سایه پهپاد ایرانی حزب الله بر سر دیمونا+تصاویر

۲۲ مهر ۱۳۹۱ | ۱۵:۵۱ کد : ۱۹۰۷۹۲۶ سرخط اخبار

سیستم عریض و طویل سپر دفاع موشکی اسراییل، در مقابل جدیدترین تست هوایی یک گروه چریکی غافلگیر شده و نمی تواند پرواز این هواپیمای بدون سرنشین را تا وقتی که به نزدیکی شاه رگ حیاتی این رژیم رسیده، تشخیص دهد.

به گزارش فارس، یک هواپیمای بدون سرنشین وارد فضای سرزمین های اشغالی شده و با طی مسیری در حدود 300 کیلومتر و عبور از روی مهمترین مراکز نفتی و نظامی اسراییل، طی سه ساعت، خود را به نزدیکی اصلی ترین مرکز تاسیسات هسته ای این رژیم یعنی نیروگاه دیمونا در عمق صحرای نقب می رساند اما این نفوذ تا مدتها از دید رادارهای فوق پیشرفته پنهان بوده و حتی پس از کشف و انهدام نیز تا چند روز، به معمای لاینحل سردمداران این رژیم تبدیل می شود.

گرافیک مسیر حرکتی پهپاد ایوب

این مروری کوتاه و اجمالی بود بر جدیدترین سناریوی حزب الله لبنان برای غافلگیری ارتش شکست ناپذیر! صهیونیستی؛ ماجرایی که برای چندمین بار، حیثیت این رژیم را بر سر آنچه که سالها به آن افتخار می کرد لکه دار می کند: ورود یک شی پرنده به فضای سرزمینی که به گفته منابع نظامی غربی، پیشرفته ترین سامانه های راداری و دفاع موشکی با نام «گنبد آهنین» از آن دفاع می کنند.

استتار بخشی از سامانه سپر دفاع موشکی گنبد آهنین

سیستم دفاع ضدموشکی «گنبد آهنین» یک سامانه دفاع زمین به هوای توسعه داده شده توسط صنایع دفاعی رافائل اسرائیل برای مقابله با انواع موشک ها و تهدیدات هوایی علیه سرزمین های اشغالی است و بنا بر ادعای فرماندهان ارتش صهیونیستی توانایی تشخیص آن را دارد که کدام موشک به سمت مناطق مسکونی و کدام به سمت مناطق بی خطر میرود و از قابلیت درگیری با چندین هدف و شبکه محور بودن چندین سیستم فعال در منطقه که با هم همیشه در حال تبادل اطلاعات می باشند نیز برخوردار است.

اسراییل مدعی است این سیستم تنها در یک ماه توانسته است 80 درصد از 300 راکتی که از غزه به سمت سرزمین اشغالی شلیک شده را مهار کند.

بخشی از سامانه سپر دفاع موشکی گنبد آهنین

حال این سامانه عریض و طویل دفاع موشکی که می کوشد تا 24 ساعته از امنیت سرزمین هایی که همیشه سایه ترس و مرگ رابر سر شهروندان خود می بیند، دفاع کند، در مقابل جدیدترین تست هوایی یک گروه چریکی غافلگیر شده و نمی تواند پرواز این هواپیمای بدون سرنشین را تا وقتی که به نزدیکی شاه رگ حیاتی این رژیم رسیده، تشخیص دهد.

گرافیک عملکرد سامانه سپر دفاع موشکی گنبد آهنین

اگر در گذشته حزب الله لبنان در مقاطع مختلفی همچون جنگ 33 روزه، جنگهای منتهی به آزادسازی جنوب لبنان در سال 2000 و یا در انجام عملیاتهای شناسایی و شنود اطلاعاتی، ضربات بی آبرو کننده ای به ارتش اسراییل بزند (مانند ضربان پی در پی حزب الله در جنگ 33روزه به تانک فوق پیشرفته مرکاوا به عنوان ناموس ارتش صهیونیست و یا عملیات شنود اطلاعات جنگنده های ارتش اسراییل) اما این بار با بکارگیری سامانه هوایی و نفوذ به آسمان محافظت شده ترین نقطه دنیا، فصل جدیدی از نبرد میان حزب الله و اسراییل را رقم زده است.

دستیابی حزب الله لبنان به عنوان یکی از مهمترین گروههای چریکی دنیا (که استراتژی خود را نبرد با اشغالگران قدس تعریف کرده است) به سامانه های هوایی و توان استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین، می تواند ناگوارترین خبر برای کسانی باشد که روزگاری آرزوی «نیل تا فرات» را در سر می پروراندند.

ماجرا از این قرار بود که پهپاد «ایوب» (که بنام فرمانده شهید حسین ایوب از بنیانگذاران قوای هوایی حزب الله نامگذاری شده) پرواز خود را بر فراز دریای مدیترانه به سوی ساحل جنوبی فلسطین اشغالی آغاز کرد.

گرافیک مسیر حرکتی پهپاد ایوب بر فراز مدیترانه

دو نکته بارز در مسیر پروازی این هواپیمای بدون سرنشین آن است که توانست حریم عملیاتی و حریم هوایی اسرائیل را بدون هیچگونه ردیابی طی کند.

