توطئه ای که عربستان و اردن در سر دارند

بازتجویز نسخه بحرین برای کویت

۱۶ آبان ۱۳۹۱ | ۱۷:۰۳ کد : ۱۹۰۸۷۳۱ اخبار اصلی خاورمیانه
عربستانی‌ها به کویتی‌ها گفته اند که 16 هزار نیروی ضد ضربت اردنی در برابر دریافت 6 میلیارد دلار به کویت می‌آیند و به هدایت و سرکوب مخالفان می‌پردازند.
بازتجویز نسخه بحرین برای کویت

دیپلماسی ایرانی: بحران کویت همچنان ادامه دارد و حتی می توان گفت در مدار تصاعدی قرار گرفته است، به خصوص پس از اظهاراتی که المغرد البارز مجتهد، یکی از فعالان سیاسی کویتی بر زبان راند و گفت که یک توطئه عربستانی – اردنی در جریان است که تلاش می کند تا به دولت کویت فشار بیاورد تا اعتراض ها را سرکوب کرده و اجازه ندهد که کویت تافته جدا بافته ای از دیگر کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس شود. سرکوبی که حمایت امریکا را نیز پشت سر خود دارد.

به گزارش روزنامه لبنانی الاخبار، به موجب طرح امنیتی که شماری از افسران بازنشسته اردنی به سازمان امنیت کویت تجویز کرده اند، تظاهرات اعتراضی مردم این کشور باید فورا سرکوب شود و در این راستا تظاهراتی که قرار است فردا سه شنبه 6 نوامبر کویتی ها برگزار کنند، به شدیدترین شکل ممکن سرکوب خواهد شد.

انتظار می رود جریان مخالف کویت همان طور که وعده داده بود، فردا سه شنبه به خیابان های کویت بیاید. ناظران انتظار دارند که این تظاهرات به همان بزرگی تظاهرات دو هفته پیش این کشور باشد. در آن تظاهرات تظاهرکنندگان با نیروهای امنیتی درگیر شدند که در پی آن شماری از نمایندگان مجلس که به امیر به طور رسمی توهین کرده بودند، بازداشت شدند.

تظاهرات اخیر مخالفان حکومت نقطه تحولی در بحران کویت محسوب می شود به گونه ای که حتی انحلال پارلمان و وعده برگزاری انتخابات جدید نیز نتوانسته است گره از مشکلات موجود در این کشور بگشاید، به خصوص که این بار دشنام ها و شعارهای تظاهرکنندگان از دولت و نخست وزیر متوجه شیخ صباح الاحمد آل الصباح، امیر کویت شد. مساله ای که مجتهد می گوید به سرکوب مخالفان بر اساس طرحی دیکته شده از سوی عربستان و اردن به دولت کویت انجامید.

وی می گوید: «این یک طرح اردنی – عربستانی – امریکایی است تا بدین ترتیب وضعیت موجود در کویت حفظ شود. شاخه سرکوب گر در کویت واقعا خود را آماده کرده بود تا با تظاهرات مردمی موسوم به "کرامت میهن" مماشات کند اما حجم مطالبات مردمی آن را شوکه کرد برای همین سریعا وارد عمل شد و بندهای دیکته شده امنیتی برای سرکوب مخالفان را به اجرا در آورد. در این راستا به جنجال رسانه ای نیز پرداخت که برای رسیدن به این هدف از عثمان العمیر، مالک پایگاه خبری تحلیلی ایلاف کمک گرفت.»

پایگاه خبری تحلیلی ایلاف یک پایگاه خبری اینترنتی است که توسط جریان های لیبرال مخالف عربستان از لندن اداره می شود، این پایگاه به رغم این که خود را مخالف سیاست های جاری در عربستان می داند و به شکل گسترده ای به تبلیغ ناهنجاری های اجتماعی و اندیشه های سکولار و لیبرال مبادرت می ورزد اما همچنان از توهین به مقام های ارشد عربستانی اجتناب می کند و حتی در برخی موارد اقدام به استفاده از القاب مبالغه آمیز در مدح امرای عربستان می کند.

مجتهد همچنین می گوید: «در این میان امریکایی ها به کویتی ها توصیه کرده اند که از توصیه های عربستانی ها پیروی کنند. عربستانی ها نیز بر سر تعامل با چندین کشور از جمله پاکستان، مغرب و اردن به بحث نشستند که در نهایت اردن را برای دخالت در این موضوع انتخاب کردند.»

وی درباره طرحی که عربستانی ها به کویتی ها دیکته کرده اند، می گوید: «عربستانی ها به کویتی ها گفته اند که 16 هزار نیروی ضد ضربت اردنی در برابر دریافت 6 میلیارد دلار به کویت می آیند و به هدایت و سرکوب مخالفان می پردازند. در همین رابطه در ابتدای ماه اکتبر مدیر سابق سازمان امنیت اردن، سمیح البطیخی با یک طرح امنیتی به کویت آمد و آن طرح را در اختیار کویتی ها قرار داد. او توانست مقام های کویتی را قانع کند که فیصل الشوبکی، مدیر سازمان امنیت اردن را برای اداره این طرح به کار گیرند. وی به کویتی ها پیشنهاد داد که سه هزار نیروی اردنی فورا قبل از برگزاری تظاهرات "کرامت میهن" وارد کویت شوند و پس از آن 13 هزار نفر دیگر نیز به آنها بپیوندند تا هر گونه حرکت اعتراضی دیگر را سرکوب کنند. افرادی که برای فرماندهی این کار به کویت فرستاده می شوند افسران بازنشسته ای هستند که در حقیقت برای شرکت امنیتی وابسته البطیخی کار می کنند و در اصل مزدور آن محسوب می شوند که این شرکت وابسته به دولت اردن نیست.»

وی سپس می گوید: «طرح البطیخی یک بخش دیگر نیز دارد و آن این است که کویت یک صد قاضی اردنی را به کویت می فرستد تا بر اصلاح قانون اساسی نظارت کنند تا بدین ترتیب قلع و قمع تظاهرکنندگان جنبه قانونی نیز داشته باشد.»

مجتهد می گوید: «اخیرا مقام های اردنی جلسه فوق العاده ای را با کویتی ها تشکیل داده اند تا مشخص شود که چگونه و از چه راهی اطلاعاتی که من به دست آورده ام افشا شده است تا در عین حال جلوی زیان های بیشتر را بگیرند. در این جلسه ملک عبدالله، پادشاه اردن، برادرش فیصل دوم و فیصل الشوبکی، مدیر سازمان امنیت اردن شرکت داشته اند.»

این در حالی است که گفته می شود، کشور امارات متحده عربی که خود نیز نگران بروز ناآرامی های مردمی در داخل خاک خودش است و در همین راستا اقدام به بازداشت خیل عظیمی از افراد که گفته می شود اخوان المسلمین امارات را تشکیل داده اند و با اخوان المسلمین مصر همکاری داشته اند، کرده، به جمع کشورهای عربستان و اردن پیوسته و تلاش دارد تا در سرکوب معترضان کویتی به دولت کویت یاری رساند.     

کلید واژه ها: کویت كويت و عربستان


نظر شما :