ایران در تولید گاز از قطر پیشی می گیرد

۲۲ مهر ۱۳۹۱ | ۲۱:۴۰ کد : ۱۹۰۷۹۴۰ سرخط اخبار

ایرنا نوشت:

جمهوری اسلامی ایران تا پایان برنامه پنجم توسعه در برداشت گاز از میدان پارس جنوبی به قطر می رسد.
مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس گفت: تا پایان برنامه پنجم توسعه و قبل از سال 1394 تولید گاز از میدان گازی پارس جنوبی به 800 میلیون متر مکعب در روز خواهد رسید که این میزان هم اندازه با تولید قطر و یا حتی بیش تر از آن خواهد بود.
آقای سوری افزود: اکنون ده فاز پالایشگاهی فعال در عسلویه روزانه 254 میلیون متر مکعب گاز از میدان پارس جنوبی برداشت می کند در حالی که سهم قطر از این میدان مشترک روزانه 550 تا 560 میلیون متر مکعب گاز است.
وی اضافه کرد: در حال حاضر به منظور اجرای طرح افزایش ظرفیت برداشت، گاز فاز یک را از مدار تولید خارج کرده ایم و پس از انجام عملیات از ابتدای آذر تولید 285 میلیون متر مکعب محقق خواهد شد.
آقای سوری در باره بهره برداری از فازهای جدید نیز گفت: تا پایان امسال بخش پالایشگاهی فازهای 15 و16 و بخش دریایی فازهای 17 و 18 نیز آماده بهره برداری خواهد شد و تولید گاز از میدان مشترک در بلوک 17 و 18 را خواهیم داشت؛ همچنین فاز 12 که تولیداتش معادل سه فاز معمولی میدان گازی پارس جنوبی است براساس برنامه ریزی پیمانکار امسال وارد مرحله راه اندازی خواهد شد.
از سال 81 تا کنون ده فاز از 24 فاز طراحی شده برای بهره مندی از ذخایر بزرگ ترین میدان گازی مستقل جهان در عسلویه استان بوشهر به بهره برداری رسیده است.
هر فاز از طرح توسعه این میدان روزانه 25 میلیون متر مکعب گاز/ 40 هزار بشکه میعانات گازی / 200 تن گوگرد و یک میلیون تن گاز مایع تولید می کند.
میدان پارس جنوبی که بین ایران و قطر مشترک است 8 درصد ذخایر گازی جهان را در خود جای داده است.

کلید واژه ها: میدان گاز پارس پارس جنوبی میلیون متر گازی مکعب میلیون متر مکعب متر مکعب گاز از قطر گاز از میدان از میدان


نظر شما :