عقب نشینی واشنگتن ازموضع خود درقبال سوریه

۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۲ | ۰۳:۲۸ کد : ۱۹۱۵۸۹۱ سرخط اخبار

جان کریˈ وزیر امور خارجه آمریکا روزسه شنبه دردیدار با ˈ ولادیمیر پوتین ˈ رییس جمهوری روسیه درعقب نشینی آشکار با موضع این کشور درباره بحران سوریه موافقت کرد.
به گزارش ایرنا، کری دراین دیدار گفت که واشنگتن با رویکرد مسکو برای حل مسایل سوریه موافقت می کند.

وی افزود: معتقدیم که برخی منافع مشترک درباره سوریه ازجمله احترام به حق حاکمیت این کشور وثبات منطقه خاورمیانه وجلوگیری ازفعالیت های افراط گرایان در منطقه داریم.

وزیر خارجه آمریکا گفت :امیدوارم دردیدار امروز بتوانیم درآن زمینه نقاط مشترک بیشتری یافته وبه همکاری بپردازیم.

آمریکا به سرکردگی غرب و رژیم های عربی منطقه به معارضان سوری کمک های تسلیحاتی ومالی گسترده می کنند واخیرا جان کری ازبرنامه کمک های 125 میلیون دلاری آمریکا به تروریست های سوری خبر داد.

اما روسیه با هر گونه مداخله خارجی در امور داخلی سوریه و حملات تروریستی به آن مخالف است و بر ضرورت حل و فصل مسایل توسط مردم سوریه از راه مذاکره و گفت وگوی فراگیر ملی و بدون تحمیل خواسته های اردوگاه غربی - عربی ضد سوری تأکید دارد.

کری در دیدار با رییس جمهوری روسیه همچنین یاداوری کرد اوباما امیدوار است با پوتین دراجلاس هشت کشور صنعتی درایرلند شمالی در ماه ژوئن آینده دیدار کرده ودرباره مسایل کره شمالی و ایران گفت و گو کند.

رییس جمهوری روسیه هم گفت که پاسخ به پیام اوباما را آماده می کند و در آینده نزدیک در دیدار با وی تسلیم خواهد کرد.

پوتین با اشاره به گفت وگوی تلفنی اخیرخود با اوباما اظهارداشت: جای خرسندی است که گفت وگوها میان دو طرف در تمام سطوح بطور منظم جریان دارد.

درجریان گفت وگو با اوباما در باره بسیاری از مسایل دوجانبه روابط روسیه و آمریکا مذاکره و تبادل نظر کردیم.

وزیر امور خارجه آمریکا امروز وارد مسکو شد و فردا چهارشنبه با ˈسرگئی لاوروفˈ همتای روس خود دیدار خواهد کرد.

در دستور کار مذاکرات وزیران امور خارجه روسیه وآمریکا، وضعیت پیرامون برنامه هسته ای ایران و بحران سوریه قرار دارد.

مساله سامانه پدافند موشکی آمریکا دراروپا و موضوعات همکاری های دوجانبه از دیگر مسایل دستور مذاکرات لاوروف و کری اعلام شده است.

دراین مذاکرات همچنین پاسخ پوتین به پیام اوباما که یک ماه پیش درجریان دیدار مشاور امنیت ملی رییس جمهوری آمریکا به رییس جمهوری روسیه تسلیم شد از دیگر موضوعات مذاکرات روسیه و آمریکا می باشد.

درحال حاضر مساله سامانه پدافند موشکی آمریکا در قاره اروپا و بحران سوریه مسایل عمده مورد اختلاف روسیه و آمریکا می باشند.

آمریکا به بهانه تهدید موشکی برخی کشورها به استقرار اجزای سامانه موشکی خود در کشورهای اروپای شرقی می پردازد واین مساله موجب نگرانی شدید مقامهای روسیه شده است.

مسکو هشدار داده است درصورت استقرار این سامانه ، تدابیر لازم برای پاسخ به آن اتخاذ خواهد کرد.

واشنگتن به همراه متحدان غربی وعربی خود از اجرای توافقنامه ژنو که در آن مراحل آغاز روند حل و فصل سیاسی بحران سوریه از جمله توقف خشونت ها و برقراری آتش بس پیش بینی شده است، خودداری می کند.

کلید واژه ها: روسیه آمریکا سوریه دیدار اوباما بحران مذاکرات سامانه جمهوری روسیه


نظر شما :