گزارش آژانس نظر تلاویو را تغییر داد

عقب‌گرد رژیم اسرائیل از تصمیم حمله به ایران

۱۹ مهر ۱۳۹۱ | ۱۰:۳۰ کد : ۱۹۰۷۷۸۴ اخبار اصلی پرونده هسته ای خاورمیانه
بنا به گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ایران بخش بزرگی از اورانیوم غنی شده خود را در مصارف علمی به کار برده و این مساله سبب شده است تا اسرائیل مواضع خود را نسبت به حمله نظامی به ایران تعدیل کند.
عقب‌گرد رژیم اسرائیل از تصمیم حمله به ایران

دیپلماسی ایرانی: روزنامه اسرائیلی هاآرتص روز سه شنبه به گزارش جدید آژانس بین المللی انرژی اتمی که در ماه اوت گذشته منتشر شده، اشاره کرده و نوشته است که ایران بخش بزرگی از اورانیوم غنی شده خود را در استفاده های علمی به کار برده و این مساله سبب شده است تا اسرائیل مواضع خود را نسبت به حمله نظامی به ایران تعدیل کند.

به گزارش روزنامه الحیات، چاپ لندن، اسرائیل این حرکت را عبور ایران از "سال سخت هسته ای" قلمداد کرده و گفته است که این مساله باعث شده است تا ایران گزینه حمله نظامی را از خود دور کند.

مسئولان عالی رتبه امنیتی اسرائیلی در این باره اعلام کرده اند که ایران بخش بزرگی از اورانیوم غنی شده خود را برای مصارف علمی به مراکز علمی خود منتقل کرده و این اتفاق به آن معنا است که "ایران حرکت تازه ای را ظرف 8 ماه گذشته آغاز کرده که به نوعی عقب گرد از پیش روی به سمت ساخت سلاح هسته ای محسوب می شود و این مساله باعث شده است تا اسرائیل نیز مواضع خود را تغییر دهد." آنها می گویند که مواضع اخیر اسرائیل نسبت به برنامه هسته ای ایران متاثر از همین تغییر رویکرد ایران است.

ایران بارها اعلام کرده است که برنامه هسته ای اش صرفا اهداف صلح آمیز دارد و به هیچ وجه قصد دستیابی به سلاح هسته ای را ندارد.

بنا به این گزارش مسئولان اسرائیلی در ابتدای سال 2012 گفته بودند که امسال سال سختی در موضوع ایران است، آنها از این می ترسیدند که ایران وارد مرحله ای شود که دیگر مصونیت کامل داشته باشد و دیگر نتوانند به تاسیسات هسته ای آن حمله کنند. برای همین اسرائیل خواستار حمله نظامی به ایران تا قبل از پایان سال جاری میلادی شده بود و حتی می گفت که این حمله بدون هماهنگی ایالات متحده امریکا هم شده، باید انجام شود.

هاآرتص همچنین می نویسد که علی رغم سخنرانی بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در مجمع عمومی سازمان ملل که 10 روز پیش انجام داد، و در آن حملات تندی را متوجه ایران کرد اما با این حال وی زمان تصمیم به انجام هر گونه عملیات نظامی علیه ایران را تابستان سال آینده تعیین کرد، به خصوص که گفت "خط قرمز" در برابر ایران باید قبل از بهار یا تابستان سال آینده میلادی ترسیم شود. نتانیاهو دلایل بسیاری برای ایراد این اظهارات داشت. از جمله مهمترین این دلایل در پیش بودن انتخابات ریاست جمهوری امریکا و مخالفت صریح واشنگتن با انجام هر گونه عملیات نظامی علیه ایران تا قبل از برگزاری این انتخابات بود. انتخابات امریکا قرار است در ماه نوامبر برگزار شود. برای همین است که فرماندهان و روسای نهادهای نظامی و سازمان های امنیتی اسرائیل نیز از هر گونه اتخاذ تصمیمی برای حمله نظامی به ایران بدون هماهنگی ایالات متحده امریکا خودداری می کنند.

هاآرتص همچنین می نویسد، اسرائیل پس از آن که آژانس بین المللی انرژی اتمی گزارش خود را درباره برنامه هسته ای ایران منتشر کرد، مواضع خود را تغییر داد و زمان "سال سختی" که از آن سخن می گفت را تمدید کرد، چرا که در گزارش آژانس آمده بود که ایران بخش بزرگی از اورانیوم غنی شده خود را برای مصارف علمی به مراکز علمی اش منتقل کرده است. سازمان های امنیتی اسرائیل گزارش آژانس را کاملا صحیح و قابل اعتماد می دانند و به آن اعتماد کرده اند. در گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی آمده است که ایران در مواقع اخیر در مناسبت های مختلف اورانیوم 20 درصد غنی شده خود را مورد استفاده های علمی قرار داده که از جمله آنها تبدیل کردن آنها به سوخت مورد نیاز راکتورهای تحقیقاتی در تهران برای تولید داروهای مورد نیاز در درمان سرطان بوده است. این مساله سبب شده است تا اسرائیل به این باور برسد که ایران از اورانیوم غنی شده خود برای استفاده احتمالی در تولید بمب هسته ای فاصله گرفته است و اکنون اورانیوم های غنی شده خود را به مصرف پزشکی و علمی می رساند. برای تولید بمب هسته ای حداقل باید اورانیوم را تا 93 درصد غنی کرد. کارشناسان بر این باورند هنگامی که اورانیومی برای استفاده در مصارف علمی به کار برده می شود دیگر استفاده از آن برای اهداف نظامی بسیار سخت خواهد بود.

تهیه کننده: تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: پرونده هسته‌اي ايران


نظر شما :