مصائب آقای رئیس جمهور

اروپای جوان از پیروزی اوباما خوشحال نیست

۲۲ آبان ۱۳۹۱ | ۱۷:۱۴ کد : ۱۹۰۸۹۹۶ اخبار اصلی آمریکا
دکتر علی بمان اقبالی زارچ، تحلیلگر مسائل بین المللی و سفیر سابق ایران در آلبانی در گفتگو با دیپلماسی ایرانی با اشاره به پیروزی مجدد اوباما معتقد است اوباما در دور دوم فعالیت خود نگاهی به اقدامات اسطوره ای دارد و از این رو توجه ویژه ای به رسیدن به نوعی مصالحه با جمهوری اسلامی ایران دارد.
اروپای جوان از پیروزی اوباما خوشحال نیست

ديپلماسي ايراني:‌ در حالي كه اوباما در حال آماده سازي برنامه هاي خود براي دور دوم رياست جمهوري خود است،‌ در مورد رفتارهاي سياست داخلي و خارجي او در اين دور گمانه زني هاي زيادي وجود دارد. اين كه مهم ترين مسائل پيش روي باراك اوباما چيستند و او در مورد هركدام از اين مسائل چه رويكردي در پيش مي گيرد سوالي است كه با دکتر علی بمان اقبالی، تحليلگر مسائل بين المللي و سفير سابق ايران در آلباني در ميان گذاشته ايم كه در زير مي خوانيد:‌

آقاي دكتر ارزیابی شما از انتخاب مجدد اوباما چيست؟ پیام این پیروزی چیست؟

پیروزی آقای اوباما نتیجه موفقیت وی در بزرگ نمایی «ترس از آینده» است و خیلی با عملکرد اوباما و یا منطقی بودن سیاست ها يا موفقیت ها در عرصه داخلی و خارجی و غیره ارتباطی ندارد. پیام صریح این پیروزی بی میلی رای دهندگان امریکایی به سیاست تهاجمی و رویکرد نظامی گری جمهوری خواهان و ترس از تکرار سناریوهای مشابه افغانستان و عراق می باشد.

از منظر سیاست خارجی دوره دوم اوباما تا چه اندازه می تواند متفاوت از دوره اول او ارزیابی شود؟ چرا؟

سیاست خارجی آمریکا تابعی از سیاست های کلی این کشور و مبتنی بر برنامه های دراز مدت و بر اساسا خرد جمعي است، بنابراين انتظار تفاوت ماهوی و تعیین کننده در سیاست خارجی امریکا منطقی نمی باشد. به نظر می رسد در موضوع خاورمیانه سیاست خارجی امریکا همان روند سابق البته با تمرکز بیشتر بر فرآیند تغییر و جابجایی قدرت بویژه در کشورهای حاشیه خلیج فارس را ادامه دهد و گسترش تعاملات با روسیه نیز از الویت بیشتری برخوردار خواهد بود.

کدام مسائل به عنوان مهم ترین دغدغه های اوباما در دوره دوم مطرح هستند؟

همانند دور اول، تحولات داخلی به ویژه بهبود شرایط اقتصادی و سرعت بخشیدن به رشد در فضای کسب و کار و سرمایه گذاری مورد توجه خواهد بود. در سیاست خارجی هم امریکائی ها در پیشبرد اهداف و سیاست های خود بویژه در منطقه ارو- آسیا تعامل جدی تری را با روسیه ، چین و ترکیه و با شدت کمتری با هند خواهند داشت.

چندی قبل در مقاله ای با عنوان «شلیک با کلیک» به امنيت فضاي سايبر پرداخته بوديد. به نظر مي رسد يكي از معضلات پيش روی اوباما، امنیت سایبری آمریکا است. رویکرد آینده اوباما به این مسئله را چگونه ارزیابی می کنید؟

فضای سایبری مجموعه ای پیچیده و اجتناب ناپذیر در زندگی انسان هزاره سوم است و امنیت سایبری یک الویت جدی برای همه کشورهاست. مجموعه اجرایی آقای اوباما در دور اول توجه گسترده ای را به ایمن سازی در ساختار سایبری معطوف نمود و به نظر می رسد در دور دوم ریاست جمهوری تمرکز بیشتری بر تدوین ساختار قانونیInternational Legal Framework  به ویژه در ابعاد بین المللی آن و نحوه برخورد با عاملان تهاجمات سایبری و حتی مجازات آنان خواهد شد.

با توجه به اين كه شما در سالهاي گذشته در حوزه بالكان مشغول به فعاليت بوده ايد، ‌موضع اين دسته از كشورها به پيروزي مجدد اوباما چيست؟

بر اساس دسته بندی اروپای جدید و قدیم و یا پیر و جوان، گروه کشورهای اروپای جدید نظیر رومانی و بلغارستان که اکثریت از کشورهای اردوگاه کمونیست سابق هستند چندان از انتخاب اوباما خرسند نیستند و ترجیح این کشورها پیروزی رامنی بود. در عین حال مجموعه آلبانی تبارها درآلبانی و کوزوو از پیروزی اوباما با توجه به تمرکز دیپلماسی امریکا بر مدیریت روابط آلبانی تبارها با صربستان و استقلال کوزوو رضایت بیشتری دارند.

 در مورد ایران اوباما چه سیاستی را در پیش خواهد گرفت؟ آیا مذاکرات 1+5 ادامه خواهد یافت؟ تحریم ها؟

آقای اوباما همانند دیگر سیاستمداران تراز اول جهانی حتما در دور دوم فعالیت خود نیم نگاهی هم به اقدامات اسطوره ای دارد و به نظر می رسد وی برای این نگاه خود توجه ویژه ای به روابط با جمهوری اسلامی ایران و رسیدن به نوعی مصالحه دارد. البته برنامه های قبلی و تشدید تحریم ها ار دستور کار خارج نخواهد شد.

تهيه كننده:‌تحريريه ديپلماسي ايراني/ 16 

 

کلید واژه ها: اوباما سایبری سیاست خارجی


( ۱ )

نظر شما :