لابی گازی سفیر آذربایجان با آمریکا

۰۶ آبان ۱۳۹۱ | ۲۰:۵۰ کد : ۱۹۰۸۴۳۳ سرخط اخبار

به دنبال جذب حمایت آمریکا از خط لوله گازی تاناپ (خط لوله گاز طبیعی ترانس آناتولی)، فرستاده آذربایجان در آمریکا، در حال لابی با مقامات آمریکایی است و از گاز طبیعی دریای خزر به عنوان ارتباط استراتژیک میان کشورهای منطقه یاد کرده است، حال آن که به تازگی انفجارهایی در خطوط انتقال نفت و گاز ایران به ترکیه انجام شده است.به گزارش «تابناک»، چندی پس از انفجارهایی در خط لوله نفت و گاز ایران به ترکیه، اکنون خبر از لابی مقامات آذربایجانی برای جذب حمایت و سرمایه گذاری آمریکا در خط لوله تاناپ به گوش می رسد. الین سلیمانف، سفیر آذربایجان در آمریکا، هم اکنون به شدت مشغول مذاکره با مقامات آمریکایی برای حمایت از این خط پروژه هفت میلیارد دلاری است که گاز دریای خزر را به غرب ترکیه منتقل می کند.

بنا بر این گزارش، سلیمانف در مصاحبه ای گفته است: نمی دانید این روز ها چقدر به خاطر این موضوع مشغول هستم.

وی افزود: با مقامات مهم آمریکایی در این باره و توضیح اینکه این پروژه در واقع خط لوله جدید باکو، تفلیس، جیحان است، دیدارهایی داشته است. به گفته سلیمانف، وی در حال مذاکره برای اقناع مقامات آمریکایی در خصوص اهمیت استراتژیک این خط لوله است.

وی گفته که اهمیت خط لوله تاناپ در این است که این روز ها دیگر کسی از پروژه نابوکو سخنی به میان نمی آورد؛ پروژه ای که به دلیل نا امنی و بی ثباتی در عراق تقریباً به دست فراموشی سپرده شده است.

سلیمانف می گوید: اهمیت خط لوله تاناپ موضوعی جهانی است، زیرا آسیای میانه را به آناتولی و پس از آن به اروپا مرتبط می سازد.

نکته جالب آنکه وی به شکلی ویژه به اهمیت امنیت انرژی اشاره کرده است و گفته: از این جهت خیلی خوب است که آمریکا در این پروژه سرمایه گذاری کرده و از آن حمایت کند. البته مقامات آمریکایی هنوز اهمیت این خط لوله را درک نکرده اند.

وی درباره اینکه منظورش از حمایت سیاسی آمریکا از این پروژه چیست، گفته: آمریکا می تواند به شکلی نزدیک و اساسی با اروپا مذاکره کند تا این خط لوله از ترکیه به سمت اروپا ادامه پیدا کند و به بازار اروپا برسد. آمریکا ویژگی یک رهبر جهانی را دارد و دیگر کشور ها به سخنان آمریکا گوش می دهند.

وی به اهمیت گاز دریای خزر اشاره کرده و گفته، در آینده این امر می تواند ارتباط استراتژیکی بین کشورهای منطقه و اروپا به وجود آورد. وی درباره تهدیدات حزب کارگری کردستان در ترکیه برای پروژه گفته است: من بر این باورم که ترکیه به آسانی می تواند امنیت و صلح را در کشورش برقرار کند. حادثه در همه جا روی می دهد.

مسیر خط لوله گازی تاناپ. چنانچه مشخص است، این خط لوله امکان انتقال گاز ترکمنستان به اروپا را نیز از طریق دریای خزر فراهم می سازد.

این گزارش در ادامه آورده است، از هنگامی که اتحادیه اروپا تحریم گازی ایران را در دستور کار خود قرار داده، رقبای منطقه ای و جهانی ایران در بحث فروش گاز، مانند روسیه و آذربایجان تلاش های خود را برای به دست آوردن بازارهای جهانی گاز، به خصوص در منطقه اروپا افزایش داده اند.

چندی پیش روسیه اعلام کرد که صادرات گاز خود به اروپا را معادل ۵۰ درصد افزایش می دهد و اکنون، آذربایجان نیز در تلاش است تا با راه اندازی مسیرهای جدید انتقال گاز به اروپا از طریق ترکیه و با حمایت آمریکا، جای پای خود را به عنوان یکی از تأمین کنندگان اصلی گاز در منطقه اروپا محکم کند.

این در حالی است که انفجار های اخیر در خطوط لوله انتقال نفت و گاز ایران به ترکیه بحث هایی را در خصوص امنیت انرژی در منطقه و از ایران به وجود آورده است و با ورود به فصل زمستان این موضوع از اهمیت بیشتری نیز برخوردار می شود.

کلید واژه ها: گاز اروپا خط لوله آذربایجان


نظر شما :