است و بزودی امضا و اجرایی می شود.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از  ایرنا، وی که به همراه ˈمحمدرضا رحیمیˈ معاون اول رئیس جمهور به ترکیه سفر کرده بود ، این مطلب را عنوان کرد.

وی گفت: مذاکرات طولانی با طرف ترکیه در نهایی کردن مذاکرات تجارت ترجیحی به مرحله پایانی رسیده و توافق شده است که ایران به حدود 220 قلم کالا در حوزه صنعتی ایران به ترکیه تخفیف بدهد و ترکیه نیز در مقابل در مورد کالاهای کشاورزی تخفیف گمرکی برای ایران در نظر بگیرد.

غضنفری با اشاره به اینکه اصول کلی قرارداد تجارت ترجیحی شامل یک سری قواعد و مقررات و یک فهرست کالاست که خوشبختانه در خصوص قواعد و مقررات مشکلی نیست و دو طرف در این خصوص اتفاق نظر دارند. ولی بحث فهرست کالاها غیر از حوزه 220 قلم کالا که نهایی شده 20 کالای دیگر هم به علت کمبود وقت تمام نشد که قرار شد به زودی این کالاها را نهایی کرده و به زودی آماده امضا شده و اجرایی شود.

وزیر صعت ، معدن و تجارت ایران اضافه کرد: البته ایران و ترکیه در سه قرارداد تعرفه ترجیحی دیگر کار مشترک دارند که یکی در قرارداد تعرفه ترجیحی اکوست که اصطلاحا ˈاکوتاˈ گفته می شود و دیگری در ˈدی هشتˈ است که طی آن هشت کشور اسلامی قبول کرده اند که تعرفه ها را به صورت ترجیحی باهم عمل کنند و البته این قرارداد نیز نهایی شده و در نهایت قرارداد برپایی نظام ترجیحات تجاری در کشورهای اسلامی است که اصطلاحا ˈپرتاسˈ گفته می شود و آن نیز در مراحل نهایی است که امیدواریم اجرایی شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص سرنوشت شهرک صنعتی ایران و ترکیه نیز گفت: این موضوع نیز یکی از دستورکارهای مذاکره وی با مقامات ترکیه ای بود و قرار شد محل جغرافیایی که ایران پیشنهاد کرده توسط هیات هایی از دوکشور در همان محل گردهم آمده و موضوع را بطور جدی پیگیری کنند.

همچنین قرار است به زودی قواعد اداره شهرک صنعتی مشترک در مرز ایران و ترکیه حل شود و ایران پیشنهاد خودرا به ترکیه داده که در حال بررسی نهایی است.

وی افزود از طرف خودروسازان هم نماینده ای از ایران در هیئت حضور داشت که با مسوولان ترکیه ای مذاکرات فشرده ای انجام داد و گفته می شود که مذاکرات با بخش خصوصی ترکیه برای کار مشترک در حوزه خودرو به نتیجه رسیده که بزودی اعلام خواهد شد.

وی از توضیح بیشتر در این زمینه خودداری کرد و گفت: بخشی از این توافق در خصوص فروش برخی از خودروهای ایرانی در ترکیه می باشد.

کلید واژه ها: ترکیه ترجیحی تجارت قرارداد مذاکرات


نظر شما :