باراک اوباما 2012 = رونالد ریگان 1984 ؟

مردی که الگوی اوباما است

در رقابت های ریاست جمهوری سال 2008 ، باراک اوباما خودش را با رئیس جمهور سابق جمهوری خواه، رونالد ریگان مقایسه کرد.
 مردی که الگوی اوباما است

دیپلماسی ایرانی: در رقابت های ریاست جمهوری سال 2008 ، باراک اوباما خودش را با رئیس جمهور سابق جمهوری خواه، رونالد ریگان مقایسه کرد.

اوباما گفت :

«من نمی خواهم خودم را به عنوان یک شخص منحصر به فرد معرفی کنم،من فکر می کنم آن چیزی که متمایز کننده می باشد، زمان است... من فکر می کنم رونالد ریگان مسیر آمریکا را عوض کرد،کاری که ریچارد نیکسون و بیل کلینتون نتوانستند.او اساساً ما را در راه متفاوتی قرار داد،چون کشور برای آن آماده بود»

اوباما نمی دانست که دوره اول ریاست جمهوری اش مانند دوره ی ریگان می شود.هر دو مرد با اقتصاد درگیر بودند همچنین با انتخابات میان دوره ای مصیبت آمیز و این حس فراگیر رأی دهندگان، که کاندیدایشان نتوانسته است به قول هایش عمل کند.

با انتشار گزارش بیکاری ماه سپتامبر که در روز جمعه منتشر شد،حالا شباهت های بیشتری بین اوباما و ریگان وجود دارد.

بررسی شباهت های میان نرخ بیکاری دوره ی اول ریاست جمهوری اوباما و ریگان :

Screen-shot-2012-10-05-at-2.10.13-PM 11.png

در حالی که ریگان در دوره ی اولش با افزایش (و کاهش) سریع نرخ بیکاری روبه رو بود.نکته ی تشابه بین این دو، به خصوص از ماه 34 به بعد رئیس جمهوریشان، قابل توجه است.

مشخص است که هیچ کدام از طرفداران خوشبین اوباما هم انتظار ندارندکه اوباما در نوامبر بتواند به پیروزی در 49 ایالت و به دست آوردن 525 رأی الکترال که ریگان در 1984 به آن دست یافت، برسد.

و جمهوری خواهان این نکته را متذکر می شودند که در سپتامبر 1983 در یک ماه 1.1 میلیون شغل ایجاد شد در حالی که از زمانی که اوباما انتخاب شد 61 هزار شغل از دست رفت.آن ها همچنین این نکته را گوشزد می کنند که در زمان مشابه در دوره ی اول، ریگان از اوباما محبوب تر بود.(براساس نظرسنجی های گالوپ در اواسط 1984 محبوبیت ریگان بین 50 تا 60 درصد متغیر بود.در حال حاضر محبوبیت اوباما 52 درصد می باشد)

تمام این ها درست است اما سیر تحولات نشان می دهد که ریگان در 1984  قادر بود که استدلال کند که سیاست هایش برای بهبود اقتصاد مؤثر بوده است پس اوباما هم در 2012 می تواند.دلیل دیگری هم وجود دارد - جدا از گزارش نرخ بیکاری – رشد اعتماد به اقتصاد، نظرسنجی ان بی سی- وال استریت ژورنال در اوایل این ماه نشان می دهد که 57 درصد مردم گفته اند که اقتصاد در حال بهبود است درحالی که 37 درصد گفته اند در حال بهبود نیست.

نویسنده : کریس سیلیزا / منبع : واشینگتن پست

کلید واژه ها: ریگان اوباما بیکاری اقتصاد دوره ی


نظر شما :