بی تفاوتی عجیب تهران

هدف اروپا و امریکا از مداخله در مناقشه قره باغ، ایران است

۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۱۴:۰۰ کد : ۲۰۱۹۴۴۰ آسیا و آفریقا انتخاب سردبیر
نویسنده خبر: احسان موحدیان
احسان موحدیان در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: تلاش اروپا و آمریکا برای مداخله در منازعه قفقاز با هدف ایجاد صلحی پایدار نیست و هدف اصلی وادار کردن ارمنستان به پذیرش شرایط باکو است تا سپس زمینه برای تمرکز بر هدف اصلی یعنی جمهوری اسلامی ایران فراهم شود.
هدف اروپا و امریکا از مداخله در مناقشه قره باغ، ایران است

دیپلماسی ایرانی: بخش هایی از بیانیه شارل میشل، رئیس شورای اروپایی پس از نشست صلح سه جانبه اخیر با پاشینیان و علیف باعث بحث و جدل های فراوان در رسانه ها شده و عجیب است که در ایران توجهی به این تحولات مهم وجود ندارد.

از جمله مهم ترین نکات مورد اشاره در این بیانیه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱. «رهبران دو کشور بر تعهد بی قید و شرط خود به اعلامیه آلمآتی و تمامیت ارضی ارمنستان (۲۹۸۰۰ هزار کیلومتر مربع) و آذربایجان (۸۶۶۰۰ هزار کیلومتر مربع) تاکید کردند. در جریان مذاکرات، تعیین مرز نهایی انجام شده و بر سر آن توافق خواهد شد.»

برخی رسانه های ارمنستان براین باورند که پذیرش مساحت ۸۶۶۰۰ کیلومتر مربعی برای جمهوری باکو توسط دولت ارمنستان به معنای پذیرش کامل حاکمیت باکو بر آرتساخ و ۱۲۰ هزار ارمنی ساکن در آن است. البته هنوز مشخص نیست برای آرتساخ خودمختاری یا حقوق خاصی در نظر گرفته شده است یا خیر. میشل تنها گفته از آذربایجان خواستم تا با همکاری نزدیک با جامعه بین‌المللی، دستور کار مثبتی برای تضمین حقوق و امنیت مردم آرتساخ یا قره‌باغ کوهستانی ایجاد کند. ولی مشخص نیست آیا در این زمینه ضمانت اجرایی وجود دارد یا خیر.

تردیدی نیست که این واگذاری، به تضعیف روسیه و ایران و افزایش نقش آفرینی رژیم صهیونیستی و ترکیه و ناتو در منطقه و در نزدیکی مرزهای ایران منجر می شود. به خصوص که خبرهایی در مورد موافقت ارمنستان با خروج از سازمان پیمان امنیت جمعی به رهبری روسیه نیز منتشر شده است.

۲. «در حوزه ارتباطی، طرفین در مذاکرات انجام شده با هدف رفع انسداد مسیرهای حمل و نقل و ارتباطات اقتصادی در منطقه پیشرفت آشکاری داشته اند. در حال حاضر مواضع دو طرف در مورد این موضوع بسیار نزدیک به یکدیگر است، به ویژه در مورد احیای ارتباطات از طریق راه آهن با نخجوان و از طریق نخجوان. به گروه های مربوطه دستور داده شده که توافق اصولی را در مورد شرایط افتتاح خدمات ریلی و کارهای ساختمانی لازم به همراه یک جدول زمانی مشخص نهایی کنند.»

منتقدان می گویند که ارتباط آذربایجان با نخجوان و از طریق نخجوان تنها با استفاده از یک گزینه ممکن است که همان به اصطلاح «کریدور زنگزور» است و ترتیب زمانی کاملاً در نکات بیانیه رعایت شده است. یعنی پس از واگذاری قطعی آرتساخ به باکو، بلافاصله نوبت به اشغال جنوب استان سیونیک و اجرای پروژه دالان نورانی ناتو یا «کریدور زنگزور» می رسد. 

همان طور که قبلا بارها بیان شده، تلاش اروپا و آمریکا برای مداخله در منازعه قفقاز با هدف ایجاد صلحی پایدار نیست و هدف اصلی وادار کردن ارمنستان به پذیرش شرایط باکو است تا سپس زمینه برای تمرکز بر هدف اصلی یعنی جمهوری اسلامی ایران فراهم شود.

راز دیگر طرفداری اروپا از باکو، تلاش آن برای تامین انرژی گاز از طریق رژیم علیف است‌. ماروش شفچوویچ، نایب رئیس کمیسیون اروپا، اخیرا در یادداشتی در توییتر خود نوشت: آذربایجان یک شریک حیاتی در حوزه انرژی برای اتحادیه اروپاست. ما با رئیس جمهور علی اف، هدف مشترک خود را برای تعمیق این مشارکت، از جمله خرید مشترک گاز از طریق پلت فرم انرژی اتحادیه اروپا و در زمینه منابع انرژی تجدیدپذیر، برای مثال هیدروژن سبز، مورد بحث قرار داده ایم.

