تاثیر رقابت های داخلی بر بحث مذاکره با آمریکا

۱۵ آبان ۱۳۹۱ | ۰۳:۴۵ کد : ۱۹۰۸۶۵۳ سرخط اخبار

دیپلماسی ایرانی : داوود هرمیداس باوند، استاد دانشگاه و تحلیلگر مسائل بین المللی در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی به احتمال مذاکره ایران و آمریکا می پردازد و معتقد است «مهم ترین مقدمه برای مذاکره با آمریکا و دستیابی به توافقی جامع با این کشور، توافق و تفاهم کلی داخلی در مورد این مسئله است. چنانچه این تفاهم صورت نگیرد با توجه به تعدد مراکز تصمیم گیر در سیاست خارجی ایران، با اقدامات موازی و متقابل، به راحتی می تواند این مسئله منتفی شود. ورود افراد بدون صلاحیت به عرصه اظهار نظر در سیاست خارجی کشور امری بی سابقه نیست و چنانچه وحدتی استراتژیک میان تمام جناح ها و مراکز قدرت در جمهوری اسلامی در مورد این مسئله صورت نگیرد، نمی توان از پیشرفت و موفقیت آن اطمینانی داشت.»

او در ادامه می نویسد: »همواره یکی از مهم ترین موانع مذاکره سازنده با آمریکا، اختلافات داخلی در جناح های حکومتی در ایران محسوب شده است. زمانی که سید محمد خاتمی، رئیس جمهور پیشین آمریکا بحث کاستن از دیوار بی اعتمادی بین ایران و آمریکا را مطرح کرد دیگر جناح های در قدرت در ایران با مخالفت با این کار او را از طرح این بحث منع کردند. همین چند روز پیش نیز محمود احمدی نژاد، در سفر خود به سازمان ملل موضوع امکان مذاکره با آمریکا را مطرح کرد که از سوی برخی خصوصا نمایندگان مجلس مورد شماتت قرار گرفت.»

او در نهایت این سوال را مطرح می کند که « با پایان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و تعیین طرف اصلی مذاکره کننده از سوی آمریکا، در ایران رقابت های انتخاباتی ریاست جمهوری آغاز خواهد شد. آیا در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ایران و در حالی که ارکان مختلف قدرت برای دستیابی به کرسی ریاست جمهوری با یکدیگر در رقابت هستند امکان برقراری مذاکرت سازنده ای با آمریکا وجود خواهد داشت؟»

متن کامل این یادداشت را در اینجا بخوانید

کلید واژه ها: آمریکا مذاکره ریاست جمهوری ریاست با آمریکا


نظر شما :