نمایندگان گروه 1+5 در بروکسل تشکیل جلسه می دهند

احتمال مذاکره با ایران در سال آینده میلادی

۲۰ آبان ۱۳۹۱ | ۱۶:۵۷ کد : ۱۹۰۸۹۷۱ اخبار اصلی پرونده هسته ای
یک مقام غربی با اشاره به احتمال از سرگیری مذاکرات هسته ای ایران با غرب در اوایل سال آینده میلادی خاطرنشان کرد، نمایندگان گروه 1+5 حدود 10 روز دیگر برای بررسی موضوع ایران تشکیل جلسه خواهند داد.
احتمال مذاکره با ایران در سال آینده میلادی

دیپلماسی ایرانی: همزمان با اعلام آمادگی آژانس بین المللی انرژی اتمی برای از سرگیری مذاکرات هسته ای با ایران در اواسط ماه دسامبر، برخی مقامات آمریکایی نیز در روز جمعه از بررسی رویکرد جدیدی در دولت اوباما خبر دادند که قرار است در مذاکره با ایران به منظور محدود ساختن اهداف هسته ای این کشور و کاهش تحریم ها به کار گرفته شود. رویکردی که به گفته این مقامات روند تعدیل تحریم ها در مقابل توافقی بزرگتر از جانب جمهوری اسلامی تسریع می کند. این مقامات می گویند، این پیشنهاد یکی از چند گزینه ای است که پیش از برگزاری دور بعدی مذاکرات هسته ای غرب با ایران مورد بررسی قرار می گیرد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، هدف آمریکا از این رویکرد جلوگیری از شکست دور بعدی مذاکرات است. سرنوشتی که تا کنون گرییانگیر تمامی مذاکرات با ایران شده است.

این در حالی است که مذاکره کنندگان عالی آمریکا، انگلیس، فرانسه، چین، روسیه و آلمان ( گروه 1+5 ) توافق کرده اند که در تاریخ 21 نوامبر در بروکسل تشکیل جلسه بدهند. یک مقام غربی با اشاره به احتمال از سرگیری مذاکرات هسته ای ایران با غرب در اوایل سال آینده میلادی خاطرنشان کرد، نمایندگان گروه 1+5 حدود 10 روز دیگر برای بررسی موضوع ایران تشکیل جلسه خواهند داد. برخی مشاوران در کنگره آمریکا از روند بررسی تحریم های جدید علیه ایران مطلع هستند می گویند مذاکره با ایران احتمالا در اوایل سال آینده میلادی انجام می شود و تا آن زمان دولت اوباما فرصت خواهد داشت که تهدید تحریم های جدید علیه ایران را بررسی کند.

این در حالی است که با وجود آینده مبهم مذاکرات، نقشه راه شفاف است. به این ترتیب که در صورت موافقت تهران به تعلیق غنی سازی 20 درصدی و انتقال ذخایر موجود به خارج از کشور، تحریم های آمریکا، اروپا و سازمان ملل علیه ایران تعدیل خواهند شد.

البته تا کنون تهران با پیشنهاد های غرب مخالفت کرده است. هر چند که تحریم ها پیامد های اقتصادی غیر قابل انکاری برای اقتصاد جمهوری اسلامی به همراه داشته اند.

همین روند آمریکا را بر آن داشته است تا راه هایی را برای تغییر شکل پیشنهاد های خود بررسی کند تا از این طریق این پیشنهاد ها بدون ارائه امتیاز های بیشتر برای تهران جذاب تر به نظر برسند.

برخی تحلیلگران بر این باورند که احتمالا گروه 1+5 تا پس از برگزاری مذاکرات ایران و آژانس گفت و گویی را با ایران انجام نخواهد داد. به گفته آنها مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 زمانی در اوایل سال جاری پس از وقفه ای 15 ماهه از سر گرفته شد که یوکیا آمانو ، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در جریان سفر زمستان گذشته به تهران از توافق نسبی بین تهران و آژانس خبر داد. وی پس از سفر یک روزه به تهران اعلام بازرسان آژانس به زودی می توانند چراغ سبز تهران برای دسترسی به سایت نظامی پارچین در جنوب شرق تهران را دریافت کنند. در آن زمان برخی منتقدان مدعی شدند تهران از اهرم مذاکره با آژانس برای آغاز مذاکرات با گروه 1+5 استفاده می کند. هرچند چندی بعد مذاکرات ایران و گروه 1+5 از سرگرفته شد، اما بازرسان آژانس باوجود ابراز خوش بینی اولیه آمانو تا کنون نیز نتوانسته اند مجوز ورود به پارچین را دریافت کنند.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/10

کلید واژه ها: مذاکرات گروه 1+5 تحریم آمریکا مذاکرات هسته ای


نظر شما :