انتخاب اوباما و نگرانی از آینده خاورمیانه

۱۷ آبان ۱۳۹۱ | ۱۶:۱۹ کد : ۱۹۰۸۸۳۰ سرخط اخبار

یک کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه مردم آمریکا با انتخاب اوباما بر نگرانی خود در مورد خاورمیانه صحه گذاشتند گفت:اوباما در این دوره برای حل مسئله ایران یک تلاش جدی توأم با نوعی شبه اولتیماتوم خواهد داشت و اگر کارساز نشد احتمال دارد که دست به اقدامات جدی تری بزند.

داود هرمیداس باوند، کارشناس مسائل بین الملل در گفتگو با خبرنگار مهر درباره پیروزی اوباما در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گفت: نگرش اوباما در مورد ایران حاکی از ادامه مذاکرات و تحریم ها به جای استفاده سخت افزاری بود و این برخلاف رامنی است که قول داده بود شدت عمل بیشتری در قبال ایران و مواضع اسرائیل خواهد داشت.

باوند با اشاره اینکه اوباما معتقد است مسئله ایران را باید در چارچوب تحریم های اقتصادی پیگیری کرد، ادامه داد: انتخاب اوباما نشان می دهد که این نظر در رأی دهندگان آمریکا نیز بی تأثیر نبوده است .

وی با بیان اینکه اوباما نسبت به ماهیت مسئله احاطه داشته و دارد، تصریح کرد: از سوی دیگر در دوم ریاست جمهوری دست رئیس جمهور بازتر است ، چون انتخابات مجدد دیگری در پیش رو نیست و در این دور اوباما حتی می تواند در تصمیم گیری ها در قبال اسرائیل نیز آزادی بیشتری داشته باشد.

باوند با تأکید بر اینکه به نظر می رسد اوباما در این دوره تصمیم های جدی تری بگیرد، بیان کرد: البته رئیس جمهور در آمریکا تحت تأثیر فشارها و نظرات مختلف کنگره ، پنتاگون، وزارت خارجه و لابی های مختلف است ، اما با این وجود می توان گفت؛ ضمن اینکه مردم آمریکا با انتخاب اوباما بر نگرانی خود در مورد خاورمیانه  صحه گذاشتند ، در این دوره دست اوباما بازتر خواهد بود.

وی تصریح کرد: البته برنامه های اوباما در مورد مسائل بیمه های اجتماعی، جدول های مالیاتی ، افزایش مالیات ها برای بهبود وضعیت طبقات متوسط جامعه ، جمع آوری اسلحه و موضوع همجنس بازها نیز در انتخاب اوباما بی تأثیر نبوده اند .

باوند خاطرنشان کرد: اوباما در این دوره برای حل مسئله ایران یک تلاش جدی توأم با نوعی شبه اولتیماتوم خواهد داشت و اگر کارساز نشد احتمال دارد که دست به اقدامات جدی تری بزند.

وی همچنین با اشاره به مذاکرات ایران و 1+5 و اینکه انتظار می رود این مذاکرات در یک چارچوب مثبت پیش رود، ادامه داد: اوباما نیز اعتقاد دارد تا جایی که ممکن است این مسئله را از طریق دیپلماتیک حل و فصل کند و اگر کار به جایی برسد که کنگره آمریکا و دیگر لابی ها فشار بیاورند چاره ای جز خروج از محدوده مذاکرات نخواهد داشت.

کارشناس مسائل بین الملل درباره برخی اخبار مبنی بر اینکه رامنی شکست خود را درانتخابات نپذیرفته است، بیان کرد: این مسئله هیچ تأثیری نخواهد داشت، چرا که کالج های انتخاباتی هستند که نتیجه را مشخص می کنند و حتی به آرای مردم نیز اولویت دارند.

وی تصریح کرد: در زمان بوش پدر تنها کالج های انتخاباتی فلوریدا بود که نتیجه انتخابات را مشخص کرد . اکنون عدم قبول شکست از سوی رامنی هیچ تأثیری نخواهد داشت.

باوند گفت: به هرحال و به طور کلی به نظر می رسد که انتخاب اوباما به عنوان رئیس جمهوری آمریکا به صورت نسبی بیشتر به مصلحت ایران خواهد بود.

کلید واژه ها: اوباما آمریکا در این دوره انتخاب اوباما مذاکرات


نظر شما :