جدول: مهمترین محورها در آخرین مناظره اوباما-رامنی

۰۲ آبان ۱۳۹۱ | ۱۶:۲۹ کد : ۱۹۰۸۲۸۶ سرخط اخبار

خبرانلاین- سومین و آخرین مناظره تلویزیونی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که اختصاص به سیاست خارجی داشت، شب گذشته برگزار شد. مهمترین محورها و موضعگیری های دو رقیب در جدول ذیل ارائه شده است.

موضوع مناظره میت رامنی باراک اوباما
بن لادن کشتن بن لادن برای مبارزه با تروریسم و القاعده کفایت نمی کند. باید کاری کنیم که دنیای اسلام از افراط گرایی خلاص شود. من رهبری مرکزی سازمان القاعده را نابود کردم. اکنون نیروهای آمریکایی با موفقیت در حال عقب نشینی از افغانستان و عراق هستند.
سیاست خارجی من از نقشی که چین و رسیه در جهان بواسطه سیاست های غلط اوباما به دست آورده اند راضی نیستم. سیاست های اوباما ما را در چشم دشمنان ضعیف نشان می دهد. رامنی دیدگاه راهبردی درباره مسائل مختلف بین المللی ندارد. دیدگاه میت رامنی کمکی به حل مسائل خاورمیانه نمی کند.
بزگترین تهدید برای آمریکا ایران شبکه های تروریستی و تروریسم
حمله به ایران  جنگ آخرین گزینه خواهد بود. جنگ آخرین گزینه خواهد بود.
اسرائیل کنار اسرائیل خواهیم بود کنار اسرائیل خواهیم بود
ایران

ایران نباید به بمب اتم برسد. ایران را بزرگترین تهدید برای امنیت ملی آمریکا می دانیم.  علیه محمود احمدی نژاد، به خاطر اظهاراتش درباره هولوکاست، مطابق با کنوانسیون نسل کشی سازمان ملل، اعلام جرم می کنم. به خاطر سیاست های ضعیف اوباما، ایران چهار سال به بمب اتم نزدیک تر شده است.هم اکنون به خاطر این خط مشی، ایرانی ها 10 هزار سانتریفیوژ دارند و اگر اوباما چهار سال دیگر  رئیس جمهور بماند شمار این سانتریفیوژها بیشتر خواهد شد.تحریمهای وضع شده علیه ایران مناسب است. من شدت این تحریمها را بیشتر خواهم کرد.  تحریم هایی مشابه آنچه علیه رژیم آپارتاید آفریقای جنوبی وضع شد علیه ایران وضع خواهم کرد به طوریکه هیچ کشتی و شخص یا کشوری نتواند نفت ایران را بخرد یا حمل کند.

ایران بعد از تروریسم بزرگترین چالش امنیتی امریکاست. به خاطر رهبری و سیاست های ما بودکه جامعه بین الملل علیه ایران متحد شد. تا موقعی که رئیس جمهور آمریکا هستم، اجازه نخواهم داد ایران به بمب اتم برسد. در نتیجه تحریمها 80درصد از ارزش پول ملی ایران از بین رفته و تولید نفت ایران  هم به سطح جنگ ایران و عراق رسیده است.
 سوریه سوریه فرصتی بزرگ برای ما است؛ چراکه متحد ایران بوده و به حزب الله کمک می کند. ما باید با مسلح کردن مخالفان سوریه از این فرصت گرانبها برای سرنگونی بشار اسد استفاده کنیم. من نمی خواهم ارتش آمریکا در سوریه درگیر شود؛ اما باید از متحدانمان در منطقه برای سرنگونی بشار اسد استفاده کنیم. ما با همکاری اسرائیل و ترکیه تلاش داریم شرایط را در سوریه به گونه ای تغییر دهیم که حکومت بشار اسد سرنگون شود.  اقدام نظامی علیه دولت سوریه گامی خطرناک است و باید دقیقا آن را بررسی کرد. مسلح کردن مخالفان بشار اسد ضروری است، اما باید با دقت انجام گیرد.
پاکستان و افغانستان باراک اوباما نمی تواند به راحتی افغانستان و پاکستان را با داشتن صدها کلاهک هسته ای رها کرده و به آن پشت کند. من خواهان ایجاد روابط بهتر با پاکستان هستم و نسبت به نفوذ طالبان در آن کشور هشدار می دهم. ما باید از هواپیماهای بدون سرنشین برای انجام حملات در پاکستان استفاده کنیم و با شدت بیشتر با تروریست ها و گروه های افراطی در پاکستان مقابله کنیم؛ چراکه با ضعف حکومت مرکزی پاکستان کلاهک های هسته ای آن خطری برای آمریکا خواهد بود. چرا باید زمانی که نیروهای امنیتی افغان می توانند از وضعیت کشور خود مراقبت کنند، ما نیروهای خود را در افغانستان نگه داشته و تلفات دهیم؟
 القاعده اکنون بسیار ضعیف تر از گذشته است و عملکرد و سیاست های ما باعث نابودی رهبری مرکزی آن شده است و اکنون زمان برای خروج کامل از افغانستان مناسب است.
چین و بدهی های آمریکا چین هم منافعی مانند ما در جهان دارد و ما می توانیم شریکی خوب برای آنها باشیم. چینی ها آمریکا را ضعیف می ببینند و این تفکر به اشتباهات رئیس جمهور بر می گردد. چین  تقلب می کند و قراردادهای تجاری را زیر پا می گذارد.ما باید چین را وادار کنیم که رفتار اقتصادی خود را اصلاح کند. توازن تجاری آمریکا با چین منفی است. در موارد ضروری که تشخیص داده ام، گام های قاطع در برابر چینی ها برداشته ام. چین هم رقیب ما است و هم یک شریک بالقوه. برای رویارویی با چین، باید با سرمایه گذاری در آموزش و تحقیقات قدرت خود را در برابر آن کشور افزایش دهیم و شرکای تجاری خود در سطح جهان را افزایش دهیم.
سخنان آخر با متهم کردن یکدیگر دوره ریاست جمهوری اوباما  برای آمریکا مصیبت بار بود.  سیاست های چهار سال گذشته باعث فقر بیشتر در میان مردم آمریکا شده و باعث تاسف است که این مدت تا این اندازه برای ما دردآور بود. دولت من دستاوردهای زیادی در مسائل مختلف داخلی و خارجی داشته است. من وارث اشتباهات دوران جورج بوش بودم . میت رامنی کشور را به سمت دوران سیاست های بوش سوق خواهد داد.

 

کلید واژه ها: آمریکا اوباما سوریه افغانستان چین پاکستان بشار اسد


نظر شما :