وزیر دفاع اعلام کرد

بی بهره بودن پهپاد حزب الله از آخرین تکنولوژی ایران

۰۷ آبان ۱۳۹۱ | ۲۰:۱۰ کد : ۱۹۰۸۴۵۵ اخبار اصلی خاورمیانه
وزیر دفاع جمهوری اسلامی می گوید ، ایران پهپاد هایی را در اختیار دارد که بسیار پیشرفته تر از پهپادی است که ماه گذشته وارد آسمان اسرائیل شد و هدف قرار گرفت.
بی بهره بودن  پهپاد حزب الله از آخرین تکنولوژی ایران

دیپلماسی ایرانی: وزیر دفاع جمهوری اسلامی می گوید ، ایران پهپاد هایی را در اختیار دارد که بسیار پیشرفته تر از پهپادی است که ماه گذشته وارد آسمان اسرائیل شد و هدف قرار گرفت. سید حسن نصرالله، دبیر کل حزب الله اعلام کرده بود که پهپاد را ایران در اختیار حزب الله قرار داده و در لبنان مونتاژ شده است اما تا امروز هیچ یک از مقامات ایرانی ایرانی بودن این پهپاد را تایید نکرده بودند. اما روز یکشنبه، سردار احمد وحیدی در اظهارات خود خاطرنشان کرد پهپاد های پیشرفته تری در ایران وجود دارد و این مقایسه را در مورد پهپادی انجام داد که حزب الله، گروه تحت حمایت ایران به خاک اسرائیل فرستاده بود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، مقامات نظامی ایران به تناوب از پیشرفت ها و توسعه های مهندسی و دفاعی سخن می گویند اما برخی تحلیلگران در مورد میزان این پیشرفت ها دچار تردید هستند.

ماه گذشته اسرائیل پهپادی را هدف قرار داد که 55 کیلومتر در خاک این کشور پیشروی کرده بود. پهپادی که گفته می شود قطعات آن از سوی ایران تامین شده و در لبنان مونتاژ شده است.

با این حال وحیدی می گوید در مورد  پهپاد سرنگون شده در اسرائیل از تازه ترین دانش و فن آوری ساخت پهپاد در ایران بهره گرفته نشده بود. به گفته وی بدون تردید تکنولوژی به کار گرفته شده در پهپادی که حزب الله از آن استفاده کرده آخرین تکنولوژی ایران نبوده است. وزیر دفاع ایران پیش تر اعلام کرده بود پهپادی که حزب الله به اسرائیل فرستاده است، نشان دهنده توانایی نظامی جمهوری اسلامی است.

در ماه آوریل مقامات در تهران اعلام کردند روند ساخت نمونه ای از پهپاد آمریکایی را که سال گذشته در خاک ایران فرود آمد آغاز کرده اند. این پهپاد معروف به آر کیو 170 از خاک افغانستان به سوی ایران حرکت می کرد و گزارش ها حاکی از آن است که نیروهای سپاه موفق شدند این پهپاد را فرود بیاورند.

با این وجود برخی کارشناسان در مورد اینکه ایران تا چه اندازه در مسیر ساخت پهپادهای مدرن پیشرفت داشته، دچار تردید و اختلاف نظر هستند. پهپاد به هواپیمای کوچک بدون سرنشینی گفته می شود که معمولا برای عملیات جاسوسی و جمع آوری اطلاعات مورد استفاده قرار می گیرد. در زمانی که اخبار مربوط به فرود آمدن یک پهپاد آمریکایی در ایران منتشر می شد، برخی رسانه های غربی از جمله نیویورک تایمز گزارش دادند که در سال های اخیر پهپادهای آمریکایی بارها و بارها به آسمان ایران وارد شده و اطلاعاتی جمع آوری کرده اند.

آنگونه که گفته می شود، سپاه پس از فرود آوردن آر کی 170 روند تحقیق روی آن را آغاز کرد و در این مدت مقامات دولت آمریکا از جمله باراک اوباما درخواست بازگرداندن این پهپاد به ایالات متحده را مطرح کردند. اما تهران اعلام کرد سند جاسوسی را به آمریکا پس نخواهد داد. ساخت نمونه پلاستیکی این پهپاد و ارسال آن به آمریکا از جمله اظهاراتی بود که برخی مقامات ایرانی در واکنش به درخواست اوباما برای بازگرداندن این پهپاد مطرح کردند.

هرچند پیشرفت ایران در ساخت پهپاد و ساختن نمونه ای از پهپاد آمریکایی در ابهام قرار دارد اما آنچه واضح است این است که از سال گذشته تلاش های زیادی برای توسعه توانمندی های ایران در ساخت پهپاد انجام شده است. پهپاد هایی که علاوه بر ایران می تواند در اختیار گروه های نیابتی جمهوری اسلامی قرار گرفته و برای جمع آوری اطلاعات مورد نظر از آنها استفاده شود.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/ 10

کلید واژه ها: پهپاد اسرائیل حزب الله پیشرفت


( ۲ )

نظر شما :