جای شگفتی است که سیاست ایران در منطقه حساس قفقاز تا بدین حد منفعلانه و همراه با سردرگمی و بی عملی است. کشوری که در همسایگی ارمنستان و باکو قرار دارد، از شکل‌گیری کریدور جعلی زنگزور زیان غیر قابل جبران می بیند و تبعات سیاست پاکسازی قومی ارامنه را می داند (حضور بیشتر ترکیه، صهیونیست ها و ناتو در نزدیکی مرزهای ایران)، تنها تماشاگر رویدادهاست و حتی برای رایزنی با روسیه و هندوستان در مورد منطقه قفقاز تحرک خاصی ندارد. اما اروپا و آمریکا که مرزی با قفقاز ندارند از هیچ تلاشی برای تشدید نفوذ در این منطقه و افزایش شیطنت ضدایرانی ابایی ندارند. ایران هیچ نقشه راه مشخصی نیز برای کاهش چالش ها و اختلافات با غرب و تبدیل شدن به یک مقصد صادراتی گاز برای اروپا ندارد. تبعات این بی عملی برای نسل‌های بعدی ایرانیان بسیار سنگین و چه بسا غیرقابل جبران خواهد بود.

احسان موحدیان

نویسنده خبر

دکتر احسان موحدیان، مدرس دانشگاه و کارشناس روابط بین الملل

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: قفقاز ارمنستان آذربایجان جمهوری آذربایجان ارمنستان و آذربایجان ایران و ارمنستان ایران و آذربایجان ایران و ارمنستان و آذربایجان روسیه و قفقاز امریکا اروپا گاز اروپا و آذربایجان اروپا و قره باغ اروپا و ارمنستان امریکا و قره باغ امریکا و آذربایجان امریکا و ارمنستان احسان موحدیان


( ۳۱ )

نظر شما :

به یوگی و دوستان ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۱۶:۱۵
ارمنی هم دیگه حاضر نیست برای امثال شما هزینه کنه بهتره منبع درآمد دیگه ای پیدا کنید
موحد احسانیان ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۱۶:۳۸
جناب موحدیان پس چی شد؟ ارتساخ را میگم کجا رفت؟ استپاناکرت سیونیک چی شدند؟ از دالان زنگزور چه خبر؟ ۱۲۰ هزار ارمنی خانکندی کجا رفتند؟ کمی فکر کن بعد جواب بده.
رشیدپور-آریا ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۱۷:۰۵
این ادبیات کاملا کوچه بازاری و بی ارزش شده است. اعتبار سایت وزین دیپلماسی ایرانی را پایین می آورد.این سایت محترم را تبدیل به مجله زرد کرده است.هموطنان ارمنی ما هم ادبیات این آقا را خنده دار می دانند.
عبدالرضا ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۱۷:۰۶
از کی تمامیت ارضی ازربایجان صلح دو مملکت همسایه برقراری راههای ارتباطی گسترش تحارت و حمل و نقل مایه نگرانی شده
هانری ناهباتیان ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۰۲:۵۵
خدا را شکر که توافق صلح و شناسایی تمامیت ارضی دو کشور ارمنستان و اذربایجان عملی گردیده و نسیم صلح ارامش ورفاه به منطقه وزیدن کرده، خلق اذری و ارمنی هزاران سال است در کنار هم بدون کوچکترین مشکلی به حیات خود ادامه داده وامید است از این به بعد هم با صلح و صمیمیت در کنار هم باشند. قضیه در گیریهای قره باغ از بعد ادغام شمال ارس با دولت روسیه به وجود امده برای امیال امپریالیستی ، والا قبل از ان زندگی مسالمت امیزی بین دو ملت بوده وامید است در اینده هم با طرد بیگانگانی که به خاطر منافع خود به دنبال ادامه جنگ و ترویج دشمنی هستند پایان یابد ،و صلح و دوستی مجددا مابین دو ملت حاکم گردد.
پویا علامه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۰۹:۲۳
با جمله آخر نویسنده کاملاً موافقم. تبعات این بی عملی برای نسل‌های بعدی ایرانیان بسیار سنگین و چه بسا غیرقابل جبران خواهد بود.
یاور ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ | ۰۹:۳۰
absolutely
جمال ۰۳ خرداد ۱۴۰۲ | ۰۹:۰۰
آقای موحدیان لطفا بگویید: آرتساخ کجاست؟ آیا میدانستی تا صد سال پیش اکثریت جمعیت ایروان مسلمان و تورک بودند؟ آیا از جنایات داشناکها در قره باغ اطلاع دارید؟و آیا ....؟ جناب موحدیان از خواب بیدار شوید ،واقعیات را درک کنید .شوونیزم و سلطنت طلبی در خاورمیانه دیگر جایی ندارد آقای موحدیان ، آذربایجان و ارمنستان بالاخره با هم صلح خواهند کرد و روسیاهی به شما و همفکران شوونیست و ایرانشهری خواهدماند
فرهاد ۱۱ تیر ۱۴۰۲ | ۰۸:۴۳
باز پانترکهای داعشی آتش گرفتند.
ali ۰۴ شهریور ۱۴۰۲ | ۲۳:۱۵
جناب موحدیان منظورشما ازاین مقالات کشاندن ایران به جنگ بیمورد بین ترک وفارس میباشد تابه زعم شماارمنیاازآب گل الودماهی بگیرن ولی اینوبدونین ایران به این راحتیا دم به تله نمیده پس بهتره خاموش باشی و دوبهم زنی نکنی