حریم عملیاتی اسرائیل، منطقه نفوذ و سیطره پدافند دفاع هوایی اسرائیل بوده که بالغ بر 150 کیلومتر در عمق دریا است. حریم هوایی، معمولا حریم قانونی هر کشوری است که تا 70 کیلومتر بالای دریا امتداد می یابد.

این پهپاد پرواز خود را بر فراز ناوگان های حاضر در مرز دریایی فلسطین اشغالی ادامه داد، جایی که ناوگان های آمریکا، کشورهای غربی و اسرائیل حضور داشتند که همگی برای دفاع و محافظت از حریم اسرائیل فعالیت می کنند.

گرافیک عبور پهپاد ایوب از فراز ناوگان دریایی آمریکا در مدیترانه

پهپاد ایوب توانست بدون شناسایی شدن، تمام ردیاب ها و رادارهای اسرائیل را پشت سر گذاشته و حتی پرواز و جمع آوری اطلاعات بر فراز سکوهای نفتی اسرائیل را نیز از دست نداد.

البته حزب الله لبنان به طور دقیق مشخص نکرده است که پهپاد ایوب دقیقا از چه نقطه ای وارد سرزمین های اشغالی شد و البته سه مسیر پروازی را برای ورود پهپاد به سرزمین اشغالی مشخص کرده است.

سه مسیر محتمل از ورود پهپاد ایوب به داخل سرزمین های اشغالی

این پهپاد توانست از سامانه دفاع موشکی «گنبد آهنین» که در سرتاسر مرز نوار غزه مستقر شده بدون شناسایی عبور و توانست بر فراز مهمترین پایگاه های نظامی اسرائیل پرواز کرده و عملیات شناسایی خود را انجام دهد.

در مرحله آخر از این جدیدترین سناریوی حزب الله، پهپاد ایوب توانست خود را تا نزدیکی سایت هسته ای دیمونا در عمق صحرای نقب برساند و در این منطقه بود که وجود آن شناسایی شد.

گرافیک پهپاد ایوب در نزدیک سایت هسته ای دیمونا

بر اساس اعتراف صهیونیست ها، شناسایی این پهپاد توسط رادارها نبوده و توسط دیده بان ها و از طریق چشم انجام شده است.

گرافیک عبور پهپاد ایوب از فراز سپر دفاع موشکی گنبد آهنین

با اعلام این خبر و سخنرانی سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله لبنان، مهر بطلانی بر برخی اظهارنظرها زده شد که مدعی شدند این پهپاد، ساخته صنایع نظامی روسیه بود که احتمالا در اختیار کشورهای همسایه اسراییل قرار گرفته است.

دبیر کل حزب الله لبنان اعلام کرد که این پهپاد با استفاده از فناوری جمهوری اسلامی ایران و مونتاژ متخصصان حزب الله ساخته و بکارگیری شده است.

جمهوری اسلامی ایران در سالهای اخیر با سرمایه گذاری در حوزه هواپیماهای بدون سرنشین و با استفاده از برخی تجربیات اولیه در ایام دفاع مقدس، به عنوان قطب این صنعت در خاورمیانه و یکی از معدود کشورهای ساخت این تکنولوژی در دنیا شناخته می شود.

جمهوری اسلامی ایران البته در دو سال گذشته نشان داد نه تنها در ساخت پهپادهای شناسایی و جنگنده با دستیابی به سامانه هایی نظیر صاعقه، مهاجر، ابابیل، کرار و شاهد 129 بلکه در زمینه مقابله با پیشرفته ترین پرنده های بدون سرنشین آمریکایی نظیر آنچه در حوزه مقابله با پهپاد جاسوسی RQ170 رخ داد نیز به پیشرفتهای شگرفی دست یافته که حتی در مخیله دشمنان این نظام نیز نمی گنجد.

برای نمونه پهپاد شاهد 129 به عنوان جدیدترین هواپیمای بدون سرنشین در اختیار نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، یک هواپیمای راهبردی با قابلیت مداومت پردازی 24 ساعته و قادر به اجرای ماموریت های مراقبت، شناسایی و انحراف اهداف با بمب و موشک است که می تواند در فاصله 1700 تا 2هزارکیلومتری پایگاه خود به انجام مأموریت بپردازد.

جدیدترین پهپاد سپاه با نام شاهد 129

بنابراین نباید چندان تعجب کرد که جمهوری اسلامی ایران با در اختیار گذاشتن نمونه ای از دستاوردهای خود در عرصه هواپیماهای بدون سرنشین به حزب الله لبنان (به عنوان بازوی قدرتمند ایران در زیر گوش اسراییل)، علاوه بر مخابره پیامی مهم برای قسم خورده ترین دشمن خود، بار دیگر این نکته را یاد آورد شود که در نوبت بعدی، پهپاد نفوذی شاید مجهز به موشک هایی باشد که براحتی شاهرگ حیاتی اسراییل را در 40 کیلومتر مورد هدف قرار دهد.

نمایی از نیروگاه هسته ای دیمونا

کلید واژه ها: پهپاد حزب الله اسرائیل


( ۲ )

نظر شما :