پرز با دمسی ملاقات کرد

نخستین اشاره تل آویو به گزینه غیر نظامی در مورد ایران

۱۴ آبان ۱۳۹۱ | ۰۱:۵۹ کد : ۱۹۰۸۵۱۵ آمریکا پرونده هسته ای ترجمه برگزیده
ما بر این نکته اتفاق نظر داریم که باید گزینه های غیر نظامی را در مورد ایران آغاز کنیم اما در عین حال تمامی گزینه ها را روی میز نگاهداریم.
نخستین اشاره تل آویو به گزینه غیر نظامی در مورد ایران

دیپلماسی ایرانی: بیانیه منتشر شده از سوی دفتر شیمون پرز، رئیس جمهور اسرائیل حاکی از آن است که وی در ملاقات شامگاه دوشنبه با مارتین دمسی، فرمانده ارتش آمریکا موضوع تهدید هسته ای ایران و تقویت روابط استراتژیک دوجانبه را بررسی کرده است.

خبرگزاری فرانسه به نقل از این بیانیه گزارش می دهد که تحریم های اقتصادی به منظور ترغیب تهران به دست کشیدن از برنامه های هسته ای مورد تردیدش، روند تاثیرگذاری خود را آغاز کرده است. به گفته پرز، نتایج تحریم ها در حال نمایان شدن است.

این در حالی است که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در اواسط تابستان اظهار نظر مشابهی را مطرح کرده بود. وی به دنبال اعمال تحریم های نفتی و بانکی اتحادیه اروپا و آمریکا اعلام کرد تحریم ها علیه ایران تاثیرگذار بوده اما در متوقف کردن روند برنامه های هسته ای جمهوری اسلامی موثر نیست.

در همین زمینه پرز پس از ملاقات با دمسی اظهار داشت که به گمان من همه ما بر این نکته اتفاق نظر داریم که باید گزینه های غیر نظامی را آغاز کنیم اما در عین حال تمامی گزینه ها را روی میز نگاهداریم. به گفته وی در صورتی که بتوان از طریق دیپلماتیک به نتیجه رسید، بهتر خواهد بود. اظهارات پرز در مورد استفاده از گزینه های غیر نظامی برای نخستین بار از سوی یک مقام اسرائیلی به روشنی مطرح می شود. تا کنون جمعی از مقامات سابق و کنونی نظامی در تل آویو با سخن پراکنی های نتانیاهو در خصوص اقدام نظامی علیه ایران مخالفت کرده اند اما هیچ یک از مقامات اسرائیلی با این لحن صریح در خصوص استفاده از گزینه های غیر نظامی و دیپلماتیک سخنی به میان نیاورده است.

البته رئیس جمهور اسرائیل در شرایطی این موضع گیری را انجام داده است که دست کم در یک ماه اخیر هیچ اشاره ای از سوی مقامات اسرائیلی به گزینه نظامی صورت نگرفته است. پی از اینکه نتانیاهو در مجمع عمومی سازمان ملل دست به قلم شد و تصویری کارتونی از یک بمب را برای حاضران در جلسه ارائه داد، بسیاری از تحلیلگران اینگونه گمانه زنی کردند که این به معنی بالا بردن پرچم سفید اسرائیل برای آمریکاست. نتانیاهو در آن سخنرانی اعلام کرد که تا بهار یا تابستان آینده ایران به خط قرمز مورد نظر اسرائیل در زمینه غنی سازی نزدیک می شود و به این ترتیب نشان داد که تا آن زمان اقدام نظامی در دستور کار نخواهد بود.

دمسی در حالی به اسرائیل سفر کرد که مانور هوایی مشترک آمریکا و اسرائیل نیز در منطقه در حال برگزاری است. مقامات دو طرف می گویند این بزرگترین مانور هوایی مشترک است که تا کنون آمریکا و اسرائیل آن را برگزار کرده اند.

دمسی در واکنش به برگزاری این مانور گفت: می دانم این مانور را در زمانی برگزار می کنیم که بسیار حائز اهمیت است. وی افزود، این نکته که آمریکا و اسرائیل از نظر نظامی روابط مستحکمی داشته باشند یک تعهد است که بستر لازم برای دیگر اهرم های قدرت را فراهم می کند.

ملاقات پرز و دمسی در تل آویو با سفر ایهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل به انگلیس همزمان بوده است. انگلیس که اخیرا اعلام کرده پایگاه های خود را برای حمله به ایران در اختیار آمریکا قرار نمی دهد میزبان وزیر دفاع تندروی اسرائیل است که همواره از اقدام نظامی علیه ایران حمایت می کند. البته هنوز دلیل سفر ایهود باراک به انگلیس اعلام نشده اما انتظار می رود که گفت و گو ها بر مساله هسته ای ایران و بحران در سوریه متمرکز باشد.

گفتنی است چندی پیش روزنامه انگلیسی دیلی میل گزارش داد که رئیس سازمان جاسوسی انگلیس معروف به ام آی 6 در سفر به اسرائیل به نتانیاهو در خصوص اقدام نظامی علیه ایران هشدار داده است. همچنین گفته می شود که جان سوارز در جریان این سفر با باراک و شماری از مقامات امنیتی و دیپلماتیک اسرائیل ملاقات کرده است.

تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

انتشار اولیه:سه شنبه 9 آبان 1391 / بازانتشار: شنبه 13 آبان 1391

کلید واژه ها: اسرائیل آمریکا


نظر شما :